Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai autostrazii Bacau-Pascani (tronson al A7-Autostrada Moldovei). Proiectul finantat prin PNRR are o valoare estimata de 7,442 miliarde de lei (cu TVA), anunta ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Dupa aprobarea Proiectului Tehnic si a documentatiei de atribuire in Consiliul Tehnico-Economic al CNAIR, va fi lansata direct licitatia pentru constructia celor 3 loturi ale autostrazii Bacau-Pascani, cu o lungime totala de 77,39 km:
- Lotul 1 (30,3 km): Saucesti (jud.Bacau)- Trifesti (jud.Neamt);
- Lotul 2 (18,99 km): Trifesti (jud.Neamt)- Gheraesti (jud.Neamt);
- Lotul 3 (28.09 km): Mircesti (jud.Iasi)- Pascani (jud.Iasi).
Pe traseul autostrazii sunt prevazute:
9 noduri rutiere;
112 poduri si pasaje;
1 Centru de Intretinere si Coordonare;
1 Centru de Monitorizare si Informare;
2 Spatii de servicii;
2 parcari de scurta durata.
”Autostrada Bacau-Pascani va aduce o serie de avantaje economice atat judetelor tranzitate, cat si intregii regiuni:
-reducerea costurilor de exploatare si operare ale vehiculelor;
-reducerea accidentelor;
-reducerea costurilor pentru prevenirea poluarii mediului”, spune Grindeanu.
In urma analizei distantei de vizibilitate, pe mai mult de 90% din lungimea Autostrazii Bacau – Pascani se poate circula cu viteza de 140 km/h.
A fost deja obtinut Acordul de Mediu nr. 2 din 4 aprilie 2022 emis de catre Agentia Nationala pentru Protectia Mediului.
Profilul transversal
Latimea platformei va fi de 26 de metri, din care:
– parte carosabila (2 benzi pe sens): 4 x 3,75 m = 15 metri;
– banda mediana (impermeabilizata): 3 metri;
– banda stationare de urgenta, cate una pe fiecare sens de circulatie: 2×2,50m =5 metri;
– acostamente: 2 x 0,50 m=1 metru;
– benzi de ghidare: 4 x 0,50 m;
– spatiu pentru parapete (in afara platformei): 2 x 1 m;
Traseul autostrazii Bacau – Pascani este prevazut cu gard din plasa, (sarma zincata cu H=1.50m) pentru a preveni patrunderea animalelor pe carosabil, acestea reducand riscul coliziunii animalelor cu autovehiculele.
Se vor reloca/proteja retelele identificate pe traseul autostrazii, de tipul: retele electrice de joasa si medie tensiune; retele electrice de inalta tensiune 110 kV respectiv LEA 220 kV; retele distributie gaze naturale; retele transport si distributie gaze naturale; retele alimentare apa; retele telecomunicatii; retele de imbunatatiri funciare (canale ANIF).
”Pe langa beneficiile economice pe care le va genera, constructia autostrazii va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca care se estimeaza la un numar de 3.420 angajati pentru perioada executiei lucrarilor, va conduce la reducerea uzurii autovehiculelor si reducerea timpilor de parcurs”, se arata in nota de fundamentare.
Obiectivul se va proteja antiseismic.
”Necesitatea si oportunitatea investitiei – realizarea Autostrazii contribuie la: reducerea timpului de deplasare intre orasele Bacau si Pascani si, implicit, la imbunatatirea conectivitatii la nivel regional; asigura un parcurs mai rapid pentru traficul de pasageri si marfuri, prin viteza ridicata de deplasare; reducerea costurilor operationale; imbunatatirea sigurantei circulatiei; limitarea impactului asupra mediului; cresterea gradului de accesibilitate”, mai arata documentul.
Volumele de trafic estimate ce vor fi atrase de autostrada, exprimate ca medie zilnica anuala (MZA) pentru anul 2025 sunt circa 31.000 vehicule etalon (MZA) intre Bacau si Roman, 21.000 vehicule etalon (MZA) intre Roman si Sabaoani si circa 5.500 vehicule etalon (MZA) intre Sabaoani si Pascani, in conditiile in care de la Pascani va exista o continuare a unui drum de mare viteza spre Suceava, Tg. Neamt (Transilvania) sau Iasi. La nivelul anului 2045, aceste valori cresc la circa 38.000 vehicule etalon, 28.500 vehicule etalon si 31.000 vehicule etalon.
