Contractul pentru proiectarea si executia primului tronson din Magistrala 6 de metrou, 1 Mai – Tokyo, ar putea fi semnat cu asocierea castigatoare la sfarsitul lunii februarie – inceputul lui martie. Directorul general al Metrorex, Mariana Miclaus, afirma ca a fost semnat contractul de finantare pentru prima sectiune a Magistralei 6, contributia Uniunii Europene fiind de 517 milioane de euro, in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare. In situatia in care nu s-ar finaliza aceste lucrari in termenul prevazut, finantarea nu se pierde si intra pe Programul Operational Transport.
„Cu M6, prima sectiune, 1 Mai – Tokyo, suntem in faza de analiza a documentelor premergatoare semnarii contractului. Avem nevoie de clarificari. In primavara asta semnam contractul. Noi am transmis solicitare castigatorului licitatiei cu termen 15 februarie de a depune documentele premergatoare semnarii contractului. Ei le-au inaintat la Metrorex, aceste documente se analizeaza si urmeaza semnarea contractului. Sfarsitul lui februarie – inceputul lunii martie, depinde de volumul documentelor. Este un contract foarte important, un contract cu o valoare mare si atunci sigur noi suntem atenti si toata lumea trebuie sa stie ca potrivit Legii achizitiilor trebuie sa verificam aceste documente, dupa care semnam„, a afirmat, intr-o conferinta de presa, Mariana Miclaus, potrivit Agerpres.
In ceea ce priveste sectiunea 2 din M6, Tokyo-Otopeni, o parte din finantare este asigurata din imprumutul JICA, respectiv circa 320 de milioane de euro, iar diferenta de la bugetul de stat.
„La momentul actual nu am informatii referitoare la alt tip de imprumuturi„, a adaugat Mariana Miclaus, intrebata de unde ar putea veni restul de bani pentru constructia tronsonului.
Metrorex estimeaza pierderi de 418 milioane de lei in 2022
Metrorex a intocmit proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2022 dezechilibrat, cu o pierdere mai mare cu 47,54% decat cea realizata/preliminata la data de 31 decembrie 2021, respectiv in valoare de 418,35 milioane de lei.
Veniturile totale au fost estimate in crestere in anul 2022 fata de cele realizate/preliminate in 2021 cu 13,04%, respectiv 262,958 milioane de lei, de la 2,017 miliarde de lei anul trecut la 2,28 miliarde de lei anul acesta. Cresterea este datorata in principal inregistrarii sumei de 1,112 miliarde lei la capitolul „Alte venituri din exploatare”, pozitia bugetara „venituri din subventii pentru investitii”, reprezentand valoarea obiectivelor de investitii ce urmeaza a fi inscrise in patrimoniul public la finele anului 2022.
In anul 2022 se estimeaza o crestere a numarului de calatori cu 38.439.829 calatori, de la 91.560.171 calatori realizat/preliminat la finele anului 2021 la un numar de 130.000.000 calatori (anul 2022), se arata in nota de fundamentare care insoteste proiectul de HG.
Anul acesta, subventia/compensatia alocata Metrorex, prin Legea bugetului de stat pentru anul 2022, are aceeasi valoare ca in 2021, respectiv 818 milioane de lei. In urma retinerii rezervei de 10%, in proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2022 valoarea acestei subventii/compensatii este de 736,2 milioane de lei.
In ceea ce priveste cheltuielile totale, in 2022 acestea sunt estimate in crestere cu 17,29% fata de cele realizate/preliminate la data de 31.12.2021, respectiv cu suma de 397,755 milioane de lei, de la 2,301 miliarde de lei in anul 2021 la 2,698 miliarde de lei, tinand seama de introducerea sumei de 1,112 miliarde lei la capitolul „Alte cheltuieli de exploatare – cheltuieli privind activele imobilizate”. Aceste cheltuieli reprezinta valoarea obiectivelor de investitii care au fost puse in functiune si care se vor inscrie in patrimoniul public in anul 2022, se mentioneaza in document.
„Precizam ca nerealizarea intretinerii si reparatiei caii de rulare (inlocuiri partiale ale elementelor ce intra in componenta acesteia) va conduce la incalcarea normelor de siguranta a circulatiei cu repercusiuni majore, deoarece neefectuarea acestor lucrari va determina in mod obligatoriu: introducerea de limitari de viteza, cu consecinte directe in scaderea veniturilor din incasari, ca urmare a diminuarii numarului de calatori transportati (scaderea vitezei determina cresterea intervalului de succedare a trenurilor si implicit scaderea numarului de calatori transportati); uzura accelerata a elementelor ce intervin in contactul roata – sina, deoarece sistemul de cale de rulare este proiectat sa functioneze optim in relatia cu trenurile de metrou, la valori predefinite de viteza, conform normelor de proiectare si siguranta feroviara; scaderea coeficientului de siguranta si de confort al calatorilor, ca urmare a supra-aglomerarii statiilor si trenurilor de metrou, cu consecinte asupra respectarii masurilor de prevenire a raspandirii SARS- Cov-2”, arata documentul.
In privinta cheltuielilor cu personalul, care detin o pondere de 30,05% in cheltuielile totale, acestea au fost estimate in crestere cu 3,07% fata de valorile aprobate in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2020, ca urmare a darii in functiune a Magistralei 5 de metrou – Sectiunea Eroilor – Raul Doamnei in luna septembrie 2020 si care a determinat cresterea numarului mediu de personal.
