ROMANIA, RABLA EUROPEI – In primele 6 luni au fost inmatriculate circa 47.000 de autoturisme noi. In acelasi timp, au intrat in Romania de 3 ori mai multe masini second hand

Dupa un an complicat din toate privintele, in contextul pandemic, anul 2021 a venit atat cu o continuare a crizei sanitare, cat si cu o criza a industriei auto, in special una a semiconductorilor, care nu pare ca se apropie deloc de final.

In primele 6 luni ale anului, au fost inmatriculate peste 47.000 de autoturisme noi in Romania, mai putine cu 4% fata de aceeasi perioada a anului anterior si cu o treime mai putine fata de anul 2019. Judetele cu cele mai putine autoturisme ecologice inmatriculate in primele 6 luni sunt: Caras Severin, cu 13 unitati, Giurgiu, cu 12 unitati inmatriculate, judetul cu cele mai putine fiind Salaj, cu doar 8 autoturisme “verzi”.

DataReport.ro, companie de consultanta si analiza pe segmentul auto, a analizat datele de inmatriculari comunicate de-a lungul timpului de catre DRPCIV si a sintetizat principalii indicatori care reflecta evolutia pietei auto in prima jumatate a acestui an.

In primele 6 luni ale anului au fost inmatriculate 33.742 de autoturisme cu combustie interna (benzina si motorina, fara cele mild-hybrid), in continua scadere fata de aceeasi perioada a ultimilor doi ani. De precizat, au fost inmatriculate in prima jumatate a acestui an 24.072 autoturisme pe benzina si 9.670 pe motorina, fata de aceeasi fiind la jumatate perioada a anului 2019. Fata de 2020, cele cu motorina au scazut de aproape 1,5 ori, un trend similar avand si motoarele pe benzina.

Conform datelor de inmatriculari, autoturismele mild-hybrid (MHEV) au crescut in cele 6 luni din 2021 fata de aceeasi perioada a anului 2019 de aproape 15 de ori, in timp ce masinile full (BEV) s-au dublat, de la 456 de unitati electrice inmatriculate in 6 luni din 2019 la 873 de unitati pana la jumatatea acestui an. Fata de aceeasi perioada a anului 2019, autoturismele plug-in (PHEV) au o crestere de 6,5 ori, cu un total de 841 de unitati.

Autoturismele 100% electrice impreuna cu cele plug-in, la 6 luni 2021, reprezinta jumatate din inmatricularile celor hybrid (HEV).

Deloc surprinzator, avand in vedere evolutia din ultimii ani, SUV-urile reprezinta cea mai populara alegere in preferintele romanilor. Cu toate acestea, exista o usoara scadere in prima jumatate a acestui an, cu peste 21.000 unitati inmatriculate, fata de aceeasi perioada a anului 2019, cand au fost inmatriculate 24.386 unitati.

SUV-urile preferate ale romanilor sunt Dacia Duster (2.996 unitati), Ford Puma (1.440 unitati), Hyundai Tucson (1.185 unitati), Suzuki Vitara (1.012 unitati) si Toyota C-HR (872 unitati).

Atat clasa B cat si clasa C sunt in scadere fata de aceeasi perioada a ultimilor doi ani, clasa B avand la jumatatea acestui an 9.327 unitati inmatriculate, in timp ce clasa C are un total de 12.672 unitati.


Topul pentru segmentul B este condus de Dacia Sandero (2.626 unitati), Renault Clio (1.351 unitati) si Renault Captur (833 unitati), in timp ce, in topul pentru clasa C, modelele favorite sunt Dacia Logan (4.063 unitati), Skoda Octavia (1.608 unitati) si Toyota Corolla (1.068 unitati).

Cu cele mai mici volume inmatriculate se afla, dincolo de aceasta criza provocata de COVID-19, segmentul masinilor sport si a celor premium, in crestere fata de aceeasi perioada a anului anterior. Daca in primele 6 luni ale anului 2020 au fost inmatriculate 473 de unitati, anul acesta, pentru aceeasi perioada, sunt inmatriculate 653 de autoturisme din aceste segmente, adica mai multe cu aproximativ 40%.

Conform analizei DataReport.ro, 40% din autoturismele inmatriculate in primele sase luni ale acestui an, au motoare de maxim 1.2L, in timp ce o treime din totalul autoturismelor inmatriculate se afla in intervalul de cilindree cuprins intre 1.2 – 1.6L.

Motoarele cu cilindreea cuprinsa intre 2.000 si 3.000 cmc decat cele cu motoare cu o sunt de 10 ori mai multe capacitate de peste 3.000 cmc. Pe de alta parte, motoarele mai mici, avand cilindreea intre 1.600 – 2.000 cmc sunt de aproape 3 ori mai multe decat cele cu cilindree cuprinsa intre 2.000 – 3.000 cmc.

Cele mai cautate motoare, cele < 1.2L, se gasesc pe modele precum Dacia Logan, Dacia Sandero, Ford Puma, in timp ce topul pentru motorizarile cuprinse intre 1.200 – 1.600 cmc este condus de Dacia Duster, Hyundai Tucson si Suzuki Vitara, adica aceleasi modele pe care le regasim si in topul preferintelor romanilor in categoria SUV. Pe segmentul 1.600 – 2000 cmc, topul este condus de Skoda Octavia, Toyota Corolla si Toyota C-HR.