Traseul autostrazii este amplasat pe raza Judetelor Bacau, Neamt si Iasi.
Unitatile Administrativ Teritoriale traversate sunt: Saucesti [BC]; Itesti [BC]; Beresti-Bistrita [BC]; Filipesti [BC]; Moldoveni [NT]; Secuieni [NT]; Horia [NT]; Trifesti [NT]; Dulcesti [NT]; Cordun [NT]; Sabaoani[NT]; Gheraesti [NT]; Mircesti [IS]; Halaucesti [IS]; Mogosesti – Siret [IS]; Stolniceni – Prajescu [IS]; Pascani [IS].
Suprafata totala a terenului care se estimeaza a fi ocupata de lucrarile autostrazii este de 1.469,68 ha, apartinand atat proprietatii domeniului public national si local cat si persoanelor fizice si juridice.
Pe traseul Autostrazii Bacau – Pascani sunt prevazute panouri fonoabsorbante cu rol in reducerea zgomotului in zonele sensibile pentru biodiversitate cat si in localitati.
Este prevazuta amplasarea parapetilor pe toata lungimea autostrazii, atat pe zona mediana cat si pe zonele laterale pentru delimitarea partii carosabile.
Pentru zona de urgenta a carei lungime este de 160 m, aflata in zona mediana, s-a prevazut un tip de parapet demontabil care sa asigure atat montarea cat si demontarea, in timp redus si in conditii de siguranta rutiera, respectandu-se normele de siguranta la crash test.
Pentru protejarea traficului pietonal (incluzand personalul de intretinere in caz de accidente rutiere) parapetul pietonal va fi amplasat pe ambele parti ale lucrarilor de arta la limita trotuarului.
In cadrul proiectului au fost prevazute pe o lungime de aproximativ 9.660 m panouri anticoliziune (din plase), pozitionate stanga sau dreapta autostrazii.
Pentru asigurarea unei curgeri hidraulice optime a apei pe sub poduri, dar si pentru protejarea rambleului drumului, atunci cand este in contact cu ape curgatoare sau ape statatoare, se impune construirea unor lucrari hidrotehnice.
Principalele lucrari pentru asigurarea protectiei mediului prevazute in proiect sunt pentru protectia calitatii apei si solurilor, constand in constructii pentru epurarea apelor meteorice (ansambluri separatoare de hidrocarburi si bazine decantoare).
Colectarea apelor de pe platforma autostrazii:
Apele pluviale se colecteaza in santuri trapezoidale amplasate la piciorul taluzului de rambleu sau la marginea fasiei de parapete in debleu.
Casiurile pentru descarcarea rigolelor de acostament sunt prevazute din 25 m in 25 m. Pentru protectia drumurilor de intretinere si a inlocuirilor drumurilor la traversarile cu cursuri de apa, a fost prevazata o rigola pavata in drum de pamant.
Podete: Sunt prevazute 100 de podete, respectiv: 40 pe autostrada; 38 la nodurile rutiere; 10 podete pentru relocari drumuri; 12 pentru drumurile de intretinere. Totodata pe traseul autostrazii sunt prevazute si podete de dimensiuni mai mici pentru continuizare santuri si podete ce permit subtraversarea mamiferelor;
Noduri rutiere
Pe traseul Autostrazii Bacau – Pascani sunt prevazute 9 noduri rutiere, respectiv:
- Nod Bacau – Nord –amplasat la km 0+508 al autostrazii si se dezvolta tinand cont de Varianta de Ocolire Bacau.
- Nod Filipesti – amplasat la km 17+512 al autostrazii.
- Nod Roman Sud – amplasat la km 29+850 al autostrazii.
- Nod Roman Vest – amplasat la km 34+815 al autostrazii.