Pentru anul 2022, cheltuielile de natura salariala, in cuantum de 737,828 milioane de lei au fost calculate pentru un numar mediu necesar de 5.262 persoane.
Castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoana) determinat pe baza cheltuielilor de natura salariala, recalculat conform OG nr. 26/2013 si Legii anuale a bugetului de stat nr. 317/2021, reprezinta 94,76% din castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoana) realizat pe anul 2021, ceea ce inseamna o scadere de 5,24%, respectiv de la 11.408,70 lei/persoana (anul 2021) la 10.811,12 lei/persoana (anul 2022).
Numarul de personal programat pentru finele anului 2022, de 5.861 salariati, a ramas acelasi ca cel aprobat in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2020. Numarul mediu de personal programat pentru finele anului 2022, de 5.262 salariati, se incadreaza in numarul mediu de personal de 5.513 salariati, aprobat in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2020.
La data de 31.12.2021, Metrorex a inregistrat plati restante in valoare de 149,86 milioane de lei, din care ponderea cea mai mare o inregistreaza Alstom Transport, in procent de 98,87% (servicii de mentenanta a trenurilor de metrou, in valoare de 127,917 milioane de lei si datorie conform sentintei civile nr. 1163/20.07.2020, in valoare de 20,246 milioane lei).
Cheltuielile cu investitiile au fost planificate la 503,7 milioane lei in 2022.
„In ceea ce priveste componenta de investitii, am alocat sume pentru Magistrala 5 Raul Doamnei-Eroilor, unde mai avem de finalizat lucrari la accesul de la Academia Militara, extinderea liniei 1 de la Eroilor cu linia 4, care va asigura corespondenta intre M5 si statia Eroilor. Am alocat sume prin buget pentru Magistrala 6, avem in derulare contractul de consultanta,contractul de servicii de cadastru pentru dobandirea prin expropriere sau transfer a imobilelor necesare obiectivului de investitii. Sunt alocati bani in anul 2022 pentru contractul de accesibilizare a statiilor in functiune pentru persoanele cu deficiente de vedere. Am semnat contractul, este un contract care cuprinde dotarea statiilor cu elemente de otel inoxidabil, dar si cu panouri Braille. De asemenea, au fost alocate sume pentru sectiunea 2 Eroilor – Piata Iancului. Pentru aceasta sectiune avem in derulare contractul de proiectare si asistenta tehnica„, a precizat Miclaus.
Atat contractul de accesibilizare a statiilor de metrou pentru persoane cu deficiente de vedere, cat si contractul de proiectare si asistenta tehnica pentru sectiunea Eroilor – Piata Iancului, beneficiaza de o finantare din fonduri europene.
Directorul general al Metrorex a facut referire si la proiectul ce prevede prelungirea Magistralei 4 Gara de Nord pana la Gara Progresu.
„In Planul National de Relansare si Rezilienta figuram cu Magistrala M4 Gara de Nord – Gara Progresu, care are 11,94 km. In prezent, pentru ca avem studiul de prefezabilitate si fezabilitate, care a fost finantat in cadrul programului de cooperare elvetiano-roman, acest studiu a fost avizat si atat in Consiliul Tehnico-Economic al Metrorex, cat si in Consiliul Tehnico-Economic al ministerului, cat si in Consiliul Interministerial el a fost aprobat conditionat de acordul de mediu. Prin urmare, in prezent, se obtin avizele premergatoare acordului de mediu„, a explicat ea.
Intrebata daca Metrorex a obtinut certificatul de urbanism de la Primaria Capitalei, Mariana Miclaus a raspuns: „Suntem la faza de a obtine PUZ-ul”.
„Dupa cum stiti, linia 4 traverseaza doua UAT-uri – Bucuresti si Ilfov, intra si in comuna Jilava. Pentru ambele se solicita certificate de urbanism si acum suntem la faza de elaborare a PUZ-urilor pentru Bucuresti si Ilfov. In paralel, se lucreaza si o sa finalizam documentatia de achizitie, astfel incat lucrurile sa mearga in paralel ca sa ne incadram in termenul prevazut in PNRR. In PNRR, pana in 2026, avem prevazute 6 statii cu 5,4 km lucrari de structura, statii si tunel„, a adaugat aceasta.
Oficialul Metrorex a estimat ca trimiterea documentatiei pentru licitatie la ANAP ar putea avea loc spre sfarsitul anului, in functie si de cum se obtine acordul de mediu si avizele.
„Daca toate institutiile vor conlucra intr-un ritm mai rapid sigur ca pana in toamna sau cat mai curand posibil putem avea si acordul de mediu. Pana in toamna am putea avea acordul de mediu. S-au deschis toate canalele de comunicatie. Speram ca vom conlucra, pentru ca este un proiect major, de importanta pentru Romania si cred ca este in interesul tuturor ca sa-l finalizam cat mai repede„, a sustinut ea.
In ceea ce priveste modernizarea M2 Berceni-Pipera, Mariana Miclaus a aratat ca „suntem in faza de elaborare a documentatiei de achizitie pentru inlocuirea caii de rulare pe Magistrala 2 si a instalatiilor pe statii si interstatii„.