Analizand capacitatea cilindrica si clasa din care fac parte, in primele 6 luni ale acestui an, cele mai multe autoturisme cu motor de < 1.2L se regasesc in Clasa B, cu peste 8.000 de unitati, iar cele mai multe motoare intre 1.2 – 1.6L se regasesc pe SUV-urile mici si medii (peste 9.000 unitati), reprezentand aproape jumatate din toate SUV-urile inmatriculate.

Conform datelor publicate de catre DRPCIV, in primele 6 luni ale anului au fost inmatriculate 47.084 de autoturisme noi.

Dintre acestea, cele mai multe masini noi au fost inmatriculate in Bucuresti, cu 18.284 de unitati, reprezentand aproape 40% din total, urmat de Ilfov, cu aproape 8 procente, in timp ce, prin comparatie, judetul Mures, aflat pe locul 10 in acest top, a avut 1.009 autoturisme noi inmatriculate in primele 6 luni ale acestui an, cu un procent de aproape 2%.

Bucuresti se afla in top si in privinta inmatricularilor noi de vehicule “verzi”. Dintr-un total de 5.326 de unitati (BEV, PHEV, HEV) inmatriculate de la inceputul acestui an, in Bucuresti au fost inmatriculate 1.952 unitati, urmat de Ilfov, cu 328 de unitati si Constanta cu 234 de autoturisme.

Pe de alta parte, judetele cu cele mai putine autoturisme ecologice inmatriculate in primele 6 luni sunt Caras Severin, cu 13 unitati, Giurgiu cu 12 unitati inmatriculate, judetul cu cele mai putine fiind Salaj, cu doar 8 autoturisme “verzi”.

Din totalul inmatricularilor noi in primele 6 luni ale acestui an, 7 din 10 autoturisme sunt achizitionate cash sau in rate. Pana la finalul lunii iunie au fost inmatriculate peste 13.700 de autovehicule achizitionate in leasing, reprezentand aproximativ 29% din totalul inmatricularilor.

Pe de alta parte, doua treimi din autoturismele noi inmatriculate in Romania in ultimele 6 luni au fost achizitionate de catre clienti persoane juridice. Daca persoanele fizice au achitionat 16.314 autoturisme, reprezentand un total de 34,6% din totalul inmatricularilor, companiile au inmatriculat, in acelasi interval de timp, 30.770 de unitati.

Luna iunie a acestui an, conform datelor comunicate de catre ACAROM, a adus o crestere a productiei de automobile Dacia si Ford, in comparatie cu aceeasi luna a anilor anteriori. Daca in anul 2019 producatorii nationali au scos pe portile fabricilor 43.429 unitati in luna iunie, aceeasi luna a anului 2020 a adus o scadere de peste 8.000 de unitati. Luna trecuta, insa, productia nationala a reusit sa depaseasca valorile de productie din ultimii doi ani, cu un total de 45.002 de unitati, dintre care Dacia cu 33.095 automobile si Ford cu 11.910 unitati.


Situatia productiei nationale la finalul primului semestru al acestui an este semnificativ mai mare fata de aceeasi perioada a anului trecut, o perioada marcata de stoparea temporara a productiei, in contextul crizei COVID-19. Daca in primele 6 luni ale anului 2020 Dacia si Ford au produs, in total, 187.717 unitati in fabricile de la Mioveni si Craiova, in anul 2021 productia la 6 luni a producatorilor nationali a crescut cu peste 26 de procente, ajungand la un total de 236.663 de autoturisme. Cu toate acestea, fata de prima jumatate a anului 2019, productia Dacia si Ford in Romania
sufera o scadere anul acesta de peste 11%, totalul, pana la aceasta data, pentru anul 2021 fiind de 236.663 unitati.

In primul semestru al anului 2021, au intrat in tara aproape 200.000 autoturisme second hand, cu 10% mai multe fata de anul anterior si cu 8,3% mai putine fata de anul 2019. In topul preferintelor, in cele 6 luni din 2021, cele mai importate marci sunt Volkswagen, BMW, Audi si Ford, care, cumulat, reprezinta peste jumatate din totalul celor importate.

Analizand situatia pe judete, Bucuresti are cele mai multe importuri de autoturisme second, insa, este de remacat faptul ca ponderea detinuta la 6 luni 2021 a scazut fata de aceeasi hand perioada din 2019, de la 7,6% la 7%, insemnand o diferenta de peste 2.600 unitati.


Urmeaza Cluj, cu o pondere din total de 4,5%, Timis cu 4,3%, Suceava cu 4,2% si Bihor cu 3,6%. La capatul opus regasim judete precum Calarasi si Tulcea care au fiecare o pondere de 0,6%, Ialomita 0,8% si Giurgiu cu 0,9% din totalul celor second hand intrate in tara in aceste 6 luni.

Articolul precedentCFR CALATORI RAMANE PE PIERDERE SI RENUNTA LA 1.000 DE ANGAJATI- Compania estimeaza pierderi de peste 360 milioane lei in 2021
Articolul următorELECTRIFICARE CFR, PE PIERDERE – Compania se va diviza partial

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.