Acasă CAI FERATE AJUTOR COVID DE 160 MILIOANE LEI PENTRU CFR CALATORI – Catalin Drula...

AJUTOR COVID DE 160 MILIOANE LEI PENTRU CFR CALATORI – Catalin Drula da ultimatum noii conduceri pentru planul de restructurare a companiei

CFR Calatori ar putea sa primeasca la prima rectificare un ajutor de 160 de milioane de lei care sa compenseze pierderile provocate de pandemia Covid-19, iar pana la sfarsitul lunii mai noua conducere va trebui sa vina cu un plan de restructurare a companiei, a anuntat joi, 6 mai, ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Catalin Drula (foto).

Banii ar putea intra in conturile CFR Calatori la rectificarea bugetara, insa acest detaliu este inca in discutii cu Ministerul de Finante, a anuntat, intr-un interviu la Antena 3, ministrul Transporturilor, Catalin Drula.

Cel mai probabil, nu toata suma va reveni operatorului feroviar de stat, o parte urmand sa fie distribuita si catre OTF privati, mentioneaza si clubferoviar.ro

La CFR Calatori, foarte recent am numit un nou manager din privat. Impreuna cu Consiliul de Administratie, Ovidiu Vizante trebuie sa vina pana la sfarsitul lunii cu un plan de restructurare. La fel ca in cazul altor companii care depind de traficul de pasageri, si CFR Calatori a avut pierderi foarte mari din cauza pandemiei. Nimeni nu neaga ca sunt si probleme structurale, dar pentru companiile din subordinea Ministerului, atunci cand nu se calatoreste, au pierderi mari. Ne-am adresat cu un memorandum de ajutor COVID, vrem sa luam aceste 160 de milioane care sa compenseze pierderile”, a precizat ministrul Catalin Drula.

Lumea Infrastructurii a detaliat anterior situatia financiara a CFR Calatori, care a ajuns sa aiba in 2020 datorii fata de CFR SA de doua ori mai mari din anii anteriori, potrivit informatiilor din raportul de activitate al CFR SA pe 2020. Datoriile CFR Calatori catre CFR SA au atins nivelul de aproape 300 de milioane de lei, respectiv aproape o treime din cele ale companiei nationale de transport feroviar de marfa aflata in dificultate de ani buni.

Si pierderile operatorului national de transport feroviar de calatori au crescut de aproape 30 de ori in ultimii cinci ani de zile.

Concedieri in masa:1400 de oameni vor pleca de la CFR Marfa

Seful de la Transporturi a vorbit si despre concedierile care se vor face si la alte companii din subordinea ministerului pe care-l conduce, respectiv CFR Marfa, Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti si TAROM.

La CFR Marfa este vorba despre concedierea unui numar de 1.400 de oameni, acest lucru urmand sa se petreaca in vara, intrucat „sunt niste pasi procedurali in aceasta procedura de concediere colectiva”.

Cel putin asa prevede planul de restructurare in momentul de fata, discutat si cu sindicatele. CFR Marfa are o datorie uriasa, pentru ca a existat o decizie ca urmare a unei investigatii incepute acum cativa ani de Comisia Europeana, a mai explicat Drula, de returnare a ceea oficialii UE au considerat un ajutor de stat si atunci CFR Marfa ar avea de dat 3,8 miliarde de lei. Decizia a venit anul trecut, in februarie 2020.

Noi am facut un plan prin care sa aratam Comisiei ca returnam acest ajutor de stat, dar sa continue sa existe un operator de stat de marfa cu o cota de piata mai mica decat are CFR (Marfa – n. r.) acum, dar cu contracte profitabile. Deja avem primul buget previzionat pe profit. Ei au fost permanent pe pierdere. Daca ne uitam si la dimensiunea unui operator feroviar din zona privata – sunt destul de multi – CFR Marfa avea foarte multi angajati. Problema este ca nu ai de unde sa le platesti salariile. Toata lumea ar vrea sa fie multi angajati, sa creezi locuri de munca e un lucru bun. Si, atunci, este acest plan de eficientizare din care sa iasa o companie cu dimensiuni undeva la 50-60% fata de cota de piata a CFR Marfa, care merge in pierdere pe acea cota – are foarte multe contracte in care transporta volume mari de marfa in pierdere, pretul pe care l-a licitat este foarte mic – sa avem un operator sanatos, de care sa fim mandri, sa nu mai vorbim de pierderile de la CFR Marfa si care sa fie si un arbitru in piata. Noi am argumentat la Comisia Europeana (…) si am avut o reactie foarte buna la planurile acestea pe care le avem”, a explicat Drula.

La CFR Calatori nu pot sa spun cati oameni vor pleca acasa, pentru ca foarte recent am numit un nou manager din privat, de la un operator feroviar. Un om tanar, ma rog, a lucrat si in domeniul public, a lucrat in CFR 15 ani”, a spus ministrul.

Desfiintarea Autoritatii de Reforma Feroviara mai asteapta

Desfiintarea Autoritatii de Reforma Feroviara(ARF), pe care Drula a anuntat ca a luat-o in calcul, este inca in stadiul de intentie. Institutia a fost infiintata de Guvernul Dacian Ciolos in 2016 pentru a reforma calea ferata si a ajuta la dotarea cu material rulnt a cailor ferate. Ministrul Transporturilor a reafirmat ca ia in calcul desfiintarea ARF joi, la Antena 3.

Sunt foarte nemultumit de acest lucru. Acum 3-4 ani a inceput procesul de cumparare a acestor trenuri ar fi trebuit sa avem rame noi totul e blocat sunt foarte nemultumit. Avem discutii si la nivelul coalitiei, vom lua o decizie in perioada urmatoare daca va mai continua si daca mai are sens sa mai avem o institutie separata cu oamenii ei, cu salariile ei atunci cand nu produce ceea ce trebuie sa produca”, a spus ministrul.

Intrebat daca ia in calcul desfiintarea ARF Drula a raspuns afirmativ.

Reamintim ca Autoritatea nu a implementat nici modelul de transport public pe baza caruia se va acorda compensatii publice operatorilor de calatori, nu a realizat nici un sistem unitar de vanzare si evidenta bilete vandute.

..

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.