AEROPORTUL DIN BRASOV VA FI OPERATIONAL IN IUNIE 2023 – Trebuie asigurate serviciile de navigatie aeriana, pregatit personalul de dirijare si aprobate echipamentele de radionavigatie

Aeroportul International Brasov-Ghimbav va fi operational la inceputul sezonului de vara de anul viitor.

Specialistii din cadrul Administratiei Romane a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA RA si ai Autoritatii Aeronautice Civile Romane, prezenti la Brasov, in perioada 11-12 august 2022, s-au pus de acord in ceea ce priveste inceperea activitatilor de zbor pe Aeroportul International Brasov-Ghimbav.

Potrivit specialistilor celor doua institutii de la Bucuresti, in luna iunie 2023 Aeroportul de la Brasov va fi operational.

Acest termen a rezultat in urma mai multor sedinte de analiza comune, in cadrul carora echipele de conducere din cadrul celor doua institutii au evaluat fiecare demers in parte, atat din punct de vedere al complexitatii, al standardelor existente la nivel comunitar in domeniul securitatii aviatiei civile si in conformitate cu conventiile si regulamentele internationale, care trebuie respectate cu strictete, cat si din analiza termenelor de realizare a activitatilor specific, tinand cont de interdependenta acestora si de necesitatea corelarii lor”, anunta Consiliul Judetean Brasov.

Astfel, s-a convenit asupra unui grafic de implementare a tuturor activitatilor necesare operationalizarii Aeroportului International Brasov-Ghimbav, respectiv pregatirea personalului, autorizarea echipamentelor si acceptarea modificarii de sistem al serviciilor de management de trafic aerian (ATM/ANS), astfel incat activitatile sa poata fi executate in paralel, coordonat, in vederea respectarii termenelor propuse.

Operationalizarea aeroportului este obiectivul principal al Consiliului Judetean Brasov in aceasta perioada, obiectiv care presupune finalizarea contractelor de executie privind infrastructura de aeroport, realizarea constructiilor si furnizarea de echipamente necesare asigurarii serviciilor de navigatie aeriana, aprobarea procedurilor de zbor satelitare si conventionale si a spatiului aerian controlat”, potrivit CJ Brasov.

Contractele aflate in derulare privind obiectivele ce au ramas de executat pentru finalizarea Aeroportului Brasov se afla in stadii avansate de executie. Contractul pentru cele sapte obiecte, ce tine de infrastructura de aeroport intra, in perioada urmatoare, in faza de receptie la terminarea lucrarilor, de asemenea si contractul privind executia drumului, perimetral, a gardului perimetral si a sistemului TVCI, sunt aproape de finalizare. 

Activitatile critice necesare deschiderii aeroportului sunt de natura asigurarii serviciilor de navigatie aeriana, pregatire personal dirijare, certificare furnizor servicii navigatie aeriana, aprobare echipamente de radionavigatie, sistem meteo si comunicatii. 

Finalitatea procesului de operationalizare se realizeaza prin publicarea informatiilor privind deschiderea unui nou aeroport – procedurile de zbor, spatiu aerian, datele privind echipamentele de radionavigatie, proceduri locale, echipamente, dotari – in publicatia de informatii aeronautice AIP (Airport Information Publication).

Publicarea este un proces, ce tine de regulamentele internationale; acest demers se poate face la anumite termene si cu un anume timp inainte, respectiv 56 de zile; daca s-a sarit o etapa, totul se duce cu o luna mai departe si tot asa; aceasta publicare este extrem de importanta, deoarece toti operatorii la nivel global trebuie sa introduca aceste informatii in calculatoarele aeronavelor pana la cel mai mic detaliu. Publicarea informatiilor pentru deschiderea unui nou aeroport nu se poate inainta daca nu este totul perfect, pana la ultima virgula!”, spune directorul Directiei Serviciilor de Navigatie Aeriana Regionala (DSNAR) Arad din cadrul ROMATSA, Florin Virgil Manta.

Pentru a avea setul de documente ce va fi publicat in AIP, este necesar un volum ridicat de munca din partea specialistilor implicati in proiect de la ROMATSA, AACR, AIR Design si Aeroportul Brasov. 

In urma sedintelor cu specialistii de la Bucuresti s-au stabilit activitatile si responsabilitatile ce ii revin fiecarei institutii in parte pentru a parcurge etapele necesare operationalizarii aeroportului, au fost identificate conditionarile, precum si modul de colaborare intre parti:

