373 de milioane de pasageri au calatorit anul trecut cu avionul in UE, in crestere de 35% comparativ cu 2020, dupa un declin de 73% in 2020 (comparativ cu 2019), ca urmare a masurilor restrictive adoptate pentru a preveni raspandirea COVID-19, arata datele publicate Oficiului European pentru Statistica (Eurostat).
Comparand cu datele de dinaintea pandemiei, cand in 2019 au fost 1,04 miliarde de pasageri care au calatorit cu avionul in UE, in 2021 numarul pasagerilor a scazut cu 64%, ceea ce arata ca redresarea transportului aerian de pasageri inca este departe.
Toate statele membre UE, cu exceptia Finlandei (minus 16%), au inregistrat o crestere a numarului pasagerilor care au calatorit anul trecut cu avionul, comparativ cu 2020. Aceste cresteri variaza in randul statelor membre UE, de la 10% in Irlanda, 16% in Suedia si 17% in Letonia, la 86% in Grecia, 105% in Cipru si 129% in Croatia.
In Romania, s-au inregistrat 10,38 milioane de pasageri in 2021, in crestere fata de 6,63 milioane de pasageri in 2020.
Transportul aerian de pasageri in afara UE a reprezentat 39% din transportul total aerian de pasageri in 2021, in timp ce transportul intra-UE a reprezentat 38%, iar transportul national 23%. Comparativ cu 2020, ponderea transportului extra-EU a scazut cu 5,5 puncte procentuale (pp), in timp ce ponderea transportului intra-EU a crescut cu 4,5 pp, iar a transportului national cu un punct procentual.
In 2021, lista principalelor cinci aeroporturi din UE a ramas aceeasi cu cea din 2020, in frunte fiind Paris/Charles de Gaulle (26,2 milioane de pasageri), Amsterdam/Schiphol (25,5 milioane de pasageri), Frankfurt/Main (24,8 milioane de pasageri), Madrid/Barajas (23,2 milioane de pasageri) si Barcelona/El Prat (18,5 milioane de pasageri). In top 10 se afla acum si Palma de Mallorca (14,5 milioane de pasageri).
La aeroportul Henri Coanda din Bucuresti, Romania, s-au inregistrat 6,88 milioane de pasageri in 2021, in crestere fata de 4,45 milioane de pasageri in 2020.
Anul trecut, 15 milioane de tone de marfa si corespondenta au fost transportate cu avioanele in UE, un avans de 21% fata de 2020. Din acest total, 12 milioane de tone a reprezentat transport aerian in afara UE.
Profit pentru companiile aeriene
Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni (IATA) se asteapta ca industria transportului aerian sa realizeze anul viitor un profit net de 4,7 miliarde de dolari, in contextul in care peste patru miliarde de pasageri ar urma sa zboare cu avionul in 2023. Anterior, aceeasi asociatia estima ca revenirea la profitabilitate in 2023 este posibila.
IATA reprezinta aproximativ 290 de companii aeriene din intreaga lume, echivalentul a 82% din traficul aerian mondial.
Companiile aeriene vor reveni pe profit anul viitor, pentru prima data dupa 2019, in conditiile in care reluarea calatoriilor cu avionul va continua, dupa doi ani de restrictii din cauza COVID-19, estimeaza Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni (IATA), potrivit Reuters.
Companiile aeriene au pierdut zeci de miliarde de dolari in 2020 si 2021 din cauza pandemiei, insa in prezent calatoriile cu avionul au fost reluate partial, iar unele aeroporturi au probleme in a face fata numarului crescut de pasageri.
De asemenea, IATA si-a revizuit semnificativ estimarile referitoare la pierderile inregistrate in acest an de companiile aeriene din intreaga lume, pana la 6,9 miliarde de dolari, de la 9,7 miliarde dolari cat estima anterior.
„Aceasta este o mare realizare, tinand cont de amploarea pagubelor economice si financiare provocate de restrictiile impuse de guverne in contextul pandemiei„, a spus directorul general de la IATA, Willie Walsh, cu privire la prognozata revenire pe profit in 2023.
Cu toate acestea, Willie Walsh, fost director la British Airways si IAG, a avertizat ca multe companii aeriene vor continua sa se confrunte cu dificultati anul viitor, citand printre factori reglementarile, costurile ridicate si inconsecventa politicilor guvernamentale.
„Companiile aeriene trebuie sa ramana vigilente fata de orice majorare a taxelor sau tarifelor pentru infrastructura„, a spus Willie Walsh, adaugand ca printre acestea se numara si acele majorari facute „in numele sustenabilitatii„.
IATA a precizat ca prognozele sale se bazeaza pe ipoteza redeschiderii treptate a Chinei fata de traficul aerian international si a relaxarii politicii zero-Covid a autoritatilor chineze. Daca aceste preconditii nu se vor indeplini, profitabilitatea companiilor aeriene va fi afectata. Un alt risc la adresa perspectivelor pentru 2023 este acela ca unele economii sa alunece in recesiune.