Drumul expres Braila-Galati, lung de 11 km, este construit de companiile din grupul UMB. Proiectul de 372 de milioane de lei ar trebui sa fie gata in toamna lui 2023. Exproprierile costa 3,25 milioane lei, arata un proiect de Hotarare a Guvernului privind declansarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privata situate pe amplasamentul suplimentar, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national „Drum expres Braila-Galati„.
Indicatorii tehnico – economici pentru obiectivul de investitii „Drum expres Braila – Galati” au fost aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 1145/2008.
“Pentru continuarea lucrarii de utilitate pubica de interes national ‘Drum expres Braila-Galati’, este necesara ocuparea unei suprafete suplimentare de 161.741,00 mp, aferenta unui numar de 250 de imobile proprietate privata, pentru care este necesara declansarea procedurii de expropriere, potrivit dispozitiilor Legii nr. 255/2010, cu modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, pentru justa despagubire a imobilelor aflate pe amplasamentul suplimentar al lucrarii de utilitate publica „Drum expres Braila-Galati”, este necesara suma de3.250.000 lei”, arata nota de fundamentare.
Realizarea obiectivului de investitie „Drum expres Braila-Galati” creaza o noua legatura rutiera care va facilita traficul intre municipiile Braila si Galati, precum si traficul de tranzit, asigurand cresterea vitezei de circulatie, a capacitatii de trafic, o imbunatatire a sigurantei si a confortului in trafic.
Odata cu constructia podului suspendat peste Dunare de la nord de Braila si dezvoltarea retelei rutiere rapide in zona, Drumul expres Braila – Galati va functiona ca un tronson care sa permita legatura intre axele de circulatie pe directiile sud-nord, est-vest si municipiul Galati.
CNAIR a semnat in luna aprilie 2021 contractul pentru Drumul Expres Braila – Galati cu Asocierea SC SA & PE CONSTRUCT SRL (LIDER DE ASOCIERE) – SPEDITION UMB – TEHNOSTRADE S.R.L. (n.r. toate firme in cadrul UMB Grup). Lucrarile efective au demarat in octombrie 2021.
Valoarea contractului este de 371.416.131,09 lei fara TVA, iar durata contractului este de 34 luni, din care 10 luni perioada de proiectare si 24 luni perioada de executie a lucrarilor. Perioada de garantie este de 120 de luni.
In cadrul Studiului de Fezabilitate intersectia intre Drumul Expres Braila – Galati si Drumul de legatura “Pod suspendat peste Dunare in zona Braila”, era prevazuta la kilometrul 1+180, printr-o intersectie giratorie. In aceasta giratie era prevazuta intersectia a trei drumuri: Drumul Expres Braila – Galati, Drumul de legatura “Pod Suspendat peste Dunare in zona Braila” si DJ 221B. Avand in vedere spatiul limitat impus de constrangeri (zona construita dens) si dimensiunile reduse ale giratiei propuse, nu se putea realiza conexiunea celor trei drumuri intr-o singura giratie, in conformitate cu normele si reglementarile in vigoare.
Prin tema de proiectare, CNAIR a permis modificarea locala a traseului drumului expres, in vederea racordarii acestuia cu traseul proiectului “Pod suspendat peste Dunare, in zona Braila„.
Astfel, s-a reproiectat doar intersectia intre Drumul Expres Braila – Galati si Drumul de legatura “Pod Suspendat peste Dunare in zona Braila” la km 2+000 aferent Drumului de legatura.
Traseul initial al Drumului Expres Braila-Galati a fost deviat spre Est printr-o curba la dreapta (in sensul kilometrajului, directia Braila-Galati), astfel incat intersectia dintre cele doua drumuri va fi la km 2+000 pe Drumul de legatura “Pod suspendat peste Dunare in zona Braila”, revenind la traseul proiectat in faza de studiu de fezabilitate, la pozitia kilometrica 2+440.
Realizarea Drumului Expres Braila-Galati afecteaza o serie de retele edilitare, dupa cum urmeaza: liniile electrice de joasa, medie si inalta tensiune, conducte de transport gaze naturale. Tinand cont de avizele detinatorilor acestor retele, sunt prevazute lucrari de protejare sau de relocare a instalatiilor acestora, care impun exproprieri suplimentare fata de culoarul de la faza studiului de fezabilitate.
Procedurile de expropriere vor fi efectuate de catre Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere, aflata sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in calitatea sa de expropriator in numele Statului Roman, cu respectarea prevederilor Legii nr. 255/2010, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Hotararii Guvernului nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.