  • Proiectantul de proceduri Air Design – in urma consultarii cu operatorii aerieni si partile interesate, urmeaza sa finalizeze procedurile de zbor conventionale, satelitare si spatial aerian, sa intocmeasca raportul final; acest raport urmeaza, din nou, sa fie aprobat de companiile aeriene, dupa care se va depune la AACR pentru avizare; ulterior, procedurile de aterizare, decolare, vor fi verificate din zbor, dupa instalarea echipamentelor de navigatie aeriana si asigurarea comunicatiilor;
  • Furnizorul de servicii de navigatie aeriana ROMATSA are de indeplinit o diversitate de atributii: pe partea de instruire, persoanele desemnate pentru a dirija traficul aerian de la Arad, trebuie sa treaca printr-un proces complex de instruire  proceduri de zbor, proceduri operationale si acomodarea cu noile echipamente; fiecare echipament ce urmeaza a fi montat atat la DSNAR Arad, cat si in cladirea turnului de la Brasov, trebuie verificat si testat riguros, atat individual cat si in cadrul sistemului din care face parte; pentru fiecare echipament trebuie pregatita documentatia de aprobare, ce trebuie inaintata catre AACR; gestionarea, verificarea, transformarea datelor in formatul necesar publicarii in AIP este, de asemenea, in sarcina specialistilor de la ROMATSA; se va intocmi, de asemenea, o analiza de siguranta, care sa demonstreze ca intregul sistem ce va asigura dirijarea pentru Aeroportul Brasov indeplineste cerintele de siguranta;
  • Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR) are in responsabilitate verificarea si avizarea tuturor documentelor, din punct de vedere al respectarii regulamentelor si al sigurantei traficului aerian, referitoare la proceduri de zbor, echipamente, programe de instruire, certificare aeroport, proceduri operationale;
  • Consiliul Judetean Brasov trebuie sa asigure legaturile de date si voce pentru a transmite de la Brasov la Arad informatiile necesare dirijarii; de asemenea, trebuie finalizata certificarea aeroportului, atat a infrastructurii cat si a terminalului de pasageri; sunt necesare demersuri administrative de receptie, intabulare, preluare in administrare a bunurilor pe regia aeroportuara; totodata, este necesara finalizarea organigramei, angajarea etapizata a personalului, instruirea corespunzatoare, etc.
  • Constructorul asocierea UTI Construction and Facility Management (lider) – BOG’ART SRL trebuie sa finalizeze constructia cladirii de contingenta, unde va fi pozitionata camera serverelor, pe care se  vor inregistra datele de la echipamentele de radionavigatie, meteo, comunicatii; pe aceasta cladire va fi amplasat pilonul cu platforma, pe care va fi instalat sistemul de camere pentru Remote Tower; de asemenea, intra in sarcina constructorului, livrarea echipamentelor de radionavigatie, meteo, comunicatii, instalarea acestora pe pozitiile stabilite si asigurarea alimentarii cu energie electrica si link de date; dupa instalare toate aceste echipamente vor fi verificate din zbor in vederea calibrarii. 

Acest proiect este foarte complex, iar operationalizarea Aeroportului Brasov aduce, in prim plan, doua elemente de noutate: in primul rand, initiativa sustinuta a Consiliului Judetean Brasov, singura din Romania in ultimii 50 de ani de a construi de la zero un aeroport international, ce urmeaza a fi certificate, in conformitate cu ultimele reglementari europene aplicabile; in al doilea rand, solutia de ordin tehnologic – solutia de remote tower utilizata! Colaborarea este una interactiva, atat cu specialistii AACR, cat si cu cei ai Consilului Judetean Brasov. Toata resursa umana s-a implicat intr-un mod sustinut, urmarim optimizarea tuturor termenelor, astfel incat in cursul lunii iunie 2023, aeroportul de la Brasov sa devina operational!”, a declarat directorul general al ROMATSA RA,Adrian Cojoc, prezent la conferinta de presa organizata la sediul Consiliului Judetean Brasov.

Echipamentele de radionavigatie vor fi livrate in toamna acestui an.

Prioritatea noastra si a tuturor partenerilor implicati in acest proiect este si va fi, intotdeauna, siguranta pasagerilor si a aerovavelor. Pentru aceasta, trebuie sa avem in vedere si respectam toate etapele certificarii si sa ne asiguram ca toate aspectele de siguranta au fost tratate si ca nu exista posibile pericole, care sa nu fi fost identificate. Zona aeroportului este o zona, ce ridica o serie de provocari din punct de vedere operational, fenomene meteo deosebite, cu multe zile de ceata pe an, curenti orografici, sau asa-numitii curenti de unda, care sunt folositi in activitatea de planorism, precum si schimbari frecvente ale directiei vantului – toate augmentate de un relief montan si o geografie dificila pentru siguranta zborului. Cu toate acestea, suntem optimisti dupa discutiile avute aici, la Brasov si consideram ca putem respecta toate etapele si toate termenele calendarului agreat, iar operationalizarea aeroportului va fi realizata la termenul asumat. In final, dupa parcurgerea tuturor acestor etape si obtinerea tuturor avizelor si aprobarilor, acest aeroport va fi integrat in Sistemul National de Dirijare si Control al Traficului Aerian, pe care il gestionam noi!”, a spus, la randul sau, directorul operational ROMATSA, Adrian Florea.

