Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spune ca, nu a semnat niciun contract pentru realizarea infrastructurii rutiere asumate prin Planul National de Redresare si rezilienta (PNRR), exceptand un tronson din autostrada Transilvania. Oficialul considera insa ca toti cei 438 de kilometri de autostrada asumati prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) pot fi realizati pana in anul 2026.
Cel mai mare proiect rutier asumat prin PNRR este autostrada A 7 Ploiesti – Pascani, care va avea peste 300 de kilometri, iar in acest moment se deruleaza licitatii, unele dintre proceduri fiind in faza finala, de atribuire de contracte.
Intrebat cati kilometri va avea Romania realizati, in anul 2026, din totalul asumat prin Planul National de Redresare si Rezilienta, ministrul a raspuns: „Sper ca toti”.
„A7 (Autostrada Moldovei n.r.) sunt convins ca va fi cap-coada pentru ca se intra rapid in faza de executie. Data de 9 iunie este data limita de depunere de oferte pe cei 14 kilometri (tunelul pentru ursi de la granita dintre judetele Timis si Hunedoara n.r.) (…) si vedem ce se intampla cu ofertele depuse. Autostrada Transilvania merge, pe capetele din A8 (Tg. Mures – zona de Iasi n.r.) sunt moderat-optimist, pentru ca acolo vorbim de un studiu de fezabilitate pe intreg tronsonul care are studiu si de impact de mediu ceea ce inseamna inclusiv traversarea Carpatilor prin anumite zone de rezervatie naturala si de aia am aceasta rezerva. Dar Transilvania da, unde se si lucreaza, A7 da si sunt rezervat pana in 9 iunie cand voi vedea ofertele si ce sa va depune pe cei 14 km. Deci, sper ca toti„, a declarat, Sorin Grindeanu, la Digi 24, intrebat cati kilometri de autostrada vor fi realizati, in anul 2026, din ceea ce si-a asumat Romania prin PNRR.
In prezent, pe zona rutiera nu exista niciun contract semnat pe PNRR. In PNRR exista, in fiecare trimestru, borne, care trebuie atinse de toate ministerele, astfel incat sa primeasca finantarile.
„Nu exista contract semnat in acest moment pe PNRR, din ceea ce s-a discutat si s-a pus ca si contract in PNRR, astazi, in afara de Transilvania, astazi cand vorbim, niciunul, pe rutier. (…) Pe A7, cea mai mare bucata din zona rutiera din PNRR, tinta este ca pana la sfarsitul acestui an sa fie semnate contractele, iar anul viitor este borna in PNRR sa ai semnate 50% din contracte„, a mai spus ministrul Transporturilor.
Sorin Grindeanu declara ca „aproape fiecare” procedura de achizitie derulata pentru atribuirea contractelor de infrastructura este contestata, iar aproximativ 20%, „poate mai putin” dintre contestatii sunt admise. Astfel, in implementarea contractelor se pierde foarte mult timp in implementarea proiectelor din cauza ca sunt cazuri in care alte institutii ale statului raspund foarte greu solicitarilor privind implementarea acestora.
Potrivit ministrului, de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana legea achizitiilor publice a fost modificata in repetate randuri, inclusiv in ultima perioada, „tocmai din dorinta de a grabi anumite procese” si de a „impulsiona anumite institutii care intram in parteneriat cu companiile Ministerului Transporturilor si de a se intampla lucrurile mai repede”.
Pentru accesarea de fonduri europene trebuie respectate directivele care dau posibilitatea de a contesta, insa este de parere ca institutiile care trebuie sa solutioneze contestatiile trebuie sa respecte termenele de solutionare, adauga Grindeanu.
