Pandemia a generat pierderi in toate companiile aviatice sau cu domeniu de activitate legat direct de aviatie. Desi aici intalnim cele mai mari salarii din Romania, la controlorii de trafic aerian, Regia Autonoma ”Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” se asteapta la pierderi de 347 milioane lei in acest an si venituri totale de 671,25 milioane lei.
Cheltuielile totale au fost bugetate la 1,018 miliarde lei, iar investitiile la 51,66 milioane lei, potrivit proiectului de Ordin comun pentru aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2021 si a situatiei centralizate privind veniturile si cheltuielile din bazele de cost pe anul 2021 ale ROMATSA, publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor.
Sursele pentru investitii in valoare de 51.664.000 lei au fost estimate in scadere cu 2,75% fata de cele aprobate in anul 2020 si in crestere cu 2,26% fata de cele realizate la data de 31.12.2020 si vor fi asigurate din amortizarea imobilizarilor corporale si necorporale.
Regia a inregistrat la data de 31.12.2020 o pierdere contabila din anii precedenti in valoare de 82.558.500 lei.
„Prin masurile si actiunile intreprinse si aplicarea mecanismelor europene de recuperare a pierderilor de venit datorita scaderii traficului aerian, activitatea regiei se va putea desfasura in conditii de siguranta si cu respectarea angajamentelor si acordurilor internationale in domeniu”, se arata in proiectul consultat de „Lumea Infrastructurii„.
ROMATSA are acum 1.600 de salariati, la fel ca anul trecut, ceea ce inseamna ca aregia nu a operat disponibilizari. Cheltuielile cu salariile au fost stabilite la 557,6 milioane lei.
Productivitatea muncii in valoare de 417,97 lei/persoana, calculata ca raport intre veniturile totale si numarul mediu de personal, este cu 27,30% mai mare decat productivitatea muncii aprobata in anul anterior si cu 29,87 mai mica decat cea realizata la data de 31.12.2020;
„Veniturile totale vor inregistra o crestere cu 25,58%, respectiv cu suma de 136.710.320 lei fata de nivelul aprobat in anul 2020 si o scadere cu 69,05%, respectiv cu suma de 300.853.540 lei fata de nivelul realizat data de 31.12.2020. In structura, veniturile din exploatare vor inregistra o crestere cu 26,36%, respectiv cu suma de 138.810.320 lei fata de nivelul aprobat in anul 2020 si o scadere cu 69,42%, respectiv cu suma de 293.198.310 lei fata de nivelul realizat la data de 31.12.2020„, se arata in proiectul consultat de „Lumea Infrastructurii„.
Veniturile din servicii de navigatie de ruta (reprezentand 91,62% din veniturile conform bazelor de cost reglementate), au fost estimate in crestere cu 22,98%, respectiv cu suma de 96.225.090 lei fata de nivelul aprobat prin bugetul de venituri si cheltuieli in anul 2020 si in crestere cu 26,58%, respectiv cu suma de 108.138.210 lei fata de nivelul realizat la data de 31.12.2020, ca urmare a cresterii numarului de unitati de servicii prognozate fata de numarul de unitati de servicii aprobate in anul precedent, in timp ce tariful unitar a crescut de la 181 lei/U.S.(2020) la 196,89 lei/U.S. in anul 2021.
Veniturile din servicii de navigatie aeriana de terminal (care reprezinta 8,50% din veniturile conform bazelor de cost reglementate), au fost estimate in crestere cu 17,32%, respectiv cu suma de 7.054.230 lei fata de nivelul aprobat prin bugetul de venituri si cheltuieli al anului 2020 si in crestere cu 24,19%, respectiv cu suma de 9.310.340 lei fata de nivelul realizat la data de 31.12.2020, urmare a cresterii numarului de unitati de servicii prognozate fata de numarul de unitati de servicii aprobate in anul precedent si cresterii tarifului unitar de la 1.237,98 lei/US in anul precedent (+6,24) la 1.315,29 lei/U.S. in 2021.
Veniturile din servicii navigatie aeriana de terminal „Alte Aeroporturi” sunt estimate in crestere cu 38,80%, respectiv cu suma de 9.759.510 lei fata de nivelul aprobat prin bugetul de venituri si cheltuieli in anul 2020 si cu 43,53%, respectiv cu suma de 10.587.250 lei fata de nivelul realizat la data de 31.12.2020, luandu-se in calcul atat tarifele valabile in anul 2021 cat si numarul de decolari prognozate.
Veniturile din rambursarea contravalorii unor servicii de navigatie aeriana in valoare de18.795.000 lei, reprezinta suma alocata de la bugetul statului in anul 2021 in vederea rambursarii zborurilor scutite.
Cheltuielile totale vor inregistra o crestere cu 1,95%, respectiv cu suma de 19.482.020 lei fata de nivelul aprobat prin bugetul de venituri si cheltuieli in anul 2020 si o crestere cu 2,39%, respectiv cu suma de 23.812.560 lei fata de nivelul realizat la data de 31.12.2020.
