Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anuntat marti, 24 noiembrie 2020, pe pagina sa de Facebook, ca proiectul de realizare a metroului clujean intra in linie dreapta dupa ce a prezentat Cabinetului Orban proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor aferente proiectului de investitii.
Valoarea totala a proiectului privind studiile de prefezabilitate, de fezabilitate si Planul Urbanistic Zonal (PUZ) este de 33,4 milioane de lei (asigurate prin bugetele ale UAT Cluj-Napoca si Floresti), dintre care studiul de prefezabilitate are valoarea de 11,1 milioane lei.
„Am fost onorat sa prezint in sedinta de Guvern de aseara (luni – n.r.), in fata prim-ministrului Ludovic Orban si a colegilor din Cabinet, proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor aferente proiectului de investitii «Tren Metropolitan Gilau – Floresti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bontida – Etapa I a Sistemului de Transport Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I de Metrou si Tren Metropolitan, inclusiv legatura dintre acestea – Componenta 1, Magistrala I de Metrou», judetul Cluj”, se arata intr-o postare pe Facebook a ministrului Lucian Bode.
Valoarea estimata a proiectului este de aproximativ 1 miliard de euro, iar finantarea va fi asigurata conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii, dupa caz din fonduri externe nerambursabile (POIM 2014-2020, PNRR 2021-2027, POT 2021-2027), bugetele locale ale celor doua unitati administrativ-teritoriale (UAT), Cluj-Napoca si Floresti, precum si din alte surse legal constituite.
Din punct de vedere tehnic, proiectul noii linii are o lungime de 14,4 km si 14 statii de metrou care vor deservi municipiul Cluj-Napoca si comuna Floresti. Noua magistrala de metrou pregateste viitorul Clujului si, totodata, dezvoltarea zonelor limitrofe Gilau si Floresti, spune ministrul, care aminteste ca proiectul de metrou are inclusa si conexiunea cu viitorul Spital Regional de Urgenta, iar prin integrarea cu viitorul tren metropolitan va asigura conectivitatea cu Gara CFR si cu Aeroportul International „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, noteaza Monitorul de Cluj.
Realizarea studiului de prefezabilitate a fost demarata in data de 30 aprilie 2020, iar in 6 luni, acest document a fost realizat si predat. In 27 octombrie, respectiv 29 octombrie, atat Consiliul Local Cluj-Napoca, cat si Consiliul Local Floresti au aprobat acest studiu de prefezabilitate.
Intr-un final, Lucian Bode „afirma cu incredere” ca acest proiect este unul „deschizator de drumuri” pentru alte mari municipii si zone metropolitane cu o populatie de peste 300.000 de locuitori, care au atat nevoia, cat si capacitatea de a implementa astfel de proiecte, referindu-se la municipii precum Timisoara, Iasi, Brasov, Constanta sau Sibiu.