Ministerul Transporturilor vrea sa construiasca un drum de legatura intre municipiul Oradea si comuna Sanmartin, in judetul Bihor, proiect estimat la220,45 milioane lei.
Drumul de legatura principal este proiectat pentru clasa tehnica III, cu 2 benzi de circulatie, cate una pe sens, are lungimea de 5,754 km, iar lungimea bretelelor de legatura/acces insumeaza 2,274 km, totalizand 8,028 km de drum.
Informatiile apar intr-un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenți obiectivului de investiții „Drum de legatura intre municipiul Oradea si comuna Sanmartin“, județul Bihor, publicat in dezbatere de minister si consultat de ”Lumea infrastructurii”.
Valoarea totala a investiției (inclusiv TVA): 220.454.000 lei
Durata de executie a investiției: 14 luni
Suprafata de teren afectata este de 207.845 mp, din care 52.670 mp apartine U.A.T. Oradea si 155.175 mp U.A.T. Sanmartin. Suprafata de teren necesara de expropriat este estimata la 168.944 mp.
Implementarea proiectului va conduce la reducerea timpilor de parcurs si cresterea accesibilitatii in zona, reducerea uzurii autovehiculelor, cresterea gradului de siguranța a participanților la traficul auto si pietonal.
Pe langa beneficiile economice, constructia va genera efecte pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca, care se estimeaza la un numar de 105 angajati pentru perioada executiei lucrarilor si poate atrage forța de munca locala, arata proiectul.
Lucrarile propuse au impact minim asupra mediului. A fost obtinuta Decizia etapei de incadrare nr. 1539/29.11.2021, emisa de catre Agentia pentru Protectia Mediului Bihor.
Traseul in plan
Pozitia de inceput o reprezinta intersectia giratorie existenta la strada Iancu de Hunedoara, iar pozitia de sfarsit este pe DN76 la iesirea spre Deva din statiunea Baile Felix, intr-un sens giratoriu nou proiectat.
La intersectia drumului de legatura cu drumul de centura al municipiului Oradea s-a proiectat un nod rutier, inlocuind giratia existenta, fluxul de trafic fiind preluat pe Drumul de centura prevazut cu 4 benzi de circulatie, iar drumul de legatura spre Sanmartin va supratraversa drumul de centura cu un pasaj denivelat. Pentru a se asigura legatura dintre cele doua drumuri se vor amenaja bretele de legatura, racordate la drumul de centura prin benzi suplimentare de accelerare / decelerare, iar la drumul de legatura prin doua intersectii giratorii, amplasate la cele doua capete ale pasajului denivelat.
Drumul de legatura urmeaza o directie sud – sud – est spre Baile Felix.
La intersectiile cu linia de cale ferata Oradea -Vascau si cu DC59 spre Baile 1 Mai este prevazut un pasaj superior. Ȋn continuare, drumul de legatura urmeaza un traseu paralel cu DN 76, cu care se racordeaza in zona de sud a statiunii Baile Felix, prin intermediul unui sens giratoriu nou proiectat amplasat in apropierea intersectiei existente cu DC64, care se va desfiinta, iar traseul existent al drumului comunal va fi deviat si prelungit pentru a se racorda la DN 76 in intersectia giratorie proiectata.
Pe ultima portiune a drumului de legatura, pe o lungime de 480 m, traseul traverseaza o zona rezidentiala unde se va adopta un profil transversal tip de strada, cu reducerea vitezei la 50 km/h. Profilul trasversal se va amenaja pe partea dreapta cu pista de biciclete, cu dubla folosinta – pentru biciclete si pietoni, iar pe partea opusa cu un trotuar pietonal.
Sunt prevazute doua intersectii giratorii la km 1+383 si la km 4+456. Din prima intersectie, printr-o bretea cu lungimea de 904 m se asigura legatura cu DN 76 in intersectia giratorie existenta. Ȋn prezent aceasta intersectie are construite 4 brate, din care sunt folosite doar trei (unul din brate merge spre cartierul A.N.L. din Sanmartin). Aceasta bretea va prelua traficul greu de pe DN 76, care iese din Oradea pe directia Deva, fiind evitata traversarea localitatilor Sanmartin si Baile Felix. Din cea de-a doua intersectie giratorie, printr-o bretea cu lungimea de 540 m se va accede in statiunea Baile 1 Mai, respectiv spre strada A5 din satul Haieu. Cele doua bretele vor avea latimea partii carosabile de 7 metri si acostamente consolidate cu latimea de 75 cm. Breteaua a doua spre statiunea Baile 1 Mai va avea alaturat platformei, pista de biciclete, cu latimea de 3 metri.
Platforma drumului de legatura este de 10 metri, din care latimea partii carosabile este de 2×3,50 m; latimea acostamentelor de 2×1,50 m, din care banda de incadrare de 2×0,75m.
Pe toata lungimea traseului Drumului de legatura, pe partea dreapta, este prevazuta o pista de biciclete de 3 metri latime, cu doua sensuri de circulatie. Pista de biciclete va continuiza pista existenta din municipiul Oradea, de pe malul drept al paraului Peta. Pentru rezolvarea punctului de conflict dintre drumul de centura si pista de biciclete, se va realiza un pasaj inferior pentru traseul pistei.
Pentru asigurarea legaturii cu Statiunea Baile 1 Mai se va continua pista de biciclete si pe breteaua de legatura spre localitatea 1 Mai, pe o lungime de 570 m, pe partea dreapta a drumului.
Drumul de legatura porneste de la km 0+000 printr-o intersectie giratorie propusa pe strada Iancu de Hunedoara, are 3 brate, din care cele doua principale le reprezinta Drumul de legatura, iar breteaua a treia asigura legatura cu Drumul de centura al municipiului Oradea. Primul brat, spre nord, il reprezinta strada Iancu de Hunedoara.Toate bretelele care intra in intersectie au 2 benzi de circulatie.
