„PASAPORT VERDE” PENTRU MASINILE ELECTRICE – Numere de inmatriculare verzi pentru masinile nepoluante

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, spune ca masinile electrice vor avea numere de inmatriculare verzi, iar acestea vor functiona ca un „pasaport verde”, aducand beneficii proprietarilor. Oficialul a spus ca exista un proiect in acest sens, agreat de Ministerul Mediului cu cel al Afacerilor Interne.

Am facut aceasta propunere, iar MAI si domnul ministru Bode sustin aceasta initiativa. Guvernul va aproba schimbarea numerelor pentru masinile nepoluante. Mai mult ca sigur, vor fi numere cu cifre si litere verzi pe fundal alb. Eu propusesem invers – fundal verde, cu litere albe. (…) In curand vom avea si legislatie. In momentul respectiv o sa fie mult mai usor sa acordam facilitati acelor masini, in Bucuresti sau in marile orase – incepand  de la parcare, accesul in anumite zone – pentru ca majoritatea acestor orase vor trebui sa limiteze in anumite zone accesul masinilor poluante. Acel numar verde va fi ca un pasaport verde pentru cel care a gasit solutia si a avut vointa de a contribui prin exemplul personal la reducerea poluarii”, a declarat ministrul, in cadrul conferintei organizata de Green Report.

Oficialul a mai spus ca si Ministerul Mediului se afla in curs de a achizitiona doua masini electrice si ca personal se afla intr-un proces de testare a mai multor modele. El a subliniat ca preturile sunt in continuare mari, dar ca exista totusi o tentinta de scadere a acestora.

„Sunt intr-o perioada de cautare si am testat mai multe masini electrice. Pana la testare aveam un model hibrid. Modelul pe care l-am testat este unul extraordinar, este si destul de scump, dar asa sunt modelele noi. Este un pas important pentru societate si pentru cei care incearca sa rupa impactul asupra mediului, mai ales in marile orase”, a completat ministrul.

Tanczos a reamintit ca vineri este din nou „Vinerea verde” si se va deplasa catre Minister pe jos, cu bicicleta sau cu metroul.

Ministrul a mai spus ca Ministerul Mediului si Administratia Fondului de Mediu (AFM) sprijina acele UAT-uri care pun accent pe reducerea poluarii aerului.

Tanczos a subliniat ca exista exemple de UAT-uri care au demarat actiuni in acest sens, dar sunt si primarii locale care nu au lucrat prea mult pentru aceasta problema.

Acele planuri de imbunatatire a calitatii aerului nu sunt luate in serios de cele mai multe ori de autoritatile publice locale. PM 10, PM 2,5 si gazele cu efect de sera – din cauza acestora este posibil ca Romania sa aiba in continuare probleme cu Comisia Europeana. Cu cat instalam mai multe statii de masurare a calitatii aerului, cu atat imaginea va fi mai corecta, mai reala a aerului din marile orase si cu atat mai mare probabilitatea de a avea sanctiuni, in cazul in care nu luam masuri”, a spus ministrul.

Tanczos a mentionat importanta programelor care duc la schimbarea parcului auto al Romaniei – Rabla Electric, Rabla Plus, transportul public nepoluant sau programul pentru introducerea iluminatului public nepoluant in toate orasele si comunele din Romania.

Incepe in zilele urmatoare noul program de iluminat public nepoluant, acel program care va ajuta autoritatile publice locale sa economiseasca energie electrica, sa aiba un iluminat public cu impact redus asupra mediului”, a spus oficialul.

Ministrul a mai reamintit ca programul Rabla Plus se bucura de o finantare de 600 de milioane de lei in momentul de fata si s-ar putea ca nici acest buget sa nu fie suficient, chiar daca a fost deja suplimentat. Companiile, inclusiv din sectorul de livrari de catering sau de livrari de bunuri, doresc sa achizitioneze masini electrice si au existat discutii pentru o schema de stat care sa vina in ajutorul acestora.

O problema a acestor programe a fost insa incertitudinea, potrivit ministrului, care a reamintit intarzierea cu care s-a aprobat bugetul de stat in acest an.

Avem nevoie de predictibilitate si continuitate. Mobilitatea verde va avea avea o finantare de 3-4 ori mai mare in urmatoarea perioada”, a subliniat Tanczos Barna.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.