BLOCAJ PE AUTOSTRADA BRASOV-BACAU – Modificarea traseului avizat este posibila doar cu anularea unor acte emise de catre autoritatile locale implicate in proiect

Traseul autostrazii Brasov – Bacau ajunge in impas. La sediul prefecturii judetului Brasov, a avut loc joi o intalnire care a avut ca scop detalierea informatiilor referitoare la traseul autostrazii Brasov – Bacau. La intalnire au participat prefectul judetului Brasov, Mihai-Catalin Vasii, reprezentanti ai CNAIR, ai Consiliului Judetean Brasov, ai Primariei Harman si reprezentantul petitionarilor din zona localitatii Podu Olt, comuna Harman.

Autostrada A13 de la Brasov – Bacau este una din cele doua autostrazi in plan care sa traverseze Carpatii Orientali si sa lege Moldova de Transilvania.

Autostrada va avea circa 76 km.

Traseul autostrazii Brasov – Bacau incepe la nord de municipiul Codlea, acolo unde este prevazuta realizarea unui nod rutier care sa lege A13 de viitoarele tronsoanele Brasov – Fagaras si Ploiesti – Brasov din autostrada A3.

Reamintim, publicatia ”Lumea Infrastructurii” scria zilele trecute ca prefectul de Covasna a cerut CNAIR modificarea traseului Autostrazii Brasov – Bacau. Prefectul Judetului Covasna, Raduly Istvan, a trimis Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) o petitie semnata de peste 1.000 de cetateni din comuna Ilieni, prin care se cere modificarea traseului autostrazii A13 Brasov-Bacau. Petitia, dar si adresa care o insotea, au fost de asemenea trimise, spre stiinta, si initiatorilor, Benko Arpad Jeno si Ilie Muscalu, respectiv Primariei Ilieni.

In cadrul sedintei de joi, 24 februarie 2022, au fost lamurite mai multe aspecte legate de procesul de alegere a culoarului pentru autostrada si au fost clarificate mai multe informatii vehiculate in spatiul public, cum ar fi: pe traseul autostrazii, in localitatea Podu Olt, nu vor fi demolate aproximativ 50 de case, digurile de aparare ale localitatii nu vor fi afectate de construirea autostrazii, drumurile afectate de autostrada vor avea continuitate prin construirea de pasaje subterane sau peste autostrada si multe altele, arata CNAIR.

De asemenea, Compania de Drumuri precizeaza ca in procesul de implementare al acestui obiectiv se vor lua toate masurile necesare pentru a reduce la maxim disconfortul creat zonelor tranzitate de autostrada.

Traseul autostrazii a fost stabilit in procesul de elaborare al studiului de fezabilitate, parcurgand toate etapele tehnice si legale prevazute. Astfel, in procesul de alegere optima a traseului final, CNAIR, impreuna cu autoritatile publice locale implicate, a parcurs un amplu proces de analiza, consultare si definitivare. Mai mult, avizarea in CTE – CNAIR a traseului final a fost posibila doar dupa emiterea tuturor avizelor si planurilor de urbanism necesare de catre autoritatile locale interesate de dezvoltarea acestui obiectiv.

Mentionam ca modificarea traseului avizat este posibila doar in ipoteza anularii unor acte emise de catre autoritatile locale implicate in proiect si cu suportarea cheltuielilor deja efectuate ca plata a fazei AMC, 707.377,42 lei fara T.V.A, reprezentand plata a 5% contravaloare AMC”, precizeaza CNAIR.

In finalul intalnirii s-a stabilit ca petitionarii vor primi toate explicatiile solicitate in scris, apoi se va organiza o noua intalnire pentru clarificarea ultimelor detalii.

Caminul Cultural din Ilieni a fost sambata, 19 februarie 2022, scena unei dezbateri aprinse intre satenii din Ilieni, Dobolii de Jos si Podu Olt (Harman, judetul Brasov) si autoritati privind traseul viitoarei autostrazi. Oamenii s-au aratat nemultumiti in special de faptul ca ruta aleasa in final pentru aceasta investitie este una foarte apropiata de comunitatile lor, fapt care va genera poluare (fonica si de mediu).