„Desi exista termene in lege care iti spun: in 30 de zile trebuie sa primesti raspunsul la o eventuala contestatie, nu exista trageri la raspundere daca primesti dupa trei luni. Poate ca aici ar trebui sa se umble in cadrul acesta, sa obligi ca in termen de 30 de zile, daca tot exista 30 de zile, sa se dea un verdict; alb sau negru, sa se admita acea contestatie sau nu. Imi e foarte proaspata in minte o actiune de acest tip: intre Sibiu si Pitesti sunt cinci loturi de autostrada, lotul 1 de la Sibiu la Boita, la modul cum lucreaza compania respectiva probabil ca va termina inainte de termen doiul, patru si cinci sunt adjudecate, sunt in diverse forme si credeam ca saptamana aceasta vom putea semna in sfarsit si contractul pe sectiunea a treia, cea de mijloc, avand licitatia finalizata, dandu-se un castigator, in ultima zi s-a facut o contestatie, nu e nimic ilegal din punctul acesta de vedere doar ca va mai prelungi momentul in care se va semna contractul pe ultima sectiune de la Sibiu – Pitesti care in sfarsit va inchide o poveste lunga de 30 de ani”, a mai spus Sorin Grindeanu.
Grindeanu mai spune ca „aproape fiecare” licitatie este contestata. Intrebat cate dintre contestatii sunt declarate admise, ministrul spune: „As duce undeva la 20%, poate mai putin”.
„Dar sa stiti ca vorbeam de timp, timpul mancat cu aceste contestatii. Sa stiti ca mai mult timp se pierde altundeva – dincolo de o mai buna organizare in cadrul companiilor, CNAIR, CFR samd, nu conteaza care– in momentul cand intri sa implementezi un proiect, modul in care relationezi cu alte institutii ale statului: Apele Romane, Romsilva, cu detinatorii de utilitati. (…) Un exemplu: pe Craiova – Pitesti, pe unul din tronsoane, o cerere din partea CNAIR-ului catre Apele Romane, o cerere legitima, a durat cinci luni si ceva”, adauga ministrul.
Acesta a dat exemplul Poloniei, care are complete care solutioneaza cu celeritate contestatiile in domeniul achizitiilor.
El sustine ca in ultima perioada, in procesele in instanta in care au fost implicate companiile Ministerului Transporturilor termenele au fost „mult, mult mai scurte decat in trecut”.
Potrivit ministrului, in prezent exista litigii in care diverse firme cer CNAIR aproape 1 miliard de euro pentru nerespectarea unor clauze din contracte. El anunta ca, in urma unei modificari legislative, firmele vor primi, la randul lor, „certificate de buna purtare” acordate in functie de modul in care antreprenorii respecta, la randul lor, prevederile contractuale. Primul contract a fost deja reziliat, dupa adoptarea modificarilor legislative.
„In acest moment, stiti care sunt claim-urile pe care le-am gasit, dar care au ramas in acelasi cuantum de cand am venit ministru, la CNAIR? Valoarea. Aproape 1 miliard de euro, astazi, cand vorbim, si acum sase luni tot pe acolo. Daca am schimbat ceva, ca tot vorbeam despre schimbarile pe care le-am propus noi si care au fost adoptate prin Ordonanta in urma cu vreo doua luni la legea achizitiilor publice – dar nu doar la lege, ca trebuia sa intram si pe Hotarari de Guvern, era un fel de Ordonanta-trenulet – a fost si acest aspect. In acest moment fata de trecut, CNAIR (…) trebuie sa emita din trei in trei luni certificate de buna purtare, adica daca si-au facut sau nu treaba, in cele trei luni, cum s-au angajat pe contract”, a spus ministrul.
Conform ministrului, in iunie se vor acorda primele certificate conform actului normativ adoptat in urma cu doua luni.
„Pot sa va spun ca am facut prima reziliere, pe tronsonul autostrazii Transilvania de la Chiribis la Biharia. Semnat contractul undeva in 2020 intr-un context electoral, s-a semnat acel contract si din 2020 pana acum doua saptamani, cand au hotarat cei de la CNAIR rezilierea, nu s-a intamplat absolut nimic. Odata cu rezilierea, sa stiti ca are certificat negativ si nu va mai putea participa la nicio licitatie la Ministerul Transporturilor, pe urmatorii trei ani”, a adaugat Sorin Grindeanu.