REPARATIA UNUI POD PESTE CANAL IN CALARASI VA COSTA 119 MILIOANE LEI – Ministerul Transporturilor pregateste documentatia pentru aprobarea finantarii

Ministerul Transporturilor a publicat in dezbatere un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii ”Reparatie capitala Pod pe DN 3B km 0 + 822 peste Canal la Calarasi”, judetul Calarasi.

Valoarea investitiei (inclusiv TVA) este de 119.394.000 lei, din care partea de constructii si montaj este 93.777.000 lei.

Lungimea totala a podului este de 851,54 metri, iar latimea podului este de 19,04 metri.

Durata de realizare a lucrarilor este estimata la doi ani.

Obiectivul este prevazut in Master Planul General de Transport, in cadrul drumului Trans Regio Braila-Slobozia-Drajna-Calarasi-Chiciu.

Pe timpul executiei lucrarilor, circulatia se va putea desfasura alternativ pe jumatate de cale.

Realizarea lucrarilor de reparatii ale podului va conduce la imbunatatirea si dezvoltarea infrastructurii de transport rutier de interes national si international, atragerea fortei de munca locale in perioada de executiei lucrarilor, fiind estimata ocuparea a aproximativ 55 de locuri de munca.

In prezent, podul este amplasat pe DN 3B in zona intersectiei cu DN 3, in apropierea municipiului Calarasi, supratraverseaza canalul Siderca in apropierea confluentei cu bratul Borcea. Lungimea totala a podului este de 851,54 m, inclusiv lungimea zidurilor intoarse (843,54 m + 2×4,00 m) si este format din 3 structuri distincte: – Viaduct de acces Chiciu, -Podul principal – Viaduct de acces Calarasi.

Viaductul Chiciu are 10 deschideri simplu rezemate alcatuite din grinzi prefabricate postcomprimate cu rosturi pe fiecare infrastructura, cu urmatoarele deschideri: 32,75 m+32,13 m+32,33 m+32,16 m+32,25 m+32,08 m+32,20 m+32,34 m+32,66 m+34,34 m. Infrastructurile sunt fundate indirect pe piloti forati de diametru mare.

Podul principal de tip cadru cu stalpi din beton armat precomprimat, are 3 deschideri. Pilele-culee sunt fundate indirect, iar stalpii cadrului sunt fundati direct.

Viaductul Calarasi are 8 deschideri simplu rezemate alcatuite din grinzi prefabricate postcomprimate cu rosturi pe fiecare infrastructura. Infrastructurile sunt fundate indirect pe piloti forati de diametru mare.

Latimea totala a structurii este de 18,80 m, din care partea carosabila de 14,80 m.

Principalele degradari si defecte identificate constau in: fisuri, crapaturi in bulbul grinzilor si in elevatiile stalpilor, beton dislocat, armaturi corodate si fara strat de acoperire, defecte de suprafata a betonului la grinzi, placa si antretoaze, beton segregat, infiltratii, resturi de cofraje ramase intre grinzi, degradarea grinzii parapetelui, lipsa etanseitatii si degradarea rosturilor de dilatatie, aparatele de reazem prezinta rupturi, coroziuni si deformatii ale placilor metalice, lipsa protectie in interiorul casetelor, cuzineti si banchete de rezemare cu beton crapat, pereul din albie degradat, calea cu gropi si fisuri, guri de scurgere insuficiente, fara gratar si fara tuburi prelungitoare, parapeti corodati, sistem de iluminat dezafectat integral.

Terenul pe care urmeaza a se realiza reparatiile podului face parte din domeniul public al statului, aflat in proprietatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si in administrarea Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. prin Directia Regionala de Drumuri si Poduri Constanta. Terenul din albia canalului in zona podului se afla in administrarea UAT Calarasi.

Nu sunt necesare exproprieri de teren, dupa cum se mentioneaza in document.

Principalele solutii tehnice

Solutiile tehnice adoptate au la baza normele, normativele in vigoare, investigatiile si studiile de teren topografice, geotehnice, hidrologice si hidraulice, determinari de laborator.

