Marfurile incarcate si descarcate in porturile maritime romanesti au totalizat 45,443 milioane tone in primele noua luni ale acestui an, iar transportul de containere a insumat 502.000 TEU. In privința transportului pe cai navigabile interioare s-au inregistrat 21,446 milioane de tone, potrivit datelor centralizate de Institutul Național de Statistica (INS). In Constanța s-au incarcat cele mai insemnate cantitați de marfuri.
In acest an, volumul total al transportului portuar maritim s-a majorat cu 13,9%, comparativ cu perioada similara a anului anterior, inregistrand cresteri cu 10,3% la marfurile incarcate si cu 17,7% la marfurile descarcate.
O diminuare cu 12,1% a inregistrat volumul total al transportului pe cai navigabile interioare, determinata de evoluția negativa a transportului național de -32,9%.
Cea mai intensa activitate in transportul portuar maritim in perioada 1 ianuarie -30 septembrie s-a desfasurat in Constanța cu o pondere de 95,2% si in Galați cu 3,6%. Transportul marfurilor in vrac solid a insumat 25,892 milioane tone, fiind printre tipurile predominante de transport.
Totodata, cele mai importante cantitați de marfuri incarcate si descarcate s-au inscris in Rusia cu 8,24 milioane tone si in Turcia 7,303 milioane tone.
Dintre statele membre ale Uniunii Europene, 2,173 milioane tone s-au inregistrat in Spania, urmata de 1,385 milioane tone in Grecia.
Printre marfurile incarcate cele mai insemnate au fost in proporție de 66,2% produsele agricole, din vanatoare si silvicultura; peste, precum si alte produse din pescuit. In privința descarcarilor, 36,9% au reprezentat carbuni si lignit, țiței si gaze naturale.
Cel mai mare port al tarii, Portul Constanța, a avut marfuri incarcate de 67,8% cu produse agricole, din vanatoare si silvicultura; peste si alte produse din pescuit. In acelasi timp, marfurile descarcate au fost in proporție de 38,2% deținute de carbuni si lignit, țiței si gaze naturale.
In ceea ce priveste transportul pe cai navigabile, porturile care au inregistrat cele mai mari cantitați de marfuri au fost Constanța cu aproape 53% si Galați cu 18%.
In transportul internațional pe cai navigabile interioare, 27,6% au fost procentajele care au avut ca destinație sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene.
Per total, cea mai mare pondere ca origine si destinație a marfurilor transportate a fost deținuta de Ucraina cu un nivel de 3,829 milioane tone. In proporție de 38,7%, cele mai insemnate cantitați au rezultat din produsele agricole, din vanatoare si silvicultura, respectiv peste si alte produse din pescuit. De asemenea, 55,3% au fost inregistrate cu preponderența in transportul național pe cai navigabile interioare, printre care minereuri metalifere, produse de minerit, exploatare de cariera, turba, uraniu si thoriu.