Aproximativ 88 de treceri din cele 246 de treceri la nivelul drumurilor nationale cu calea ferata au fost realizate pana in prezent in cadrul proiectului „Masuri de imbunatatire a sigurantei traficului prin amenajarea trecerilor la nivel a drumurilor cu calea ferata”, in valoare de circa 34 milioane lei, a afirmat marti, 23 martie, Cristian Andrei, Director al Directiei de Siguranta Circulatiei si Monitorizare Trafic – CNAIR.
Proiectul este finantat din fonduri europene, in cadrul Programului Operational de Infrastructura Mare 2014-2020, si are ca scop cresterea sigurantei rutiere pentru 246 de treceri la nivel a drumurilor nationale cu calea ferata. Reprezentantul CNAIR a precizat ca proiectul a fost demarat in urma cu trei ani, cu girul Comisiei Europene, componenta Guvernului Romaniei fiind de aproximativ 15%, plus contravaloarea TVA.
Proiectul prevede amplasarea de stalpi de iluminat cu panouri fotovoltaice si separatoare de trafic cu elemente reflectorizante
„La ora actuala, din cele 246 de treceri am realizat 88 de treceri. Sunt implementate pe teren in diverse regionale. Si noi avem probleme pentru ca, pentru a putea asterne acele covoare antiderapante, in multe locatii a fost nevoie sa refacem covorul asfaltic pentru ca este destul de scump si nu avea sens sa il punem pe o suprafata degradata. Proiectul este intarziat un pic. Anul acesta trebuia sa terminam proiectul. Mai avem 158 de treceri la nivel a drumurilor cu calea ferata. (…) Am dori sa refacem un pic aceasta situatie cu cele 246 de treceri la nivel, intrucat s-a constatat ca unele linii de cale ferata nu mai sunt folosite. Se pare ca nu vom ajunge la acest numar. Noi am facut o estimare, iar dupa aspectul caii ferate se pare ca ajungem in jur la 180-190, restul se pare ca sunt doar de perspectiva”, a mentionat Cristian Andrei, la cea de-a XV-a editie a Conferintelor Club Feroviar – Conferinta de Infrastructura.
Potrivit acestuia, proiectul prevede amplasarea de stalpi de iluminat cu panouri fotovoltaice, separatoare de trafic cu elemente reflectorizante, benzi rezonatoare din marcaj rutier si covor antiderapant de tip rosu, console pentru panouri rutiere, stalpii pe care se amplaseaza indicatoarele rutiere si indicatoarele specifice standardelor rutiere.
Aproximativ 60% din traficul national de marfuri si pasageri se desfasoara pe reteaua de drumuri nationale si autostrazi
„Am incercat si am reusit sa nu iesim din reglementarea de standarde specifice sigurantei rutiere pentru drumuri si pentru cale ferata pentru ca este o zona foarte riscanta”, a mentionat Cristian Andrei.
Reprezentantul CNAIR sustine ca „zona de impact a proiectului este reprezentata de reteaua de drumuri nationale care este principalul mod de transport in Romania”, in conditiile in care aproximativ 60% din traficul national de marfuri si pasageri se desfasoara pe reteaua de drumuri nationale si autostrazi.
„La autostrada nu avem aceste probleme de intersectii cu calea ferata intrucat traseele de autostrazi toate sunt denivelate in zona cailor ferate. (…) Obiectivele au fost reducerea numarului victimelor decedate sau ranite grav din accidentele produse la nivel cu Calea ferata. Iluminarea sectoarelor de drumuri nationale la trecerile la nivel cu calea ferata, imbunatatirea semnalizarii rutiere verticale si orizontale a trecerilor la nivel prin refacerea marcajelor rutiere si completarea semnalizarii verticale, diminuarea posibilitatilor de respectare a regulilor de circulatie impuse de catre calatorii indisciplinati prin implementarea unor masuri tehnice ce interzic conducatorilor auto sa efectueze manevra neregulamentara de depasire”, a mai spus Directorul Directiei de Siguranta Circulatiei si Monitorizare Trafic – CNAIR.