Un mare operator feroviar cere acum ajutor de la Guvern, dupa ce restrictiile pandemiei i-au afectat serios afacerile. Este vorba despre Eurostar, serviciul feroviar international de mare viteza care conecteaza Regatul Unit de Franta, Belgia si Olanda. Compania a suferit o scadere a numarului de pasageri de peste 95%, scrie BBC.
Toate trenurile Eurostar circula prin tunelul de sub Canalul Manecii intre Marea Britanie si Franta, tunel detinut si operat separat de Getlink (fostul Groupe Eurotunnel, companie frantuzeasca).
Eurostar a declarat ca insasi existenta sa este in pericol, iar oamenii de afaceri de top au rugat guvernul britanic sa intervina si sa salveze aceasta “legatura vitala” cu Europa.
„Fara finantare suplimentara din partea Guvernului, exista un risc real pentru supravietuirea Eurostar. (…) Situatia actuala este foarte grava”, spune comunicatul Eurostar.
In acest context, 28 de oameni de afaceri, printre care Brian Bickell (directorul fondului de investitii in imobiliare Shaftesbury), i-au scris ministrului de Finante Rishi Sunak si secretarului insarcinat cu Transporturile, Grant Shapps, indemnandu-i sa salveze compania de transport. Scrisoarea lor a reiterat avertismentul ca Eurostar ar putea ramane fara fonduri pentru a adminstra serviciul de transport.
Cei 28 de directori au avertizat ca numarul de turisti ar putea ramane redus cel putin pana in primavara, ceea ce ar face ca pierderea operatorului Eurostar sa devina o pierdere pentru insasi economia Londrei si chiar pentru Marea Britanie per ansamblu. Aproape 80% dintre pasageri folosesc trenul pentru a calatori intre Londra, Paris si Bruxelles.
Eurostar a declarat ca “nu cere tratament special”, ci doar acces la aceeasi forma de asistenta ca alte firme in situatii similare, care au primit imprumuturi sau reduceri de impozite.
Un purtator de cuvant al companiei a declarat: “Noua schema de ajutor pentru aeroporturi in functie de tarifele practicate de acestea plaseaza Eurostar intr-o pozitie de handicap in raport cu concurentii ei din domeniul transportului aerian. Eurostar lupta pentru supravietuire in urma unei scaderi a cererii de bilete de 95%, in timp ce aviatia a primit peste 1,8 miliarde de lire sterline prin imprumuturi, amanari de impozite si alte finantari”.
Scrisoarea mentionata mai sus aminteste de asemenea ca Eurostar are un merit in reducerea emisiilor de carbon, deoarece este mai putin poluant decat transportul aerian.
“Am vrea sa solicitam ca aceasta schema sa fie extinsa pentru a include serviciile de transport feroviar international, si la modul general, ca guvernul sa includa caile feroviare de mare viteza in programul sau de sprijin pentru industria turismului, si in felul acesta sa ajute la protejarea portii verzi catre Europa.
Apararea viitorului acestei legaturi cu continentul ar trebui sa fie atat un simbol al dorintei noastre de a reconstrui mai bine, cat si al dorintei noastre de cooperare cu vecinii nostri europeni.
Daca aceasta afacere viabila este lasata sa se scufunde fara sa fie ajutata, recuperarea economica ar putea fi afectata”, a continuat scrisoarea.
Actionarul majoritar la Eurostar este calea ferata de stat franceza, SNCF (55%), dar exista temeri ca optiunile de ajutor din partea Frantei s-au epuizat.
Pana acum, alte firme de transport feroviar din Marea Britanie (cele mai multe detinute total sau partial de catre operatorii feroviari de stat straini) au primit 8 miliarde de lire sterline in exercitiul financiar 2019-2020.
In 2019, Eurostar a transportat 11 milioane de pasageri si se pregatea sa extinda serviciile prin introducerea trenurilor directe catre Amsterdam. Operatorul are 1.200 de angajati in Marea Britanie, pe langa alte 1.500 de locuri create de furnizorii sai.
In 2006, Eurostar a intrat oficial in Cartea Recordurilor, pentru ca i-a transportat de la Londra la Cannes in doar 7 ore si 25 de minute, pe o distanta de 1.421 de km pe actorii Tom Hanks si Audrey Tautou, precum si pe regizorul Ron Howard, cei trei realizand filmul „Codul lui Da Vinci”, inclus in selectia festivalului.