Pentru aducerea podului la parametrii normali de exploatare, care sa asigure conditii optime de siguranta si confort pentru circulatia rutiera si pietonala, lucrarile prevazute sunt urmatoarele:

Viaducte

Suprastructura

  • Demolare cale trotuare parapet;
  • Curatarea si reconditionarea ancorajelor armaturilor pretensionate;
  • Reparatii cu rasini sau mortare speciale a degradarilor betonului din jurul acorajelor armaturilor postensionate;
  • Reparatii cu rasini sau mortare speciale a degradarilor betonului armat din antretoaze, grinzi, console trotuar si zona de beton monolit dintre grinzi, pe zona rosturilor si pe zonele cu probleme vizibile;
  • Protectie anticoroziva a betoanelor din suprastructura, grinzi, antretoaze, console si lise;
  • Realizare placa de suprabetonare din beton armat C30/37 cu grosimea de minim 15cm, pe toata latimea suprastructurii: – placa de subrabetonare va fi in conlucrare cu placa existenta; – placa va fi articulata pe zona rosturilor si continua pe cate 5 deschideri la viaductul Chiciu; – placa va fi articulata pe zona rosturilor si continua pe cate 4 deschideri la viaductul Calarasi; – realizare grinda de prindere parapet directional H4b; – realizare grinda de parapet pietonal din elemente prefabricate;
  • Refacerea sistemului de scurgere a apelor pluviale: – guri de scurgere adaptate la situatia existenta; – sistem colectare ape pluviale de la gurile de scurgere in lungul podului si evacuarea la decantoare de hidrocarburi;
  • Refacere sistem rutier – cale;
  • Refacere trotuar: – 3 cm beton asfaltic BA8; – 25 cm beton de umplutura C20/25; – 1 cm hidroizolatie.
  • Refacere rosturi de dilatatie;
  • Montaj parapete directionale, parapete pietonale si borduri prefabricate;
  • Refacere sistem de iluminat;
  • Refacere semnalizare si marcaje rutiere.

Dupa reabilitarea suprastructurilor viaductelor latimea tablierelor in sectiunile transversale va fi de 19,04 m, partea carosabila ramane de 14,80 m incadrata de doua trotuare denivelate, din beton armat C20/25, cu latimea totala de 2,12 m fiecare.

Placa de suprabetonare din beton armat cu grosimea minima de 15 cm va fi solidarizata de tablierul existent prin intermediul unor ancore fixate cu rasini epoxidice. Deasupra noii placi de suprabetonare, pe toata latimea suprastructurii, se va dispune o hidroizolatie tip membrana. Delimitarea partii carosabile de cele doua trotuare din beton armat se realizeaza prin intermediul unui parapet metalic directional H4b, zincat, ancorat in betonul armat al trotuarului (fara a strapunge hidroizolatia). La marginea partii carosabile sunt prevazute borduri prefabricate noi (20 cm x 25 cm).

La extremitatile suprastructurii sunt prevazute lise prefabricate din beton armat C35/45, protejate anticoroziv, pe toata lungimea viaductelor (inclusiv pe zona zidurilor intoarse ale celor doua culei).

Parapetul pietonal va fi metalic, zincat, ancorat in partea superioara a liselor prefabricate si se va executa pe toata lungimea viaductelor (inclusiv pe zona zidurilor intoarse ale celor doua culei). In urma reabilitarii suprastructurii pantele transversale existente se vor pastra.

Scurgerea apelor pluviale se va realiza cu ajutorul gurilor de scurgere amplasate in trotuar la fata bordurilor prefabricate. Evacuarea apelor pluviale se face intr-un tub colector, aplasat in afara suprastructurii, la intradosul placii din beton armat.

Tuburile pentru utilitati se vor instala pe zona consolelor de trotuar la intradosul acestora.

Toate fetele elementelor (grinzi prefabricate precomprimate, antretoaze din beton precomprimat, placa din beton armat existenta) unde se constata betoane degradate se vor repara cu rasini sau mortare speciale. Toate fetele vazute ale elementelor din beton armat/precomprimat se vor proteja anticoroziv.

Infrastrucura:

Reabilitarea infrastructurilor se va executa inainte de executia lucrarilor la cale, trotuar si parapete.