Dupa obtinerea toate avizelor si acordurile necesare, precum si a autorizatiei de construire, in primavara acestui an, au inceput lucrarile de constructie pentru cladirea de contingenta de catre asocierea UTI Construction and Facility Management (lider) – BOG’ART SRL.

La momentul actual, cladirea de contingenta se afla intr-un progres de 20% conform graficului de lucrari.

Parterul cladirii este destinat integral sistemelor de navigatie, gazduite intr-un centru de date, precum si personalului de intretinere.

La etajul 1 vor fi salile de curs necesare activitatilor de instruire a personalului, iar etajul II are o destinatie operationala pentru meteorologie si contingenta.

Pe terasa ultimului etaj va fi montat pilonul pentru sustinerea sistemului de 360 de grade (16 camere de luat vederi) aferente turnului virtual.

Directorul Regiei Autonome ”Aeroportul International Brasov-Ghimbav”, Alexandru Anghel, a spus ca luna viitoare vor fi livrate primele echipamente de radionavigatie.

Este pentru prima data cand un consiliu judetean achizitioneaza echipamente de radionavigatie pentru un aeroport. Pana in prezent, toate aceste echipamente erau achizitionate de ROMATSA si instalate pe aeroporturile din tara.

Sunt aproximativ 15 sisteme de echipamente care urmeaza a fi livrate si instalate in aceasta toamna: sistemele meteo, sistemele de comunicatii sol-sol, sol-aer, sistemele de inregistrare vocala.

Ultimul echipament pentru cladirea de contingenta va ajunge la Ghimbav in luna octombrie 2022.

Situatia mondiala ne pune si pe noi in situatia de a avea intarzieri. Noi am semnat contractul pentru echipamentele de radionavigatie in luna decembrie 2021, iar in primavara acestui an, s-au lansat in productie echipamentele de radionavigatie si nu puteau fi livrate mai repede. Dupa ce vor fi instalate, se pot face verificarile in zbor”, a precizat presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian-Ioan Vestea. 

La randul sau, directorul general al AACR, Nicolae Stoica, a declarat ca este vorba despre echipamente noi, care nu mai exista in Romania.

Controlorii de trafic trebuie instruiti pe aceste echipamente; daca acestea vor intarzia, automat si termenele de dare in folosinta, inclusiv termenele de operationalizare a aeroportului se vor prelungi! Suntem implicati direct in operationalizarea Aeroportului de la Brasov , alaturi de ROMATSA! Ne bucuram de deschidere si de o foarte buna colaborare!”, a spus Stoica.

Totodata, in aceasta perioada a inceput si instruirea controlorilor de trafic aerian.

La Arad ne ocupam de pregatirea salii de dirijare, pentru a putea primi noile echipamente, care urmeaza sa fie livrate; pregatirea comtrolorilor de trafic aerian, deja, a inceput, pentru a castiga timp; exista mai multe faze in pregatirea controlorilor: prima data, trebuie sa-i pregatim pentru tipul de spatiu aerian, pe care il avem la Brasov, ei neavand o calificare in acest sens; in momentul in care vom avea definitivate procedurile de zbor si spatiul aerian, acestea vor fi introduse in simulator si incepem pregatirea si antrenamentul lor; ultima faza a pregatirii se poate realiza, doar dupa instalarea echipamentelor in sala de dirijare a traficului aerian; urmeaza sa primim manualele tuturor echipamentelor, sunt sute de pagini pentru fiecare echipament in parte, care trebuie insusite si urmarite de personalul tehnic; acestea se transmit catre AACR in vederea verificarii si autorizarii echipamentelor; orice virgula poate sa influenteze autorizarea acestora. Facem tot ce ne sta in putinta sa ne incadram in termenele stabilite, dar suntem constienti ca orice mica sincopa poate sa afecteze acest termen al operationalizarii”, a spus directorul Directiei Serviciilor de Navigatie Aeriana Regionala (DSNAR) Arad din cadrul ROMATSA, Florin Virgil Manta.

La finalul conferintei de presa, presedintele Consiliului Judetean Brasov a declarat ca este prima persoana care isi doreste ca Aeroportul International Brasov-Ghimbav sa devina operational. ”Am muncit extrem de mult la acest proiect, am incercat sa gasesc solutii financiare pentru a-l putea implementa, mai avem un pas de facut si acest obiectiv va fi operationalizat! Vreau sa le multumesc reprezentantilor conducerii ROMATSA si AACR pentru sustinerea si increderea acordata”, a spus el.

Articolul precedentASFALTARE DE PESTE 26 MILIOANE LEI IN CLUJ – Drumul judetean DJ 161G este asfaltat pe o lungime de 7,8 km
Articolul următorLICITATIA PENTRU TRONSONUL CHIRIBIS-BIHARIA, TRIMISA IN SICAP – Drumul de 28,55 km va costa 878 milioane lei fara TVA

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.