Podul suspendat peste Dunare de la Braila nu va fi gata nici in acest an. CNAIR precizeaza ca ritmul de lucru lasa inca de dorit, nu sunt finalizate nici lucrarile de constructie a podului propriu-zis, iar cele de la drumurile de legatura sunt la un stadiu fizic de aproximativ 40%. De cealalta parte, Curtea de Apel Bucuresti (CAB) s-a pronuntat saptamana trecuta in cazul unui proces al statului roman cu constructorul – asocierea italo – japoneza WeBuild – IHI Infrastructure – iar instanta a constatat ca asocierea este indreptatita sa beneficieze de o extensie a perioadei de executie de 193 de zile. Insa chiar si cu aceasta extensie,constructorul este in continuare in intarziere.
Precizam ca pe rolul instantelor sunt 21 de litigii intre CNAIR si WEBUILD SPA.
”Constructorul podului suspendat peste Dunare de la Braila si-a luat angajamentul public de mai multe ori ca pana la finalul acestui an se va putea circula pe pod intre judetele Braila si Tulcea. Din pacate, ritmul de lucru si mobilizarea lasa inca de dorit, ceea ce face ca terminarea lucrarilor la acest obiectiv sa fie in intarziere, desi termenul contractual de finalizare era sfarsitul anului 2021. Precizam ca in acest moment nu sunt finalizate nici lucrarile de constructie a podului propriu-zis, iar cele de la drumurile de legatura sunt la un stadiu fizic de aproximativ 40%. Mentionam ca angajamentul antreprenorului a fost sa dea in trafic podul suspendat (inclusiv testarea si echiparea) impreuna cu aproximativ 11 km din drumurile de legatura la sfarsitul anului 2022”, arata CNAIR.
Chiar cu extensia de timp de 193 de zile acordata pentru finalizarea lucrarilor prin decizia intantei de apel, constructorul este in continuare in intarziere pe intregul proiect. In plus, aceasta extensie (obtinuta ca urmare a actiunii in instanta a WEBUILD S.P.A) se poate referi doar la o sectiune a obiectivului (partea de pod) si nu la intregul contract.
CNAIR asteapta acum motivarea instantei pentru a putea stabili exact ce presupune extensia de timp in cauza.
„Admite apelul declarat impotriva sentintei civile nr. 150/26.01.2021. Schimba in tot sentinta civila atacata. Admite cererea de chemare in judecata. Constata ca reclamanta este indreptatita sa beneficieze de o extensie a perioadei de executie de 193 de zile. Obliga parata la plata catre reclamanta a sumei de 28.808.369,4 lei, reprezentand valoarea pierderilor si a profitului nerealizat. Obliga parata la plata catre reclamanta a sumei de 576.167,4 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata – taxa judiciara de timbru – efectuate in prima instanta. Obliga intimata la plata catre apelanta a sumei de 296.092 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata, din care 288.083,7 lei – taxa judiciara de timbru, 8.300 lei – onorariu expert in constructii si 8.000 lei – onorariu expert contabil. Definitiva”, se arata in solutia pe scurt, pronuntata de instanta pe 15 noiembrie 2022.
Situatia litigiilor dintre CNAIR si WEBUILD S.P.A in cadrul contractului Proiectare si executie „Pod Suspendat peste Dunare in zona Braila” este urmatoarea:
- Un numar total de 21 de dosare;
- 9 dintre aceste dosare au fost castigate de CNAIR SA (5 castigate in prima instanta si 4 definitiv);
- 1 dosar pierdut definitiv de CNAIR SA;
- In celelalte 11 dosare instantele nu s-au pronuntat in sensul admiterii sau respingerii cererilor.
Valoarea contractului: 2.375.159.389,70 lei cu TVA;
Lungime pod suspendat: 1.974,30 m;
Lungime drum principal Braila – Jijila: 19,095 km;
Lungime drum de legatura cu DN22 Smardan – Macin: 4,328 km;
Data semnarii contractului: 19.01.2018;
Termen contractual finalizare: 2021.