  • Indepartarea tuturor materialelor depuse pe zona banchetelor;
  • Inlocuirea aparatelor de reazem din neopren armat, inclusiv a pieselor metalice ce incadreaza aparatele de reazem. Ridicarea tablierului se va face cu prese adecvate, asezate pe esafodaje atasate in lateralul corpurilor infrastructurilor;
  • Curatarea, reconditionarea si refacerea pieselor metalice ale aparatelor de reazem, inglobate in betonul din banchetele de rezemare si grinzile prefabricate;
  • Reparatii sau inlocuire a armaturilor din riglele pilelor daca se constata degradari puternice ale armaturilor longitudinate, transversale sau a etrierilor;
  • Demolarea si refacerea tuturor dispozitivelor antiseismice transversale si longitudinale;
  • Indepartarea camasuielilor executate neconform la pilele circulare;
  • Demolarea pana la fata armaturilor a tuturor betoanelor executate neconform sau a zonelor care prezinta degradari substantiale;
  • Injectarea fisurilor din elevatii, acolo unde este cazul;
  • Camasuirea tuturor stalpilor circulari (reabilitati anterior sau nereabilitati) si a riglelor cu minim 25 cm de beton armat C40/50;
  • Consolidarea riglelor cu precomprimare, inglobata in camasuiala din beton armat a acestora, la toate pilele;
  • Protectie anticoroziva a tuturor fetelor vazute pentru betonul armat aferente tuturor infrastructurilor.

In urma lucrarilor de reabilitarea a infrastructurilor viaductelor, toate pilele (stalpi si rigle) vor fi camasuite cu beton armat C40/50 cu grosimea de 25 cm, inclusiv infrastructurile care au fost reabilitate intr-o etapa initiala.

Riglele pilelor se vor consolida prin precomprimare exterioara inglobata in camasuiala acestora. Armaturile din camasuiala stalpilor se vor ancora chimic in betonul armat al radierelor, precum si in betonul armat al riglelor. Betonul armat degradat din culeele viaductelor se vor repara cu rasini sau mortare speciale, pe zona banchetelor, zidurilor de garda, zidurilor intoarse, inclusiv consolele de trotuar.

Inlocuirea aparatelor de reazem se va face pentru toate deschiderile viaductelor, inclusiv a aparatelor de reazem aflate pe cele doua pile-culei.

Toate fetele betoanelor aflate in contact cu pamantul se vor proteja cu hidroizolatie tip emulsie bituminoasa.

Toate fetele betoanelor aflate in contact cu aerul se vor proteja anticoroziv.

Rampe de acces:

  • Indepartarea tuturor materialelor depuse pe zona rampelor, precum si pe zona viaductelor;
  • Profilarea rampelor de access la cele doua viaducte;
  • Repararea pereurilor, casiurilor si a scarilor de la sferturile de con;
  • Amenajarea acceselor de pe acostamentele rampelor pe trotuarele podului cu pene de racordare din beton;
  • Racordarea sistemului rutier de pe viaducte cu cel de pe rampe pe o lungime de minim 50 m, pe fiecare rampa;
  • Prevederea unui parapet directional H4b pe zona rampelor pe o lungime de minim 25 m, pe fiecare rampa.

Lucrarile de reabilitare pe zona rampelor se vor executa pe lungimea de 50 m in vederea racordarii sistemului rutier de pe viaduct cu sistemul rutier de pe rampe.

Parapetele directionale H4b se vor dispune pe minim 25 m pe ambele rampe, Chiciu si Calarasi.

Reparatiile la betoanele din sferturile de con, scari casiuri se vor executa acolo unde betoanele prezinta degradari. In cazul in care betoanele (pereu sfert de con, scari si casiuri) prezinta degradari semnificative, acestea se vor demola si executa corespunzator.

Sistemul rutier care se aplica pe rampe.

Podul principal:

Suprastructura:

