Sase ofertanti au ramas in cursa pentru construirea sectiunii „tunelurilor pentru ursi” din Autostrada Lugoj – Deva. Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anuntat astfel stadiul proiectului privind proiectarea si executia Lotului 2, sectiunea E si finalizare sectiunea D – Autostrada Lugoj – Deva.
Practic, pentru finalizarea autostrazii Lugoj-Deva lipseste o portiune de circa zece kilometri, mai precis sectiunea dintre Margina si Holdea, unde trebuie realizate doua tuneluri pentru ursi, estimata la circa 300 milioane de euro. Cand a fost aprobata finantarea pentru autostrada Lugoj-Deva, Comisia Europeana a cerut Romaniei sa aiba in trafic intreaga autostrada la finalul lui 2023.
Fiind vorba de tuneluri, este foarte posibil ca lucrarile sa nu fie gata mai devreme de patru ani.
Valoarea estimativa a contractului este de 1,3 miliarde de lei fara TVA.
Mai exact, traseul are o lungime de 9,3 km, din care 2,13 km de tunel.
„Miercuri, 27 octombrie 2021, CNAIR SA a finalizat procesul de evaluare a candidaturilor depuse in cadrul procedurii de atribuire Proiectare si executie lucrari pentru obiectivul major de investitii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220 – Sectiunea E si finalizare Sectiunea D„, anunta CNAIR.
In urma aplicarii criteriilor de selectie, conform algoritmului de calcul aferent, s-au calificat, pe primele 6 locuri, urmatorii ofertanti:
1. ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.
2. ASOCIEREA SC ALSİM ALARKO SANAYİ TESİSLERİ VE TİCARET A.Ș – MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S.
3. KOLIN INSAAT TURIZM SANAYI VE TICARET ANONIM SIRKETI
4. STRABAG
5. ASOCIEREA IMPRESA PIZZAROTTI & C SpA – PIZZAROTTI SA – RETTER PROJECTMANAGEMENT SRL
6. ASOCIEREA TERNA TOURIST TECHNICAL AND MARITIME SA – INTRACOM CONSTRUCTIONS SOCIETE ANONYME TECHNICAL AND STEEL CONSTRUCTIONS (INTRAKAT)
In perioada imediat urmatoare, CNAIR va transmite invitatia de participare la Etapa a II-a a procedurii de atribuire – ETAPA DE DEPUNERE A OFERTELOR candidatilor antementionati.
Termenul pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru 31 ianuarie 2022.
Lotul 2 are 9,3 km, dintre care 2,13 km sunt de tunel. Principala problema a proiectului o constituie acele tuneluri care trebuie construite pentru ca ursii sa treaca in habitatul lor natural. Tunelurile vor fi formate din doua galerii unidirectionale prevazute cu platforma de 11,25 m, pe fiecare cale de circulatie.
Conform conditiilor din Acordul de mediu a fost prevazuta realizarea a doua tuneluri in cadrul Sectiunii E2. Lungimea celor doua tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km.
Lucrarile trebuie sa fie gata in patru ani, din care 14 luni sunt pentru proiectare si 34 de luni pentru executie.
O portiune cu probleme
Lucrarile la autostrada Lugoj-Deva au inceput in anul 2011. In 2015, italienii de la Tirrena Scavi finalizau lotul 1.
Ulterior, in martie 2017, italienii de la Salini finalizau 15 kilometri din cei 28 de km ai lotului 2 al drumului. La cateva luni dupa, CNAIR a rupt contractul cu firma Salini, iar 13 kilometri de sosea rapida au ramas fara constructor, din care 4 km erau construiti in proportie de 90%.
Ultimele doua loturi din autostrada au fost si ele date in circulatie in 2019. Mare parte din banii pentru construirea autostrazii Lugoj-Deva au venit de la Bruxelles.
Compania de Drumuri a lansat pe 3 iulie 2019 licitatia „Proiectare si executie lucrari pentru obiectivul major de investitii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220 – Sectiunea E şi finalizare Sectiunea D”.
Licitatia s-a blocat insa dupa ce CNAIR a fost obligata de Curtea Internationala de Arbitraj sa recunoasca faptul ca fostul contract pentru constructia lotului 2, cel cu italienii de la Salini, este inca in vigoare. CNAIR a fost obligata inclusiv sa le plateasca italienilor despagubiri de 50 de milioane de euro.
Fostul ministru al Transporturilor, Catalin Drula, spunea ca deblocarea licitatiei a avut loc dupa ce CNAIR a ajuns la un acord cu fostul constructor italian Salini, care obtinuse plata unor despaguburi de 270 de milioane de lei si repunerea in contract pentru rezilierea abuziva a contractului din 2017.
Valoarea estimata a contractului este cuprinsa intre 1,36 de miliarde de lei şi 1,56 de miliarde de lei, fara TVA. Durata contractului este de 108 luni (9 ani) si cuprinde: 14 luni perioada de proiectare, 34 luni perioada de executie si 60 luni perioada de garantie a lucrarilor. Durata contractului de lucrari poate varia in functie de perioada de garantie si de perioada de executie a lucrarilor/ sectoarelor ofertate de operatorul economic desemnat castigator.