Prin aceasta adresa am prezentat situatia faptica, ceea ce am observat si eu partial sambata si fata de cele sesizate in acea petitie si fata de cele observate personal de catre mine, am solicitat de la CNAIR sa reanalizeze traseul viitoarei autostrazi Brasov – Bacau, tronsonul situat pe teritoriul localitatilor Dobolii de Jos si Ilieni, tinand seama si de obiectiunile formulate de cetatenii semnatari ai memoriului transmis institutiei noastre”, a spus Raduly Istvan.

Prefectul spune ca afirmatiile online facute privind mutarea traseului autostrazii in ceea ce priveste comuna Ozun au avut in vedere actiuni intreprinse in perioada cand a fost primar. Acestea au fost postate pe Facebook in timpul mandatului de prefect, la cateva luni dupa ce a parasit functia de primar, pentru ca in comuna se pregateau alegeri partiale locale.

Imi mentin parerea ca a existat o usoara nuanta electorala in aceasta poveste. Poate nu m-am exprimat in termenii cei mai potriviti. (…) Recunosc, am de invatat sa devin politician. Dar noi am mers acolo cu toata sinceritatea ca sa gasim o solutie. (…) Am fost huiduiti. Dar am inteles oamenii. Nu sunt suparat. Reactia mea nu a fost potrivita, recunosc. Ceea ce am spus imi asum, dar ca si ton nu a fost potrivit. Timpul nu poti sa il duci inapoi. (…) Am recunoscut si recunosc in continuare, si imi pare rau enorm ca am avut o postare nefericita, nepotrivita pe Facebook. De ce am facut-o? Pentru ca aceasta postare a lasat loc de interpretari. (…) Era obligatia mea morala, dar si legala sa vin cu explicatii, ceea ce nu am putut sa fac (n.red. la dezbaterea de la Ilieni). Intentia mea a fost sa arat faptul ca legat de autostrada, incepand din anul 2020, si eu sunt aici din 2021, aprilie, Primaria Ozun si-a facut treaba. (…) Din partea mea, consider acest subiect inchis. De acum incolo trebuie sa ne concentram sa gasim solutii la problemele oamenilor. Mi-a fost o invatatura clasica si dura. (…) Imi cer scuze de la cetatenii din comuna Ilieni. (…) Am spus ca nu sunt de acord ca autostrada sa mearga in apropierea localitatilor sau pe parti ale unor localitati. (…) Dar! Dar nu avem dreptul sa dam indicatii, pentru ca nu suntem specialisti. Noi avem obligatia sa solicitam reanalizarea tronsonului si sa gaseasca specialistii solutii pentru rezolvarea acestei probleme, descrisa foarte clar de semnatarii petitiei”, a declarat Raduly Istvan, citat de Covasna Media.

Acesta a subliniat si ca de cand a preluat functia de prefect nu a facut demersuri, de niciun fel, pentru a modifica traseul viitoarei sosele de mare viteza pentru nicio localitate din judet.

CNAIR a semnat pe 22 mai 2020 contractul „Elaborare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic de Executie pentru Autostrada Brasov – Bacau“ in valoare de 20 de milioane de lei, finantarea fiind asigurata din fonduri europene nerambursabile.

Consiliul Tehnico-Economic al CNAIR a avizat in data de 10 decembrie 2021 studiul si Raportul Alternativelor de Traseu – Analiza Muticriteriala de Traseu Etapa 2, in cadrul caruia a fost definitivat traseul autostrazii A13. Ulterior, planul de situatie al variantei finale pentru sectorul de drum cuprins intre Brasov si Bacau a fost transmis Consiliului Judetean.

Studiul de Fezabilitate si Proiectul Tehnic de Executie pentru Autostrada Brasov – Bacau beneficiaza de finantare nerambursabila in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.