  • Demolare cale, trotuar si parapet;
  • Reparatii la interiorul celor doua casete din beton precomprimat: curatarea si reconditionarea ancorajelor armaturilor pretensionate, reparatii cu rasini sau mortare speciale a degradarilor betonului din jurul ancorajelor armaturilor pretensionate, reparatii cu rasini sau mortare speciale a degradarilor betonului armat din interiorul casetelor podului, curatarea si repararea zonelor de beton cu degradari (injectarea fisurilor, completarea sectiunii degradate cu mortare speciale), betonul afectat de infiltratii pe conturul interior al casetei se va demola pana la fata armaturii moale si se vor face reparatii cu mortare speciale, curatarea si daca este posibil largirea gurilor de aerisire din placa inferioara spre stalpii cadrului, sistem de precomprimare exterioara aditionala cu cable, protectie anticoroziva a betoanelor.
  • Reparatii la exteriorul celor doua casete din beton precomprimat: reparatii cu rasini sau mortare speciale a degradarilor betonului din jurul acorajelor armaturilor pretensionate, curatarea si reconditionarea ancorajelor armaturilor pretensionate, reparatii cu rasini sau mortare speciale a degradarilor betonului armat din exteriorul casetelor podului, curatarea si repararea zonelor de beton cu degradari (injectarea fisurilor, completarea sectiunii degradate cu mortare speciale), betonul afectat de infiltratii pe conturul exterior al casetei se va demola pana la fata armaturii moale, demontarea conductei metalice (conducta dezafectata si relocata), a antretoazelor metalice aflate intre cele doua casete ale cadrului, protectie anticoroziva a betoanelor.
  • Realizare placa de suprabetonare din beton armat C30/37 cu grosimea de minim 15 cm, pe toata latimea suprastructurii, realizare grinda de prindere parapet directional H4b, realizare grinda de parapet parapet pietonal din elemente prefabricate.
  • Refacerea sistemului de scurgere a apelor pluviale: guri de scurgere T1G2, apele vor fi dirijate la exteriorul casetelor, sistem colectare ape pluviale de la gurile de scurgere in lungul podului si evacuarea la decantoarele de hidrocarburi pozitionate la ambele capete ale structurii.
  • Refacere sistem rutier – cale;
  • Refacere trotuar: – 3 cm beton asfaltic BA8; – 25 cm beton de umplutura C20/25; – 1 cm hidroizolatie;
  • Refacerea rosturilor de dilatatie aflate pe cele doua pile-culei;
  • Montarea parapetilor directionali si pietonali si a bordurilor prefabricate;
  • Refacerea sistemului de iluminat pe zona podului principal;
  • Refacere semnalizare rutiera, marcaje rutiere.

In urma lucrarilor de reabilitarea a suprastructurii podului principal va rezulta o latime a tablierului in sectiuni transversale de 19,04 m, partea carosabila ramane de 14,80 m incadrata de doua trotuare denivelate, din beton armat C20/25, cu latimea totala de 2,12 m fiecare.

Calea si trotuarul vor rezema pe o placa din beton armat cu grosimea minima de 15 cm solidarizata de tablierul existent prin intermediul unor ancore fixate cu rasini epoxidice. Deasupra noii placi de suprabetonare, pe toata latimea suprastructurii, se va dispune o hidriozolatie tip membrana. Delimitarea partii carosabile de cele doua trotuare din beton armat se face prin intermediul unui parapet metalic directional H4b, zincat, ancorat in betonul armat al trotuarului (fara a strapunge hidroizolatia).

La marginea partii carosabile sunt prevazute borduri prefabricate noi (20 cm x 25 cm). La extremitatile suprastructurii vor fi prevazute lise prefabricate din beton armat C35/45, protejate anticoroziv, pe toata lungimea podului principal (inclusiv pe zona zidurilor de garda ale celor doua pile-culei).

Parapetul pietonal va fi metalic, zincat, ancorat in partea superioara a liselor prefabricate si se va executa pe toata lungimea podului principal (inclusiv pe zona zidurilor de garda ale celor doua pile-culei).

In urma reabilitarii suprastructurii pantele transversale existente se vor pastra.

Sistemul de precomprimare exteriora aditionala se va dispune la interiorul casetelor din beton ale tablierului podului principal, pe toata lungimea acestuia, dupa cum urmeaza:

  • Armaturile de precomprimare incep din apropierea zonelor de rezemare a celor doua pile-culei, urmeaza un traseu paralel cu fata superioara a talpii inferioare a casetelor din beton pana la mijlocul deschiderii marginale, de unde incepe un traseu linear ascendent pana la partea superioara a reazemelor intermediare (la intradosul talpii superioare a casetelor, pe zona nodului de cadru). Din aceasta zona urmeaza un traseu linear descendent pana la distanta de 0,25 din lungimea deschiderii centrale (0,25xLdeschidere), dupa care urmeaza un traseu paralel cu fata superiora a talpii inferioare a casetelor din beton pana la mijlocul deschiderii. Pe zona mediana a deschiderii centrale, la partea inferioara a casetelor din beton, se dispun armaturi de precomprimare suplimentare urmand un traseu curb simetric fata de mijlocul deschiderii. Traseul cablurilor este simetric fata de mijlocul podului principal. Pe zonele de schimbare a directiei cablelor se vor prevedea antretoaze din beton armat, solidarizate de peretii casetei prin intermediul ancorelor fixate cu rasini epoxidice. In toate antretoazele noi se vor prevedea goluri de tranzit. Toate elementele metalice ale sistemului de precomprimare a casetelor tablierului se vor proteja anticoroziv.

