NOI REGULI PENTRU ATERIZAREA PE AEROPORTURI – Consiliul UE schimba regulile pentru deblocarea traficului aerian dupa covid-19

Uniunea Europeana (UE) pregateste noi norme provizorii pentru a-i ajuta pe transportatorii aerieni sa faca fata declinului drastic al traficului aerian cauzat de criza provocata de lockdown-uri. Consiliul Uniunii Europene a luat decizia pe 27 ianuarie 2021 de a permite o relaxare a obligatiilor privind utilizarea sloturilor de aterizare pe aeroporturi.

Consiliul a publicat pe 27 ianuarie 2021, o propunere de noi reguli pentru reducerea cerintelor de utilizare a sloturilor orare pe aeroporturi pentru vara anului 2021, luand, in acelasi timp, masuri initiale pentru a incepe relansarea acestui sector si a incuraja concurenta.

Conform comunicatului CE, “noile norme vor oferi, de asemenea, flexibilitate pentru adaptarea la diferite scenarii si vor permite adoptarea de masuri pana la perioada de planificare orara din vara anului 2022”.

Oficialii UE declara ca “deoarece pandemia de COVID-19 este inca foarte raspandita, ar fi prematur sa ne intoarcem la vechea regula ‘foloseste-le sau le pierzi”. Noile dispozitii privind reducerea obligatiei de utilizare a sloturilor orare asigura un echilibru prin oferirea unui ajutor deosebit de necesar companiilor aeriene, prin incurajarea concurentei in acest sector si prin pregatirea unei reveniri treptate la normalitate de indata ce acest lucru va deveni posibil, evitandu-se, in acelasi timp, efectuarea de zboruri „fantoma” si reducandu-se emisiile de substante poluante.

Comunicatul specifica mai departe ca in baza “cerintelor generale ale UE privind sloturile aeroportuare, companiilor aeriene li se cere sa utilizeze cel putin 80% din sloturile care le-au fost alocate pentru decolare si aterizare pentru a le putea pastra in anul urmator. Textul Consiliului ofera companiilor aeriene posibilitatea de a returna 50% din seriile lor de sloturi, dar impune in schimb ca acestea sa utilizeze cel putin 50% dintre sloturile ramase. Pentru o perioada de un an, Comisia va fi imputernicita sa adopte acte delegate pentru a acoperi urmatoarele doua sezoane. Prin aceste acte, Comisia poate modifica rata de utilizare minima, fixand-o la un nivel cuprins intre 30% si 70%. Acest lucru ofera flexibilitatea necesara pentru adaptarea la diferitele niveluri de trafic aerian pe baza datelor si a prognozelor privind traficul, precum si a altor indicatori”.

Conform comunicatului, Consiliul este mandatat sa negocieze noile reguli “in regim de urgenta, pentru ca noile norme sa intre in vigoare la timp pentru inceputul sezonului de vara 2021, la 28 martie 2021”.

Masura luata de Consiliu are ca scop declarat reducerea zborurilor fantoma (cu un numar redus sau inexistent de pasageri), despre care activistii pentru mediu sustin pe buna dreptate ca joaca un rol in cresterea poluarii, precum si reducerea costurilor pentru operatorii afectati de scaderea traficului.

Conform raportului publicat de Eurocontrol, care este “o organizatie paneuropeana, civila si militara dedicata sprijinirii aviatiei europene”, pe 28 ianuarie 2021, traficul aerian a scazut in Europa cu -65,8% in medie mobila, fata de anul 2019.

Interese divergente – firmele mari versus noii concurenti

Regula „foloseste-l sau pierde-l” pentru sloturi au fost intens dezbatute de la debutul carantinei. Companiile aeriene cu vechime au facut lobby pentru ca regula sa fie suspendata si dupa primele sase luni ale sezonului estival nordic IATA din 2020. Regula care prevede ca o companie aeriana trebuie sa utilizeze 80% din sloturile sale aeroportuare pentru a nu le pierde pana in sezonul viitor este in prezent abandonata pana pe 27 martie 2021, conform site-ului Simpleflying.com

Intr-un comunicat de presa emis in Noiembrie 2020, WASB, format din Airports Council International (ACI World), Worldwide Airport Coordinators Group (WWACG) si International Air Transport Association (IATA), a solicitat autoritatilor de reglementare din intreaga lume sa pastreze abordarea flexibila cu privire la utilizarea redusa a sloturilor pana la sfarsitul sezonului estival nordic 2021. IATA reprezinta aproape 290 de companii aeriene si 82% din traficul aerian comercial global.

Intre timp, transportatorii cu tarife reduse, precum Wizz Air, dornici sa puna mana pe unele dintre cele mai ravnite sloturi din aeroporturile aglomerate, au protestat impotriva extinderii exceptiei, deoarece aceasta pare sa-i favorizeze pe concurentii lor mai mari.

Sloturi vandute pe bani grei

Sloturile pentru aeroporturi sunt esentiale pentru operarea unei companii aeriene si pot fi extrem de valoroase. Pentru multe companii aeriene, sloturile sunt active cheie, atat din punct de vedere operational, cat si financiar. Dar ce le face valoroase? De ce sloturile costa unele aeroporturi mai mult decat in alta parte?

Sloturile reprezinta permisiunea de aterizare acordata unei linii aeriene de catre un aeroport, intre anumite ore.

O companie care nu are slot pe un anumit aeroport, chiar daca are cei mai buni piloti sau cele mai bune servicii, nu va putea accesa aeroportul in cauza. Cum dupa aterizare, avioanele mai trebuie sa si decoleze, un slot nu e ajuns. Astfel apar perechile de sloturi, care sunt extrem de ravnite, deoarece regulile permit schimbul lor intre companii, si de aceea pot ajunge la preturi exorbitante.

In urma cu un an, a reusi sa obtii o pereche de sloturi intr-un aeroport cu trafic mare era extrem de costisitor. Dar aparitia COVID-19 a facut ca traficul sa scada masiv, zborurile au fost suspendate si avioanele au ramas la sol. Dintr-o data, in multe aeroporturi, au aparut mai multe sloturi disponibile decat era necesar.

De obicei, aeroporturile impun o regula numita “use it or lose it” (foloseste-le sau le pierzi) companiilor aeriene atunci cand vine vorba de sloturi. Anul acesta, multe aeroporturi au relaxat aceasta regula, deoarece companiile aeriene duc lipsa de pasageri, ceea ce face ca zborurile sa nu se mai justifice. Dar deoarece criza in domeniul transporturilor aeriene se prelungeste, multe companii aeriene abandoneaza aeroporturile si rutele. Ceea ce conform legii cererii si ofertei, duce la scaderea preturilor la care se pot tranzactiona sloturile.

Articolul precedentSOARTA TAROM, IN CEATA – Va fi privatizata?
Articolul următorLICITATIE IN CURS – Servicii de transport aerian intern si international de pasageri cu livrare in luna martie 2021

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.