Compania low-cost Blue Air anunta ca aproximativ 230.000 de pasageri sunt afectati de anularile zborurilor, acestia primind trei variante – reprogramarea zborului, crearea unui portofel virtual pentru viitoare achizitii si rambursarea. Peste 17.500 de portofele electronice au fost create totalizand 1,9 milioane de euro. Rambursarea depinde insa de reluarea zborurilor.
”Redresarea Blue Air, respectiv reluarea operatiunilor de transport aerian de pasageri, implica o colaborare stransa si sprijinul din partea tuturor partenerilor comerciali, dar si al tuturor institutiilor publice si autoritatilor din Romania, eforturile depuse de managementul executiv, Consiliul de Administratie si actionariatul societatii, fiind insuficiente in lipsa unei astfel de colaborari. Blue Air isi exprima disponibilitatea permanenta a conducerii executive a societatii, de a transmite toate informatiile si informarile necesare, si de a participa la absolut orice discutie necesara cu factorii decizionali din cadrul institutiilor publice si autoritatilor ce pot ajuta la redresarea companiei, intr-o maniera unitara si organizata”, anunta compania.
Potrivit companiei, pana la acest moment, in urma discutiilor purtate de conducerea executiva a Blue Air, s-a primit sprijinul din partea majoritatii aeroporturilor din strainatate, incluzand aeroporturile din Italia, Israel, Spania, Marea Britanie, precum si a furnizorilor de combustibil din aceste aeroporturi, pentru a putea relua prestarea serviciilor catre Blue Air, sub conditia platii in avans a serviciilor oferite.
”Mizam pe acelasi sprijin si din partea aeroporturilor din Romania, Bacau, Cluj-Napoca, Bucuresti- Otopeni si Iasi. Avand in vedere suspendarea activitatii de transport aerian de pasageri din perioada 6 septembrie – 9 octombrie 2022, va informam ca numarul total de pasageri afectati de anularile zborurilor in aceasta perioada este de aproximativ 230.000, reprezentand aproximativ 77.000 rezervari bilete de calatorie”, a mai precizat compania.
Potrivit acesteia, rambursarea tuturor sumelor datorate pasagerilor pentru biletele achizitionate depinde esential de reluarea operatiunilor si a activitatii de vanzare a Blue Air.
”Asa cum am precizat in comunicarile anterioare, un alt factor esential este aportul in numerar adus de unul dintre cei doi investitori cu care ne aflam in discutii”, a precizat compania.
Blue Air anunta ca toti pasagerii au fost notificati de anularea zborurilor si au primit 3 optiuni disponibile: reprogramarea calatoriei pe urmatorul zbor disponibil, rambursarea in portofelul electronic (Blue Air oferind un bonus in procent de 25%, din valoarea biletului achizitionat drept compensare pentru neplacerile create pasagerilor nostri) sau rambursarea biletelor achizitionate.
”In ultimele zile au fost create peste 17.500 de portofele electronice, totalizand 1.900.000 euro, iar pasagerii care au ales aceasta optiune vor putea folosi sumele in vederea achizitionarii de bilete imediat ce vom activa procesul de vanzare. In cel mai scurt timp cu putinta vom reveni cu detalii despre modalitatea in care va fi reluata activitatea de transport aerian de pasageri de catre Blue Air, in functie si de rezultatele inregistrare in negocierile cu investitorii, dar si de disponibilitatea autoritatilor de a ne sprijini in acest proces dificil”, mai arata compania.
Control la Ministerul Mediului
Corpul de control al premierului a fost trimis la Ministerul Mediului ca urmare a deciziei Administratiei Fondului de Mediu de blocare a conturilor Blue Air.
Decizia de blocare a conturilor ar fi apartinut unui functionar.
Mai multe curse Tarom au preluat, in ultimele zile, pasageri romani cu bilete rezervate la compania Blue Air, care a suspendat cursele aeriene, saptamana trecuta, dupa ce autoritatile au blocat conturile companiei, din cauza datoriilor pe care aceasta le are catre Administratia Fondului de Mediu.
