Milenialii si generatia X ar putea fi principalul motor al cererii de calatorii aeriene in urmatorul an. O analiza a casei de brokeraj XTB Romania arata ca investitiile in companii aeriene ar putea fi profitabile pe termen lung, dar raman deocamdata o calatorie cu „turbulente”. IATA estimeaza totodata o crestere medie anuala de 3,7% a calatoriilor cu avionul in urmatorii 20 de ani.
Milenialii au o pondere mai mare de 50% din populatia totala care intentioneaza sa calatoreasca pentru o vacanta si ocupa un procent si mai ridicat atunci cand vine vorba despre calatoriile internationale. Și datele recente de la Google arata ca dorinta de a calatori este mai puternica ca niciodata dupa un an de restrictii. Cererea de cautare pentru calatorii in luna mai a crescut cu 270% comparativ cu luna mai 2020 si ca 57% dintre oameni doresc sa calatoreasca atunci cand pandemia se va incheia.
De altfel, dorinta romanilor si a europenilor de a calatori a marcat o crestere rapida in ultima perioada, existand o cerere puternica, in special pentru vacantele cu avionul.
Investitorii spera ca cererea imediata sa poata alimenta dezvoltarea unei tendinte ascendente pe termen lung a calatoriilor aeriene.
Radu Puiu, financial analyst in cadrul XTB, casa de brokeraj listata pe Bursa de la Varsovia, afirma ca problemele structurale ale industriei turismului ar putea avea repercursiuni neasteptate asupra investitiilor. De altfel, in Romania, angajatii din turism au printre cele mai mici salarii din economie.
Redam mai jos integral comunicatul XTB Romania:
”In trecut, perioada de vara era sinonima cu vacanta, majoritatea concediilor fiind planificate in acest interval de timp. Totusi, pandemia a dus la o schimbare, limitand considerabil optiunile concediilor din anul trecut. Asemenea avioanelor sau navelor de croaziera, si clientii au fost „tinuti la sol”. Companiile de turism si transport aerian sunt asteptate sa se aprecieze in aceasta vara, fiind considerat un domeniu care se va bucura de „redeschidere”. Pare ca in niciun sector investitorii nu au asemenea asteptari ridicate cu privire la corelatia dintre revenirea la normalitate si randamentele oferite de sector, constata Radu Puiu.
Logica nu este greu de inteles. Este clar ca, odata permis, consumatorii vor reincepe sa calatoreasca. O economie care se redeschide reprezinta vesti bune pentru bilanturile companiilor si, ulterior, pentru preturile actiunilor acestora.
In acest context, dorinta europenilor de a calatori a marcat o crestere rapida in ultima perioada, existand o cerere puternica, in special pentru vacantele cu avionul. Drept dovada, studiul realizat de Flight Refund arata ca 72% dintre cei chestionati intentioneaza sa faca cel putin o calatorie pana la sfarsitul lunii septembrie, ceea ce reprezinta cel mai ridicat nivel de la inceputul realizarii sondajului, in august 2020.
Analiza XTB atrage insa atentia ca, pe de alta parte, Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA) a declarat ca nivelul cererii de calatorii aeriene a pasagerilor a ramas redus in comparatie cu nivelurile prepandemice, cifrele aratand ca in luna mai s-a aflat la o distanta de 63% de performanta inregistrata in aceeasi luna a anului 2019. Conform organizatiei, calatoriile internationale sunt mult mai afectate de restrictiile actuale decat calatoriile pe pietele interne precum cele din China si Rusia. Aceasta tendinta este accentuata de cerintele diferite ale statelor precum testarea, care poate provoca un nivel ridicat de confuzie in randul consumatorilor.
Pe langa factorii de risc reprezentati de componenta cererii, ritmul de redresare a industriei ar putea fi determinat si de nivelul ofertei, se mai arata in analiza XTB. Turismul local se confrunta cu o criza a fortei de munca avand in vedere ca, de la inceputul pandemiei, o parte considerabila a angajatilor din turism au ramas fara activitate si au fost constransi sa se orienteze catre sectoarele economice mai putin afectate de criza pandemica, cum ar fi curieratul, retailul sau constructiile.
