Ministerul Transporturilor a pregatit un proiect de Hotarare de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor aferente achizitiei de rame electrice noi in cadrul proiectului de investitii „Achizitie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2”.
Flota de 20 rame electrice sunt introduse pe intreaga retea electrificata si in proiect de a fi electrificata si sunt vizate legaturi directe intre marile orase ale Romaniei, pentru a contribui la reducerea poluarii din transporturi.
”Prezentul proiect, privind achizitia de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, destinate transportului feroviar de calatori (RE-IR2), vizeaza doua aspecte principale: investitii de capital – achizitia a 20 rame electrice; Costuri privind serviciul de mentenanta necesar functionarii acestora pentru o perioada de 15 ani, cu posibilitatea de extindere la 30 de ani. Durata totala este de 34 ani, fiind un proiect multianual”, arata Nota de fundamentare consultata de ”Lumea Infrastructurii”.
Conform raportului de consultare a pietei nr.22/194/03.05.2022, a rezultat ca, pentru achizitionarea a 20 rame electrice interregionale de lung parcurs, destinate transportului feroviar de calatori (RE-IR-2) este necesara suma totala de 184.283.400 euro cu TVA, respectiv 911.042.000 lei cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9437 de la data de 04.04.2022).
”Flota curenta de material rulant detinuta de operatorii de servicii privati si de stat din Romania, a depasit deja sau este pe cale sa isi incheie ciclul de viata. Din acest motiv, exista riscul ca, pana in 2023, sa nu mai existe nicio garnitura de tren disponibila, apta pentru indeplinirea obligatiilor minime de serviciu public”, arata documentul.
Cea mai mare parte a materialului rulant existent in Romania nu are nivelul de calitate impus de obligatiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depasite. Prin urmare, materialul rulant nu indeplineste standardele de calitate necesare pentru punerea in aplicare a contractelor de servicii publice, ceea ce necesita, asadar, inlocuirea acestuia.
”Materialul rulant existent in Romania nu are nivelul de calitate cerut de publicul calator, iar tehnologiile de fabricatie ce au fost utilizate sunt depasite, nefiind posibil a se asigura indeplinirea standardelor de calitate prevazute in contractele de servicii publice”, arata nota de fundamentare.
Este vorba 20 de „trenuri electrice (EMU) – Rama electrica tip RE-IR (6 unitati cu peste 300 locuri) pentru trenurile de lung parcurs care vor deservi principalii poli de crestere economica ai Romaniei”.
Trenurile urmeaza a fi echipate cu instalatii ERTMS On-Board „compus din echipament GSM (radio si antena), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfata a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antena eurobalise, Unitatea de inregistrare (JRU).
Flota de 20 rame electrice sunt introduse pe intreaga retea electrificata si in proiect de a fi electrificata si sunt vizate legaturi directe intre marile orase ale Romaniei, pentru a contribui la reducerea poluarii din transporturi.
In corelare cu strategiile de dezvoltare a transportului feroviar din Romania, pentru cresterea eficientei serviciilor (scaderea costurilor de tractiune si de utilizare a infrastructurii) pe tronsoane comune vehiculele vor functiona cuplat, urmand a fi decuplate in ultimul nod feroviar comun.
Pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile nationale si europene de interoperabilitate, ramele electrice sunt dotate cu sistem ETCS / ERTMS corelat cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructura.
Contractele pentru asigurarea serviciilor de intretinere si reparatii ale automotoarelor sunt incheiate de ARF cu furnizorul de material rulant simultan cu contractul de furnizare a produselor si se cesioneaza operatorului de transport feroviar de calatori pe perioada de valabilitate a contractului de servicii publice; dupa semnarea unui contract de servicii publice cesiunea va fi transferata noului operator selectat;
”Scopul obiectivului de investitii „Achizitie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2” este de a innnoi flota de material rulant, deoarece exista riscul ca, pana in 2023, sa nu mai existe nicio garnitura de tren disponibila apta pentru indeplinirea obligatiilor minime de serviciu public. Materialul rulant existent in Romania nu are nivelul de calitate cerut de publicul calator, iar tehnologiile de fabricatie ce au fost utilizate sunt depasite, nefiind posibil a se asigura indeplinirea standardelor de calitate prevazute in contractele de servicii publice”, se mentioneaza in proiect.
In prezent in marile orase, exista o crestere semnificativa a mobilitatii sociale, mai ales la orele de varf, se constata o aglomerare excesiva, datorita traficului auto (in principal, microbuze si autoturisme), care poate fi satisfacuta doar prin cresterea capacitatii de transport feroviar, respectiv a capacitatii materialului rulant si a calitatii acestuia.
Inlocuirea parcului de material rulant utilizat in transportul feroviar public de calatori din Romania are in vedere achizitia de unitati de transport moderne, care sa asigure calatorilor conditii optime de efectuare a calatoriilor pe reteaua feroviara nationala, atat din punct de vedere al confortului, cat si din punct de vedere al sporirii mobilitatii, prin introducerea unor noi oferte de servicii care sa tina cont de dinamica pietei transportului feroviar public de calatori din Romania si impreuna cu dezvoltarea si modernizarea infrastructurii feroviare de transport sa contribuie in mod semnificativ la cresterea economica, cat si la cresterea calitatii vietii.