- Nod Roman Nord – amplasat la km 41+335 al autostrazii
- Nod Sabaoani – amplasat la km 47+437 al autostrazii.
- – amplasat la km 59+178 al autostrazii.
- – amplasat la km 71+374 al autostrazii.
- – amplasat la km 76+505 al autostrazii.
Durata de viata a podurilor, pasajelor, viaductelor este de 100 ani.
Profilul transversal al pasajelor pe DN, DJ si Drumuri Locale sunt proiectate cu o parte carosabila de 7.80 m cu 2 trotuare de 1.75m, iar parapetele este tip H4b cu latime de lucru W2.
Suprastructura lucrarilor de arta de pe autostrada este formata din doua tabliere (cate unul pe fiecare sens de circulatie), executate din grinzi prefabricate precomprimate din beton pentru deschideri pana in 40.00m si grinzi metalice pentru deschideri intre 50.00 – 70.00m.
La fiecare capat al pasajului se vor executa casiuri pentru scurgerea apelor si scari de acces.
Dotari ale autostrazii
Spatii servicii tip S1 – km 6+900 (stanga + dreapta) prevazute cu: parcare autoturisme – 84 locuri + 15 locuri in benzinarie; parcare autoturisme electrice – 6 locuri; parcare autocare – 6 locuri; parcare autovehicule grele – 33 locuri; parcare pentru persoane cu dizabilitati – 6 locuri.
Parcare de scurta durata – km 25+300 (stanga + dreapta) prevazuta cu: parcare autoturisme – 31 locuri;parcare autoturisme electrice – 6 locuri; parcare autocare – 2 locuri; parcare autovehicule grele – 15 locuri; parcare pentru persoane cu dizabilitati – 4 locuri.
Centru de intretinere si coordonare (CIC), inclusiv Centru de Monitorizare si Informare (CMI) – km 34+815 (Roman): Centrul de Monitorizare si Informare va fi prevazut cu toate dotarile hardware si software necesare, echipamente de stocare si birotica, functiile si interfata softului de centru pentru a permite gestionarea tuturor informatiilor pentru autostrada si transmiterea mesajelor privind conditiile de trafic si meteorologice participantilor la trafic.
Spatiu pentru servicii tip S3, inclusiv Parcare Securizata – km 52+300 (stanga + dreapta) cu dubla functionalicate incluzand si Parcare Securizata prevazuta cu: parcare autoturisme – 94 locuri + 7 locuri in benzinarie; parcare autoturisme electrice – 6 locuri; parcare autocare – 6 locuri; parcare autovehicule grele – 48 locuri; parcare pentru persoane cu diszbilitati – 5 locuri.
Parcare de scurta durata – km 65+300 (stanga + dreapta) prevazuta cu: parcare autoturisme – 31 locuri;parcare autoturisme electrice – 6 locuri;parcare autocare – 2 locuri;parcare autovehicule grele – 15 locuri; parcare pentru persoane cu dizabilitati – 4 locuri.
In prezent, legatura dintre municipiile Bacau si Pascani se realizeaza prin intermediul drumului national DN 2 incadrat ca drum european E85, care are o banda pe sens, acesta traversand in mare parte localitati liniare, ceea ce conduce la viteze de parcurs limitate, iar ponderea traficului greu este de circa 20%.
In aceste conditii reteaua existenta asigura o viteza medie de circulatie de aproximativ 73 km/h pe sectorul DN2, cuprins intre Bacau (DN2F) si intersectie DN2/DN28 (nord de municipiul Roman), iar intre intersectia DN/DN28 si municipiul Pascani (via DJ 208) viteza medie de circulatie este de 51 km/h. Astfel, durata totala de parcurs intre municipiile Bacau si Pascani este de aproximativ 1h si 18 min, iar viteza medie de circulatie intre Bacau si Pascani (pe ruta DN2/DJ 208) este de circa 62 km/h.
Sectorul DN2, cuprins intre intersectia DN2/DN28 si intersectia cu DN28A (Motca) inregistreaza o viteza medie de circulatie de circa 80 km/h.
Proiectul este inclus in Strategia de Implementare a Master Planului General de Transport.