OBIECTIVE GREU DE ATINS – Compania Aeroporturi Bucuresti viseaza profit dupa pierderi de 136 milioane lei (Proiectul)

Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti a inregistrat in 2020 o pierdere bruta in valoare de 136,1 milioane lei, iar pentru acest an estimeaza un profit brut de 207.390 lei. Veniturile sunt planificate la peste 540 milioane lei. Planurile privind bugetul de venituri si cheltuieli pentru 2021 au fost elaborate pe o estimare a unui numar de 6.850.000 pasageri, care inseamna aproape jumatate din traficul de pasageri realizat in anul 2019. Profitul brut bugetat nu va genera neaparat insa la finalul anului un rezultat net pozitiv, cu atat mai mult avand in vedere traficul inca scazut din primele patru luni ale anului.

„Pentru anul 2021 se estimeaza un rezultat brut pozitiv in valoare de 207.390 lei, veniturile estimate pentru anul 2021 indica o crestere fata de cele preliminate in anul 2020, cu 31,25%, fiind sustinute de evolutia ascendenta a traficului aeroportuar, care a fost estimat in crestere cu 53,28% fata de valoarea realizata in anul 2020, in conditiile mentinerii tarifelor aplicate in cursul anului 2020″, arata Nota de fundamentare a proiectului de venituri si cheltuieli, publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor.

Ponderea veniturilor din activitatea de baza, in veniturile totale, corelate direct cu traficul aerian, este de 81,41% si au fost estimate, in crestere cu 47,74% fata de anul precedent: cresterea veniturilor aeronautice (activitatea de baza) in anul 2021, comparativ cu anul 2020, cu 47,74%, este rezultatul influentei modificarii preponderent favorabile a indicatorilor fizici de trafic. Aceste venituri corespund tarifelor incasate pentru prestarea de servicii aviatice atat pentru linii aeriene cat si pentru pasageri;

In afara de activitatea de baza, Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti desfasoară o serie de activitati ce genereaza venituri non-aeronautice, a caror pondere in veniturile totale este de 18,31%. Veniturile non-aeronautice cuprind in principal venituri obtinute din inchirieri spatii si terenuri, activitatea de protocol, marketing publicitate, venituri din parcare si utilitati.

„La intocmirea proiectului de buget de venituri si cheltuieli pentru perioada 2021 – 2023, Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti a abordat o strategie prudenta prin estimarea veniturilor totale aferente anului 2021 pentru aproximativ 90% din numarul de pasageri aferent scenariului mediu de trafic aerian, conform prognozelor Consiliului International al Aeroporturilor (Airport Council International) si anume, pentru 6.850.000 pasageri. Acest numar reprezinta aproximativ 47 % din nivelul realizat in anul 2019”, se mai arata in proiect.

Cheltuielile totale sunt estimate la 539,93 milioane lei, in scadere cu 1,41% fata de cele preliminate pentru anul 2020, iar cheltuielile cu investiţiile la 206,3 milioane lei.

„Scaderea cheltuielilor totale cu procentul de 1,41% se datoreaza in principal masurilor implementate de Compania National Aeroporturi Bucuresti pentru eficientizarea activitatii aeroportuare, in contextul generat de pandemia de COVID-19 si de situatia financiara dificila rezultata ca urmare a restrictiilor de calatorie impuse pentru a limita raspandirea virusului. Structura cheltuielilor de exploatare, este in scadere, Compania National Aeroporturi Bucuresti a reusit sa eficientizeze cheltuiala medie pe pasager procesat cu 35%, ajungand de la 122 lei / pax realizat in anul 2020 la 78 lei / pax in anul 2021”, releva documentul.

Acest lucru a fost posibil prin implementarea urmatoarelor masuri: reducerea cheltuielilor materiale doar la nivelul celor absolut necesare desfasurarii in conditii de siguranta si calitate a activitatii, precum si asigurării conditiilor de restrictii impuse de autoritatile romane in prevenirea/combaterea raspandirii COVID; reducerea cheltuielilor cu personalul cu sumele aferente primelor fixe ocazionale stabilite in cadrul Contractului Colectiv de Munca si a tichetelor de vacanta; diminuarea cheltuielilor cu studiile si cercetarile / deplasarile doar la nivelul celor contractate in anii anteriori si amanate in anul 2020 din cauza efectelor pandemiei; reducerea cheltuielilor cu parcul auto prin redimensionarea numărului de autoturisme puse in exploatare cu implicații in sensul diminuarii atat a costurilor auto variabile cat si a celor fixe prin scoatere din uz; au fost demarate masurile pentru renegocierea contractelor cu prestatiile externe in vederea reducerii cuantumului acestora in functie de disponibilitatea partenerilor cu respectarea tuturor prevederilor contractuale in vigoare.

Nivelul castigului mediu brut pe salariat programat pentru anul 2021 este mai mic cu 15,69% fata de cel realizat la finelui anului 2020, de 10.587 lei lunar.

Productivitatea muncii va creşte de la 284.150 lei/persoana la 369.690 lei/ persoana (cu 30,10%).

Numarul de personal programat la finele anului 2021 (1.516 salariati) va ramane acelasi cu cel programat la finele anului 2020.

Cheltuielile de natura salariala sunt mai mici cu 23,31% fata de cele programate, la 189,11 milioane lei.

*Proiectul poate fi citit integral AICI

Articolul precedentPUSI PE CHELTUIT IN PANDEMIE – Noua conducere a Administratiei Porturilor Maritime Constanta prevede cheltuieli mai mari cu 38% fata de 2020 (Proiectul de buget)
Articolul următorDISPONIBILIZARI „TRANSPARENTE” LA CFR MARFA – Catalin Drula a discutat cu sindicatele planurile de restructurare a companiei

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.