Introducerea ramelor electrice de lung parcurs RE-IR2 vizeaza cresterea eficientei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de calatori, reducerea poluarii si cresterea confortului pe o serie de rute de pe reteaua feroviara publica electrificata sau in curs de electrificare, dupa cum urmeaza:
- Oradea – Cluj Napoca – Sighisoara – Brasov
- Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Targu Jiu – Craiova – Calafat
- Brasov – Sfantu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacau – Iasi
- Brasov – Sfantu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacau – Suceava
- Galati – Marasesti (Focsani) – Bacau – Iasi
- Galati – Marasesti (Focsani) – Bacau – Suceava
- Galati – Braila – Constanta – Mangalia
- Iasi – Bacau – Marasesti (Focsani) – Barbosi (Galati) – Braila – Constanta – Mangalia
- Suceava – Bacau – Marasesti (Focsani) – Barbosi (Galati) – Braila – Constanta – Mangalia
- Giurgiu – Bucuresti – Ciulnita (Slobozia) – Calarasi
In cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta – Pilonul I, obiectivul ”Componentei C4. Transport sustenabil”, este de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din Romania prin sprijinirea tranzitiei verzi si digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructura de transport durabila si ecologica, cu standarde de siguranta adecvate, care sa contribuie la finalizarea retelelor transeuropene de transport (TEN-T) si la descongestionarea nodurilor urbane, stimuland in acelasi timp tranzitia catre un transport sustenabil la nivel national, fiind vizate actiuni orientate catre dezvoltarea de masuri „environmental friendly”.
Totodata, se are in vedere continuarea obiectivelor strategice europene si romanesti in ceea ce priveste dezvoltarea retelei transeuropene de transport feroviar si cresterea sustenabila a economiei europene, proiecte de imbunatatire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile si servicii de inalta frecventa sprijinite de existenta unei flote de material rulant care respecta cel putin dispozitiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardele tehnice internationale si europene relevante (ISO si EN) si alte Standarde tehnice nationale aplicabile (SRs).
Componenta de transport a Planului National de Redresare si Rezilienta include doua reforme si patru investitii, achizitia de material rulant nou destinat exclusiv transportului de calatori fiind cea de a doua investitie aprobata.
La nivel national, Romania dispune de o infrastructura feroviara de 10.766 km (din care 4361 km reprezinta reteaua TEN-T), din care doar 37,4% este electrificata, respectiv 4.030 km (sursa: EU Statistical Pocketbook 2019).
”Principalele elemente care justifica achizitia de material rulant nou destinat transportului feroviar public de calatori, conform Studiului de Fezabilitate nr.22/222/17.05.2022 pentru achizitia de material rulant feroviar in tractiune electrica pentru conectarea centrelor urbane din Romania – RE-IR 2, sunt urmatoarele:
- in ultimii 15 ani, in Romania, nu s-au facut achizitii publice de material rulant nou destinate transportului feroviar public de calatori;
- operatorul de transport feroviar de calatori cu capital de stat nu a achizitionat si nu are in parcul activ un numar suficient de material rulant care sa deserveasca publicul calator;
- operatorii de transport feroviar de calatori cu capital privat, care au intrat pe piata de transport feroviar din Romania, au achizitionat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabila, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerintelor europene de calitate si siguranta”, mai arata Nota de fundamentare.
Urmatoarele obiective si criterii au fost luate in considerare la determinarea rutelor interregionale prioritare (cele care ar fi operate cu noile seturi de trenuri achizitionate prin prezentul proiect): Prioritatea a fost acordata pentru prima data axei coridorului principal Constanta – Bucuresti – Brasov – Sighisoara – Arad (Coridorul IV), care a fost sau este modernizata in prezent, unde majoritatea fondurilor europene pentru infrastructura au fost investite pana in prezent; S-a acordat prioritate rutelor cu cerere dovedita, existenta pentru transportul feroviar, care leaga orasele in care se inregistreaza pasagerii cu transport feroviar inalt, cu trafic semnificativ posibil; S-a acordat prioritate rutelor care leaga orasele principale si orasele secundare de cele patru orase gravitationale (Bucuresti, Cluj, Iasi si Timisoara), precum si servicii de conectare a celor patru orase. Au fost de preferat rutele care fac acest lucru prin servirea cat mai multor orase secundare posibile; S-a acordat preferinta rutelor in care serviciile feroviare ar putea detine un avantaj concurential temporal fata de serviciile rutiere.
Preferinta a fost acordata rutelor care asigura conexiuni bune la principalele rute ale coridorului principal, care functioneaza ca rute de alimentare si sporind sinergia retelei
Noile oferte de servicii de transport feroviar public de calatori, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achizitionat de Autoritatea pentru Reforma Feroviara, vor avea in vedere atat sporirea mobilitatii in jurul marilor centre socio-economice ale tarii, cat si realizarea unor conexiuni rapide intre unitatile administrativ teritoriale importante.
Trenurile urmeaza a fi echipate cu instalatii ERTMS On-Board compus din echipament GSM (radio si antena), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfata a trenului(TIU), echipament radar, accelerometru, antena eurobalise si unitate de inregistrare (JRU).