In intersectia giratorie existenta se va introduce un brat suplimentar, al patrulea, in directia sud, cu doua benzi de circulatie. Urmeaza un pasaj superior peste Drumul de centura iar la piciorul rampei pasajului se va amenaja a doua intersectie giratorie a nodului rutier, la km 0+520, cu 3 brate, din care cele doua principale le reprezinta Drumul de legatura, iar breteaua a treia asigura legatura cu Drumul de centura al municipiului Oradea.
Sunt prevazute a se amenaja 5 bretele.
Lucrari de colectarea si evacuarea apelor: sunt prevazute santuri si rigole pereate, rigole carosabile, podete, separatoare de hidrocarburi. Evacuarea apelor pluviale din santurile si rigolele drumului se va realiza in emisarii existenti (parauri, canale). Sunt prevazute 11 podete prefabricate tip P2. Albia canalului si santurile se vor pereea.
Lucrari de poduri, pasaje, viaducte: Pod peste paraul Peta la km 0+200; Pod peste paraul Peta la km 3+040; Pod tubular metalic peste paraul Hidisel la km 0+154; Pasaj peste Drumul de centura al municipiului Oradea la km 0+050; Pasaj pe Drumul de legatura la km 3+240.
Drumul de legatura traverseaza la km 3+240 CF Vascau-Oradea si DC 59 cu un pasaj avand oblicitate de 52,580, lungimea de 800 m, din care lungimea suprastructurii este de 566,88 m, alcatuita din 23 deschideri de cate 24 m +1 deschidere de 13 m. Gabaritul peste CF este de 7,88 m, iar la trecerea peste drumul local existent este de 5,92 m.
Viaduct la km 4+280. Pentru traversarea unei viroage si evitarea executiei de ramblee inalte pe un teren necorespunzator, supraumezit, este prevazuta realizarea unui viaduct cu lungimea de 140 m, cu 4 deschideri de cate 24,00 m. Suprastructura viaductului este alcatuita din 10 grinzi din beton armat precomprimat tip T, cu inaltimea h=93 cm, cu placa de suprabetonare de minim 15 cm, grinzile au talpa superioara lata de 1,20 m si sunt asezate joantiv. Pe culei sunt prevazute rosturi de dilatatie.
Calea pe viaduct este alcatuita din doua benzi de 3,50 m latime, cate una pe fiecare sens de circulatie, doua benzi laterale de 0,75 m pentru preluarea efectului optic, ceea ce conduce la o latime a caii pe pod de 8,50 m, corelata cu latimea platformei drumului. Calea pe viaduct va fi incadrata cu borduri denivelate, iar la marginea partii carosabile se vor amplasa parapeti de siguranta cu nivel de protectie H4b. Pe partea dreapta a viaductului este pista pentru biciclete. Viaductul este prevazut pe partea dreapta cu parapeti pietonali, iar pe ambele parti sunt prevazute panouri antifonice cu inaltimea de 2,50 m.
Pasaj subteran velo
Pentru traversarea Centurii de ocolire a municipiului Oradea pista de biciclete este prevazut un pasaj subteran tip dala prefabricata din beton precomprimat, cu lungimea de 33 m si latimea de 3 m.
Lucrari de semnalizare si marcaje: Sunt prevazute lucrari de semnalizare verticala prin: indicatoare de avertizare, reglementare, orientare; lucrari de semnalizare orizontala de tipul: marcaje longitudinale; marcaje de delimitare a partii carosabile; marcaje transversale; marcaje diverse; marcaje laterale.
Iluminatul: Iluminatul rutier este prevazut in sistem de telegestiune, cu corpuri de iluminat tip LED de tip stradal, complet echipate, cu racordare la reteaua electrica.
Pe sectoarele unde in apropierea drumului exista zone locuite s-a prevazut pe o lungime de 4.200 m, amplasarea de panouri fonoabsorbante cu inaltimea de 3 m, pozate pe parapete din beton de tip New Jersey. Pe spatiile verzi existente si nou create, si in special pe taluzele drumului, se va asterne pamantul vegetal in grosime uniforma de 10 cm ce se va insamanta cu gazon.
In prezent, spre municipiul Oradea converg o serie de drumuri nationale: DN 1; DN 19; DN 76; DN 79, care genereaza un trafic intens atat de tranzit cat si local. Efectele cresterii traficului au devenit vizibile pe arterele principale si de tranzit din interiorul municipiului Oradea, prin cresterea timpilor de deplasare, ambuteiaje, disconfortul participantilor la trafic si al locuitorilor, cresterea poluarii fonice si a emisiei de noxe in zona locuita a municipiului, cresterea cheltuielilor de intretinere a arterelor de circulatie.
In cadrul studiului de trafic realizat, s-a concluzionat ca la nivelul anului 2021, in aria periurbana a municipiului Oradea, media zilnica anuala MZA este estimata la 32.422 vehicule fizice, iar pentru anul de perspectiva 2036, se estimeaza ca media zilnica anuala MZA va inregistra o crestere a traficului de aproximativ 58.475 vehicule fizice. Un aport major al traficului il reprezinta fluxurile generate pe DN 76 intre Baile Felix – comuna Sanmartin – municipiul Oradea, fiind necesara pe acest tronson realizarea unei alternative de circulatie la actualul traseu al DN 76.
”Pe langa beneficiile economice pe care le va genera, care rezida si din efectele asupra gradului de ocupare a fortei de munca locala, oportunitatea realizarii obiectivului implica reducerea timpului de parcurs, reducerea noxelor si a poluarii fonice din zona”, mai arata documentul.