CFR Marfa va concedia 1400 de angajati si va transfera catre Rofersped SA (societate la care CFR Marfa detine 98% din actiuni) o parte din patrimoniu, arata jurnalistii de la 7Iasi.ro, care citeaza corespondenta din 11 mai 2021 intre autoritatile romane si Comisia Europeana.
Jurnalistii sustin, citand o scrisoare in acest sens trimisa de Comisia Europeana pe 11 mai 2021 catre Reprezentanta permanenta a Romaniei la Uniunea Europeana, ca se pregateste transferul patrimoniului CFR Marfa si al contractelor catre operatorii privati.
Planul de recuperare citat de Comisia Europeana: Rofersped ar transmite oferte noi catre 23 din cei aproximativ 256 de clienti ai CFR Marfa (9%)
Astfel, CFR Marfa ar urma sa transfere catre Rofersped SA (societate la care CFR Marfa detine 98% din actiuni) o parte din patrimoniu, sub forma de majorare de capital, dar si o parte dintre contracte. Rofersped va prelua doar 41% din volumul transportat de CFR Marfa, restul contractelor fiind cedate deliberat catre competitorii privati, scriu jurnalistii ieseni.
”Conform planului de recuperare actualizat, o parte din activele recuperate in natura de la beneficiar, CFR Marfa, ar fi transferate ulterior unei alte companii, Rofersped, in schimbul capitalului propriu. Aceste active includ 22% din vagoanele CFR Marfa si 27% din locomotivele sale, in medie 23% din materialul rulant al companiei CFR Marfa. Autoritatile romane au explicat ca niciun angajat nu ar fi transferat direct de la CFR Marfa la Rofersped, care si-ar angaja personalul de pe piata. Planul de recuperare actualizat estimeaza ca dimensiunea fortei de munca a Rofersped s-ar situa la 55% din numarul angajatilor CFR Marfa. Rofersped nu ar primi contracte de la CFR Marfa si si-ar crea portofoliul propriu de clienti. In acest scop, Rofersped ar transmite oferte noi catre 23 din cei aproximativ 256 de clienti ai CFR Marfa (9%). Acesti 23 de clienti reprezinta aproximativ 41% din volumul de marfa al CFR in 2019 si aproximativ 60% din cifra de afaceri din acelasi an. Serviciile Comisiei saluta clarificarile furnizate de autoritatile dvs in acest sens si le considera a fi un alt pas in directia corecta”, se arata in scrisoarea Comisiei Europene din 11 mai 2021.
Autoritatile romane s-au angajat sa privatizeze Rofersped dupa ce acesta primeste activele necesare de la CFR Marfa
In acelasi timp, activele importante ale societatii vor fi date si ele in plata Ministerului Transporturilor. Aceste cladiri si terenuri in valoare de zeci milioane de euro vor fi apoi introduse in capitalul social al aceleiasi Rofersped, care va deveni un nou CFR Marfa si care va fi privatizata.
”In conformitate cu planul de recuperare actualizat, CFR Marfa si-ar transfera mai intai actiunile detinute la Rofersped catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii din Romania ca parte a ajutorului ilegal recuperat in natura. Ulterior, ministerul respectiv ar transfera activele recuperate de la CFR Marfa catre Rofersped in schimbul capitalului propriu. In documentul transmis pe 11 martie 2021, autoritatile romane s-au angajat sa privatizeze Rofersped dupa ce acesta primeste activele necesare de la CFR Marfa. (…) Autoritatile dvs au explicat in documentul transmis pe 11 martie 2021 ca planul de recuperare actualizat ar avea loc in diferite faze. Intr-o prima faza, autoritatile romane ar recupera in natura o parte din ajutorul ilegal in contextul procedurilor in curs de pre-insolvabilitate a companiei CFR Marfa. Intr-o a doua faza, dupa finalizarea recuperarii partiale in natura, autoritatile romane ar lichida CFR Marfa, care si-ar inceta activitatile si ar iesi de pe piata”, se precizeaza in documentul citat
Reamintim ca in februarie 2020, Comisia a constatat ca operatorul de transport feroviar de marfa CFR Marfa a primit un ajutor de stat incompatibil in valoare de cel putin 570 de milioane euro, din partea Romaniei, prin anularea datoriilor si prin neincasarea unor datorii de la societate. Romaniei i s-a cerut sa recupereze de la CFR Marfa aceste sume, iar Comisia a precizat ca nu vor fi acceptate servicii in natura, compania trebuind sa achite suma cu lichiditati.
CFR Marfa a intrat in 2020 in concordat preventiv, o procedura de reorganizare menita sa asigure societatilor aflate in dificultate financiara posibilitatea derularii activitatii sub supravegherea unei companii specializate si in acord cu creditorii. Planul de concordat elaborat CITR ( Casa de Insolventa Transilvania) prevede reorganizarea societatii, plata esalonata datoriilor si continuarea activitatii.
[…] nici cu transferul către Rofersped, o companie de stat înființată pentru a înlocui CFR Marfă. Rofersped SA este deținută în proporție de 98% de către CFR Marfă și statul român ar intenționa să transfere […]