Grecia, ca si alte tari europene in care turismul este vital pentru economie, se confrunta cu o provocare in procesul de relansare: lipsa fortei de munca. Problema se datoreaza caracterului nesigur legat de durata si conditiile in care va avea loc sezonul turistic in contextul pandemiei. De obicei, locurile de munca in turism sunt sezoniere si presupun un program dificil. Si in Germania sunt raportate dificultati in a recruta forta de munca pentru baruri si restaurante pe masura ce restrictiile au fost ridicate, subliniaza Radu Puiu.
In Romania, angajatii din turism au printre cele mai mici salarii din economie. Salariile angajatilor din aceasta industrie au avut si mai mult de suferit in 2020, avand in vedere ca sectorul a fost printre cele mai afectate de pandemie. Astfel, in septembrie 2020, un angajat din turism avea un salariu lunar mediu net de putin peste 1.750 de lei, ceea ce reprezenta doar 52% din media pe economie. Unul dintre elementele care au accentuat aceasta lipsa de personal este reprezentat chiar de politicile guvernamentale de diminuare a impactului pandemic, populatia preferand sa recurga la ajutoarele de stat, precizeaza analistul casei de brokeraj XTB.
Conform unui studiu recent realizat de YouGov, milenialii si membrii generatiei X vor fi principalul motor al cererii de calatorii aeriene in urmatoarele 12 luni, pe masura ce companiile aeriene se redreseaza lent dupa impactul major. Milenialii au o pondere mai mare de 50% din populatia totala care intentioneaza sa calatoreasca pentru o vacanta si ocupa un procent si mai ridicat atunci cand vine vorba despre calatoriile internationale. Si datele recente de la Google arata ca dorinta de a calatori este mai puternica ca niciodata dupa un an de restrictii. Compania spune ca cererea de cautare pentru calatorii in luna mai a crescut cu 270% comparativ cu luna mai 2020 si ca 57% dintre oameni doresc sa calatoreasca atunci cand pandemia se va incheia.
In acelasi timp, este tentant sa supraestimam amploarea schimbarilor in obiceiurile corporative,considera Radu Puiu. Un studiu Deloitte estimeaza o recuperare initiala lenta a calatoriilor de afaceri, urmata de o crestere brusca. Trecerea timpului ne va ajuta sa obtinem o imagine mai clara cu privire la viitorul muncii de la birou.
„Desi multe companii din sectorul de turism au reusit sa recupereze o parte din pierderile suferite la nivelul cotatiilor bursiere, exista si cazuri in care acestea evolueaza cu mult sub maximele prepandemice. O mare parte din acest sector poate fi considerat „ieftin”. Se presupune ca, odata cu revenirea la normalitate, si industria turismului se va redresa si va functiona ca inainte. Aceasta presupunere este departe de a fi adevarata, fiind o industrie care pare transformata – investitorii ar trebui sa se intrebe cat de adanci pot fi problemele structurale, arata analistul XTB.
Totusi, nu putem presupune ca activitatea va reveni la parametrii din trecut. Obiceiurile consumatorilor s-au schimbat de-a lungul pandemiei. Doar in timp vom afla cum au fost influentate asteptarile fata de calatorie si cat de usor se poate adapta industria. Factorii negativi au fost numerosi, dar exista si cateva aspecte pozitive, pe masura ce companiile s-au adaptat mediului in schimbare. Investitorii spera ca cererea imediata sa poata alimenta dezvoltarea unei tendinte ascendente pe termen lung a calatoriilor aeriene. IATA estimeaza o crestere cu o rata medie anuala de 3,7% in urmatorii 20 de ani a calatoriilor cu avionul. Exista oportunitati clare in acest sector, dar acestea tind sa aiba o perspectiva pe termen lung, motiv pentru care investitorii ar trebui sa se astepte si la o multime de turbulente in timpul acestei „calatorii”, concluzioneaza analiza XTB.
Despre XTB:
Cu mai mult de 15 ani de experienta in pietele financiare, XTB este, in prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume si o companie completa de investitii listata pe Bursa de la Varsovia. Cu birouri in peste 10 tari incluzand Marea Britanie, Polonia, Germania si Franta, XTB este, de asemenea, reglementata de cele mai importante autoritati de supraveghere din lume inclusiv FCA si KNF.”