Dupa un an 2020 extrem de dificil pentru industria auto, sectorul pare ca isi revine. Analistii companiei de consultanta PwC Romania spun ca din februarie se observa o usoara revigorare in 2021, cu vanzari mai mari in fiecare luna fata de anul trecut, astfel ca piata auto din Europa da semne ca isi va reveni din a doua jumatate a acestui an.
In timp ce vanzarile auto din Europa au fost afectate puternic de restrictiile impuse de guverne, in China sau America vanzarile s-au redus doar cu 3,2% si, respectiv, 2,9%.
Estimarile spcialistilor arata ca daca un nou val de imbolnaviri va intrerupe din nou productia auto, avansul pietei va fi de numai 3,7%. Scenariul cel mai optimist ia in calcul o crestere a pietei auto globale de 18% daca vor fi relaxate restrictiile.
Totusi, piata auto europeana inca se lupta cu impactul pandemiei iar o posibila recuperare a pietei este asteptata in a doua jumatate a acestui an, cand consumatorii ar putea incepe sa cheltuiasca economiile facute in timpul pandemiei.
Romania se afla in topul statelor din Europa cu cele mai mari scaderi ale vanzarilor de masini in 2021. Per total, inmatricularile de autoturisme noi in Europa au crescut cu 0,9% in primul trimestru din 2021, comparativ cu perioada similara din 2020, arata datele Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Portugalia, Lituania si Romania au raportat cel mai semnificativ declin.
Datele sunt valabile pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, plus Marea Britanie si tarile din Asociatia Europeana a Liberului Schimb (EFTA), respectiv Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Elvetia.
Primele cinci piete europene au raportat rezultate mixte in primele trei luni din acest an, cresteri solide in Italia (28,7%) si Franta (21,1%), scaderi in Spania (14,9%), Marea Britanie (12%) si Germania (6,4%).
In primele trei luni din acest an, piata auto din Romania a inregistrat o scadere cu 25,8%, fiind inmatriculate 20.762 de autoturisme, fata de 27.979 vehicule in perioada similara din 2020. Portugalia si Lituania au raportat un declin de 31,5% si, respectiv, 29%, in primul trimestru din 2021.
Redam mai jos integral comunicatul PwC Romania:
”Piata auto europeana inca se lupta cu impactul pandemiei Covid-19 si un semn de recuperare este asteptat in a doua jumatate a acestui an, cand consumatorii ar putea incepe sa cheltuiasca economiile facute in timpul pandemiei, reiese din raportul “Autofacts” realizat de PwC si Strategy&, departamentul de strategie globala din reteaua PwC. In primul trimestru din acest an, vanzarile auto europene au scazut cu 25,5%, fata de perioada pre pandemica (2019).
”Anul 2020 a fost foarte dificil pentru industria auto. Producatorii nu s-au mai confruntat cu o criza atat de puternica din 2009 si, fara indoiala, amploarea scaderilor cauzate de restrictii va avea ecouri si in anii urmatori. In Romania, observam o revenire a vanzarilor in acest an fata de 2020, chiar daca numarul vehiculelor noi, inmatriculate este departe de cel precriza. In primele cinci luni din 2021, vanzarile de masini noi erau cu 4% sub aceeasi perioada din 2020, din cauza evolutiei an la an din ianuarie, respectiv a faptului ca in prima luna a anului trecut nu se declansase criza sanitara si vanzarile erau mari. Vestea buna este ca din februarie observam o usoara revigorare in 2021, cu vanzari mai mari in fiecare luna fata de anul trecut”, explica Daniel Anghel, Partener, Lider industria auto, PwC Romania.
Pe langa impactul restrictiilor si cererea scazuta, ”Autofacts” estimeaza ca numarul in crestere al furnizorilor afectati de criza sanitara va reprezenta o provocare suplimentara pentru producatorii de automobile in acest an, in ciuda faptului ca majoritatea pornesc de la o pozitie financiara mai puternica decat inainte de criza din 2008.
Tranzitia catre masinile electrice domina piata
In pofida scaderii generale a pietei auto, vanzarile de vehicule electrice si hibride s-au dublat in primele trei luni ale anului, comparativ cu perioada similara din 2020, producatorii auto incepand astfel sa culeaga roadele investitiilor uriase realizate in acest domeniu.
Astfel, in Europa au fost vandute 892.000 de vehicule electrice si hibride in primul trimestru, dublu fata de aceeasi perioada din 2020. Cele mai mari vanzari s-au inregistrat in cazul vehiculelor hibride care s-au dublat, urmate de cele electrice cu baterie (BEV), + 59%, si cele plug-in hibrid (PHEV) +160%.
Primele cinci piete din Europa (Franta, Germania, Italia, Spania si Marea Britanie) au inregistrat cea mai rapida crestere, de 111,4%, in primul trimestru din 2021 fata de aceeasi perioada din 2020. Cota totala de piata a vehiculelor electrice pe aceste piete se situeaza la 34,6%.
”Preferinta pentru masini electrice si hibride prinde tot mai mult teren si in Romania, fiind vandute de doua ori mai multe astfel de vehicule in primul trimestru din 2021 decat in aceeasi perioada a anului trecut”, spune Daniel Anghel.
In timp ce vanzarile auto din Europa au fost afectate puternic de restrictiile impuse de guverne, in China sau America vanzarile s-au redus doar cu 3,2% si, respectiv, 2,9%.
La nivel global, estimarile ”Autofacts” arata o recuperare de 7,3% a vanzarilor auto, luand in calcul restrictiile care inca se mentin in unele state. Totusi, in cazul in care un nou val de imbolnaviri va intrerupe din nou productia auto, PwC prognozeaza ca avansul va fi de numai 3,7%. Scenariul cel mai optimist ia in calcul o crestere a pietei auto globale de 18% daca vor fi relaxate restrictiile, iar consumatorii vor incepe sa cumpere masini noi.”