Chiar daca efectele pandemiei inca se fac resimtite, TAROM anunta faptul ca se remarca un trend ascendent in ceea ce priveste traficul aerian comercial si o crestere importanta a valorilor acestuia. In luna aprilie, TAROM a transportat aproximativ 160.000 de pasageri pe segmentul zborurilor regulate si 20.000 de pasageri pe segmentul zborurilor de tip charter, o crestere de peste 142% fata de aprilie 2021 – aproximativ 66.000 de pasageri transportati pe segmentul zborurilor regulate.
”Industria aeronautica din intreaga lume inca traverseaza o perioada dificila, odata cu debutul pandemiei de COVID-19, insa, cu toate acestea, compania aeriana nationala reuseste sa supravietuiasca acestei perioade, in special datorita ajustarii operatiunilor, restructurarii personalului si exploatarii unor noi oportunitati pe segmentul zborurilor neregulate”, arata compania de stat.
Datele statistice centralizate la nivelul TAROM pentru aprilie 2022 arata o marire semnificativa a traficului pe segmentul zborurilor regulate interne, coeficientul mediu de incarcare al aeronavelor pentru cursele interne fiind 86%, spre deosebire de 70% in aprilie 2021.
Gradul mediu de incarcare al aeronavelor pentru destinatiile externe (curse internationale catre/dinspre Romania), in luna aprilie 2022, a fost de 79%.
TAROM a operat putin peste 2.000 de zboruri in luna aprilie 2022, insa cu 1.000 mai putine zboruri fata de luna aprilie 2019 (perioada fara COVID-19).
“Mai mult, luand act de cererea crescuta si tinand cont de aceasta, TAROM a operat modificari in programul zborurilor regulate adaugand noi frecvente de zbor (fata de cele programate) pe relatiile Bucuresti –> Suceava -> Bucuresti, Bucuresti –> Iasi -> Bucuresti, Bucuresti -> Cluj-Napoca -> Bucuresti si Bucuresti -> Tel Aviv -> Bucuresti, iar pe segmentul zborurilor de tip charter TAROM a crescut frecventa zborurilor catre/dinspre Hurghada, Egipt, conectand aceasta destinatie cu mai multe aeroporturi din Romania”, precizeaza compania.
Cu privire la destinatiile din programul zborurilor regulate pentru care nu a existat o crestere, raportata la cresterea generala actuala, au fost zborurile Bucuresti –> Beirut -> Bucuresti si Bucuresti –> Viena -> Bucuresti.
Desi coeficientul de incarcare al aeronavelor catre aceste destinatii nu a fost unul in linie cu valorile colective, TAROM mentioneaza ca nu a operat anulari de zboruri din motive comerciale in luna aprilie, atat pe segmentul zborurilor regulate, cat si pe segmentul zborurilor de tip charter.
Totodata, compania mentine recomandarea venita din partea Aeroportului International “Henri Coanda” Bucuresti ca pasagerii care vor decola la orele de varf sa se prezinte la aeroport cu trei ore inainte de ora programata a zborului.
De asemenea, Comisia Europeana a aprobat un ajutor de stat in valoare de 1,9 milioane de euro pentru a despagubi compania aeriana nationala Tarom pentru pagubele suferite in perioada pandemiei de coronavirus.
Sprijinul de stat va lua forma unei injectii de capital. De asemenea, sprjinul de 1,9 milioane de euro acordat Romaniei pentru Tarom este in linie cu normele privind ajutoarele de stat.
Aceste despagubiri vin dupa o alta masura aprobata de Comisia Europeana la data de 2 octombrie 2020, care era destinata sa despagubeasca Tarom pentru pagubele inregistrate in perioada 16 martie – 30 iunie 2020.
Din cauza restrictiilor in vigoare, Tarom a inregistrat o scadere semnificativa a traficului si a profitabilitatii in perioada pandemica.
Situatia financiara a companiei Tarom s-a deteriorat constant in perioada 2016-2020, atat la nivelul rezultatului din exploatare, cat si la nivelul fluxului de numerar. Tarom estimeaza pierderi de 230,13 milioane lei in 2021, la jumatate fata de cele raportate in anul 2020, de 431,3 milioane lei.
Veniturile totale preconizate pentru 2021 sunt de 1,19 miliarde lei, aproape duble fata de 2020. De asemenea, potrivit scenariului standard, considerat cel mai realist, anul 2024 ar fi anul in care rutele ajung profitabile, iar anul 2023 ar fi anul in care fluxurile de numerar devin pozitive.