In acest context, Executivul a aprobat alocarea sumei de 5 milioane de lei din fondul de rezerva aflat la dispozitia Guvernului pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor in vederea aducerii romanilor blocati pe aeroporturi din strainatate ca urmare a anularii zborurilor de catre compania Blue Air.
Teoretic, zborurile se reiau din 10 octombrie
Blue Air a anuntat ca isi propune sa reia zborurile incepand cu data de 10 octombrie 2022. Compania a fost in imposibilitatea efectuarii zborurilor programate incepand cu amiaza zilei de 6 septembrie 2022.
Societatea a precizat ca nu dispune de fondurile necesare platii combustibilului si celorlalte cheltuieli operationale, necesare pentru zborurile planificate incepand cu data de 12 septembrie, cand trebuia initial sa reia zborurile.
In plus, toti furnizorii de servicii esentiale zborurilor au conditionat furnizarea respectivelor servicii de plata datoriilor scadente. In acest context au fost analizate toate aspectele privind modalitatea de reluare cat mai rapida a activitatii de zbor, discutandu-se in mod direct cu zeci de furnizori critici ai companiei, respectiv aeroporturi, societati de handling, furnizori de combustibil, autoritati de control al traficului aerian, precum si cu proprietarul aeronavelor operate de Blue Air.
”In urma acestora, societatea isi propune sa reia zborurile incepand cu data de 10 octombrie 2022. Decizia de reluare a zborurilor are in vedere in mod decisiv posibilitatea societatii de a rambursa tuturor pasagerilor afectati sumele datorate si de a achita tuturor partenerilor comerciali costurile serviciilor prestate in favoarea companiei. Pe aceasta cale, comunicam tuturor pasagerilor cu zboruri programate pana in data de 10 octombrie 2022 sa nu se mai prezinte la aeroporurile de plecare, aceste zboruri neputand fi operate”, mai arata compania.
Reprezentantii Blue Air spun ca in cadrul discutiilor purtate in Consiliul de Administratie al Blue Air, reprezentantul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a solicitat reluarea cat mai rapida a zborurilor, iar votul reprezentantului Ministerului Finantelor nu a putut fi exprimat. Votul reprezentantului Ministerului de Finante este unul extrem de important, avand in vedere faptul ca aceasta institutie a emis Scrisoarea de Garantie pentru acordarea de catre Eximbank SA a creditului comercial in suma de 300.775.000 lei, credit garantat cu 75% din actiunile Societatii si alte active detinute de Blue Air si actionariatul Societatii.
”In aceasta perioada, avem convingerea ferma ca cei 2 investitori cu care actionariatul societatii se afla in discutii extrem de avansate la momentul la care a intervenit aceasta situatie de forta majora, vor avea timpul necesar sa analizeze absolut toate implicatiile acestui eveniment si sa decida, in mod definitiv, daca doresc sa investeasca sumele necesare revenirii Blue Air la cifrele dinainte de pandemia de COVID – 19 si acoperirea pierderilor de aproximativ 130.000.000 euro suferite in aceasta perioada, din cauza interdictiilor de zbor, a incertitudinii privind numeroasele valuri de pandemie, a cresterii absolut bruste si la niveluri extraordinare a pretului combustibilului, cauzate in principal de razboiul din Ucraina, si scaderea cu peste 15% a puterii de cumparare a monedei EUR fata de USD”, arata societatea.
Blue Air precizeaza faptul ca ajutorul de stat a fost dimensionat strict pentru a acoperi pierderile suferite de Blue Air in perioada de suspendare a zborurilor, ca urmare a declararii starii de urgenta in perioada martie-iunie 2020 si a deficitului de numerar al societatii limitat la data de 31 decembrie 2020, in conditiile in care pandemia a afectat in mod profund veniturile societatii in perioada 2020 – 2021.