Scurgerea apelor pluviale se va face cu ajutorul gurilor de scurge Tip T1G2, amplasate in trotuar la fata bordurilor prefabricate. Evacuarea apelor pluviale se face intr-un tub colector, aplasat in afara casetelor structurii, la intradosul placii din beton armat.

Tuburile pentru utilitati se vor instala pe zona consolelor de trotuar la intradosul acestora.

Toate fetele elementelor (caseta riglei interioare si exterioare, antretoaze interioare si exterioare placa din beton armat existenta) unde se constata betoane degradate se vor repara cu rasini sau mortare speciale.

Toate fetele vazute ale elementelor din beton armat/precomprimat se vor proteja anticoroziv.

Lucrarile de reabilitare la viaducte si podul principal se vor executa pe jumatate de cale, cu semnalizare rutiera corespunzatoare.

Infrastrucura:

  • Indepartarea tuturor materialelor depuse pe zona de rezemare a celor doua pile-culei;
  • Inlocuirea aparatelor de reazem din neopren armat, inclusiv a pieselor metalice ce incadreaza aparatele de reazem;
  • Curatarea, reconditionarea sau refacerea pieselor metalice ale aparatelor de reazem, inglobate in betonul din banchetele de rezemare si casetele podului;
  • Reparatii (curatarea armaturilor de rugina) sau inlocuire a armaturilor din elevatiile celor doua pile-culei precum si cei doi stalpi ai cadrului daca se constata degradari puternice ale armaturilor longitudinate, transversale sau a etrierilor;
  • Pe zonele cu betoane degradate betonul se va demola pana la fata armaturilor. Acolo unde betonul este de o calitate acceptabila se va bucearda;
  • Injectare fisuri si crapaturi existente;
  • Camasuirea elevatiilor celor doua pile-culei cu minim 25 cm de beton armat C40/50;
  • Camasuirea elevatiilor celor doi stalpi ai cadrului cu minim 25 cm de beton armat C40/50;
  • Protectie anticoroziva a tuturor fetelor vazute pentru betonul armat din cele doua pile-culei si stalpii cadrului;
  • Refacerea scarilor de access, aflate pe pilele-culei, pana la nivelul banchetei.

In urma lucrarilor de reabilitarea a infrastructurilor podului principal, atat pilele-culei cat si stalpii cadrului se vor camasui cu beton armat C40/50 cu grosimea de 25 cm. Armaturile din camasuiala pilelor-culei cat si cele din stalpii cadrului se vor ancora chimic in betonul armat al radierelor precum si in betonul armat al banchetei respectiv riglei cadrului.

Betonul armat degradat din zidul de garda a pilelor-culei, care realizeaza racordarea dintre viaducte si podul principal, se vor repara cu rasini sau mortare speciale, inclusiv consolele de trotuar aferente acestuia.

Inlocuirea aparatelor de reazem de pe pile-culei se vor realiza inainte de turnarea placii de suprabetonare pe rigla cadrului.

Toate fetele betoanelor aflate in contact cu pamantul se vor proteja cu hidroizolatie tip emulsie bituminoasa.

Toate fetele betoanelor aflate in contact cu aerul se vor proteja anticoroziv.

Lucrari la albie si aparari de maluri: indepartarea tuturor materialelor depuse pe zona podului principal, demolarea partii superioare a chesonului de la pila mal stang a podului principal, refacerea pereurilor canalului pe zona adiacenta podului.

In anul 2020 a fost realizata expertiza tehnica, de catre expertul tehnic prof. Dr. Ing. Florian Burtescu, care incadreaza structura in clasa tehnica IV, indicele global Ist = 40 puncte (cu valabilitate 5 ani daca nu se produc evenimente deosebite), corespunzatoare unei ”Stari tehnice nesatisfacatoare” cu elemente constructive aflate intr-o stare avansata de degradare.

Oportunitatea realizarii lucrarilor de reabilitare ale podului consta in realizarea urmatoarelor obiective:

  • utilizarea podului la parametrii normali de exploatare;
  • asigurarea cerintelor de rezistenta;
  • stabilitate;
  • imbunatatirea sigurantei, confortului si functionalitatii podului in exploatare.
Articolul precedentREABILITARI IN INFRASTRUCTURA DIN BRASOV – Drumul judetean 106 B, intre Vulcan si Holbav, va fi reabilitat cu 21 milioane lei
Articolul următorTRANSPORT IN CRESTERE IN PORTURILE ROMANESTI – Peste 45 de milioane de tone de marfuri au fost incarcate si descarcate in porturile maritime romanesti

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.