„Cheltuielile de personal, au fost estimate in crestere cu 1,96%, respectiv cu suma de 14.763.980 lei fata de nivelul aprobat al anului anterior si cu 9,39%, respectiv cu suma de 65.996.070 lei mai mari decat nivelul realizat la data de 31.12.2020, crestere rezultata, in principal, din dinamica de personal„, se arata in document.
In structura, situatia cheltuielilor de personal se prezinta astfel:
– cheltuielile cu salariile, sunt estimate in crestere cu 0,46%, respectiv cu suma de 2.538.970 lei mai mari fata de nivelul aprobat al anului anterior si cu 2,40%, respectiv cu suma de 13.066.510 lei mai mari decat nivelul realizat la data de 31.12.2020, ca urmare a dinamicii de personal planificate pentru anul 2021, conform planului de performanta pentru a treia perioada de referinta (2020-2024) si trecerii personalului Controlori Trafic Aerian, stagiari, la o treapta superioara;
– cheltuielile cu asigurarile si protectia sociala si alte obligatii legale, sunt estimate in scadere cu 0,87%, respectiv cu suma de 618.910 lei fata de nivelul aprobat al anului anterior si in crestere cu 43,93%, respectiv cu suma de 21.468.770 lei fata de nivelul realizat la data de 31.12.2020, ca urmare a influentei pensionarii salariatilor, concretizata in reducerea contributiei angajatorului pentru pensii facultative;
– alte cheltuieli cu personalul, sunt estimate in crestere cu 10,32%, respectiv cu suma de 13.053.710 lei fata de nivelul aprobat al anului anterior si in crestere cu 29,30%, respectiv cu 31.628.670 lei fata de nivelul realizat la data de 31.12.2020, generate in principal de cresterea cu 36,19%, respectiv cu suma de 11.466.390 lei a cheltuielilor reprezentand ajutoare acordate salariatilor pentru pensionare (la limita de varsta, anticipat/anticipat partial sau cu reducerea varstei de pensionare datorita activitatii incadrate in grupa de munca sau pe caz de boala).
– cheltuielile pentru contractul de mandat reprezentand contravaloarea indemnizatiei acordate membrilor Consiliului de Administratie si directorului general al Regiei, in baza contractelor de mandat si stabilite in conformitate cu prevederile Legii nr. 111/2016 pentru aprobarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, au fost estimate in anul 2021 mai mici cu 15,53%, respectiv cu suma de 209.790 lei fata de anul precedent.
Directorul general al ROMATSA si membrii Consiliului de Administratie, sunt numiti provizoriu, cu contracte de mandat incheiate pentru 4 luni, cu posibilitatea prelungirii pentru inca 2 luni.
Pierderile din pandemie vor fi reecuperate de ROMATSA din 2023
In proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2021, ROMATSA a estimat un rezultat brut negativ in valoare de 346.927.860 lei, in scadere cu 25,26% fata decat cel prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat in anul 2020, prin Ordinul Comun MTIC/MFP nr.20/3240/2020 si in crestere cu 6,86% fata de cel realizat la data de 31.12.2020.
Conform mecanismului de ajustare prevazut la articolul 29(5) din Regulamentul UE 2019/317, coroborat cu prevederile articolului 5 (4) si (5) din Regulamentul UE 2020/1627, ROMATSA va recupera prin ajustarea tarifului incepand cu anul 2023, pierderile de venituri pentru anii 2020 si 2021, estimate prin raportare la costurile reale si nivelul unitatilor de servicii inregistrate.
Conform bazelor de cost care urmeaza a fi transmise catre Comisia Europeana la data de 1 octombrie 2021, aceste ajustari cumuleaza suma de 768.668.800 lei pentru activitatea de ruta aferenta anilor 2020 si 2021 si suma de 76.020.000 lei pentru activitatea de terminal reglementat.
Astfel, inregistrarea acestor ajustari la data de 31.12.2021, vor determina inregistrarea unui rezultat brut pozitiv la finele anului 2021, in valoare de 97.196.570 lei dupa cum urmeaza:
– pierdere estimata 2021: 346.927.860 lei;
– ajustari de venituri 2020 – 2021: 768.668.800 lei+76.020.000 lei= 844.688.800 lei;
– ajustari inregistrate la finele anului 2020: 400.564.370 lei;
– total ajustari de venituri de inregistrat la data de 31.12.2021: 844.688.800 lei – 400.564.370 lei = 444.124.430 lei.
Creantele restante au fost estimate la 52,6 milioane lei, in scadere cu 35,85% fata de nivelul aprobat in anul 2020 si in crestere cu 12,47% fata de nivelul realizat la data de 31.12.2020, luandu-se in considerare cresterea tarifului de ruta si de terminal (cu 8,77% si respectiv 6,24%) si rata de incasare realizata din ultima perioada la principalii clienti de terminal si a veniturilor din activitatea de ruta.