Operatorii privati si sindicatele din domeniul transportului feroviar cer autoritatilor facilitati pentru operatorii de transport feroviar de marfa si de calatori, similare celor acordate transportatorilor rutieri. Companiile din sector vorbesc de dezastrul din infrastructura feroviara, cauzat de nealocarea fondurilor necesare pentru mentenanta si reparatii.
Organizatia Patronala a Societatilor Feroviare Private din Romania arata, intr-un comunicat de presa, ca aceste facilitati sunt necesare pentru depasirea crizelor existente si relansarea activitatii in domeniul transportului feroviar.
Mai mult, criza energetica si scumpirea motorinei au dus la aparitia unor grave probleme de sistem „pe care nimeni nu pare ca isi doreste sa le rezolve”, fapt ce va duce acest sector de transport catre colaps.
Companiile private spun ca este necesar un program de investitii atat pentru infrastructura feroviara, cat si pentru asigurarea materialul rulant necesar, precum si pentru mentenanta, in vederea modernizarii si cresterii capacitatilor de transport, astfel incat tara noastra sa isi poata indeplini obiectivele asumate: cresterea cu minim 25% a traficului feroviar de marfa si a numarului de calatori transportati.
Firmele ameninta acum cu proteste si spun ca, in situatia in careGuvernul si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii nu va lua masuri urgente pentru eliminarea discriminarilor dintre cele doua moduri de transport, prin acordarea acelorasi facilitati ca cele primite de sectorul rutier, vor organiza o serie de proteste si greve cu intreruperea activitatii feroviare.
Redam integral comunicatul transmis de Organizatia Patronala a Societarilor Feroviare Private din Romania:
„Organizatia patronala a operatorilor privati si sindicatele din domeniul transportului feroviar cer tratament egal si acordarea unor facilitati pentru operatorii de transport feroviar de marfa si de calatori, similare celor acordate transportatorilor rutieri, necesare pentru depasirea crizelor existente si relansarea activitatii in domeniul transportului feroviar.
Companiile pe care le reprezentam au reusit an de an sa supravietuiasca si sa genereze contributii importante la buget, in pofida unui mediu de activitate complet nefavorabil si discriminatoriu creat de Guvernele care s-au perindat la conducerea tarii. Industria feroviara din tara noastra se confrunta de peste 32 de ani cu lipsa totala de sprijin si interes manifestat de autoritatile de resort, cu un adevarat dezastru in infrastructura feroviara din cauza nealocarii fondurilor necesare pentru mentenanta si reparatii, situatie care a dus competitivitatea acestei industrii – altadata emblema pentru Romania – la coada clasamentului European.
Aparitia crizei energetice actuale, insotita de cresterea aberanta si total nejustificata a pretului la motrina (combustibil care, alaturi de energia electrica, este vital pentru transportul feroviar) au dus la aparitia unor grave probleme de sistem pe care nimeni nu pare ca isi doreste sa le rezolve, fapt ce va duce acest sector de transport catre colaps.
Atat OPSFPR, cat si Federatiile sindicale din domeniul feroviar, au semnalat in repetate randuri aceste probleme si au propus o serie de masuri concrete, atat la nivelul Guvernului dar si al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, dar fara succes, in conditiile in care discursul public ramane, aproape fara exceptie, concentrat pe problemele si investitiile din transportul rutier, sector care a primit in ultimii ani o serie de facilitati, ajutoare de stat mascate si scutiri de accize.
Consideram ca evenimentele regretabile din ultimele zile, referitoare la reducerea la pompa a combustibilului cu 50 de bani/litru, care se aplica numai pentru sectorul de transport rutier, au avut ca efect o noua discriminare in sectorul transporturilor.
In timp ce, fara exceptie, toate marile economii ale lumii investesc in mod sustinut si substantial in transportul feroviar, care este eficient, sustenabil si cel mai ecologic mod de transport din lume, in tara noastra acest sector de activitate este subfinantat si nu a primit niciun ajutor si nici facilitati fiscale din partea statului.
In tot acest context, Romania – care are pozitie geostrategica excelenta si una dintre cele mai mari retele de cale ferata din Uniunea Europeana – insista sa ceara prin Programul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) mai multi bani pentru proiectele de infrastructura rutiera si acorda facilitati importante acestei activitati, ignorand nu numai recomandarile partenerilor externi pentru o economie verde (Green Deal) si Legislatia Europeana, dar si problemele grave din sistemul feroviar national.
Avand in vedere angajamentele Romaniei asumate prin PNRR, este necesar sa se demareze urgent un program de investitii atat pentru infrastructura feroviara, cat si pentru asigurarea materialul rulant necesar, precum si pentru mentenanta, in vederea modernizarii si cresterii capacitatilor de transport, astfel incat tara noastra sa isi poata indeplini obiectivele asumate: cresterea cu minim 25% a traficului feroviar de marfa si a numarului de calatori transportati, prin stimularea trecerii marfurilor si calatorilor de la rutier la calea ferata, precum si prin cresterea vitezei de circulatie a trenurilor, informatizarea activitatilor feroviare si implementarea urgenta a ERTMS.
Guvernul va trebui sa asigure resursele financiare necesare pentru intretinerea si reabilitarea infrastructurii feroviare, astfel incat sa poata fi create conditiile ca traficul de calatori si marfuri pe calea ferata sa redevina atractiv.
Reamintim ca Organizatia Patronala a Societatilor Feroviare Private din Romania si Federatiile sindicale semnatare a adresei de protest transmisa dlui prim-ministru Nicolae CIUCA si spre stiinta dlui viceprim-ministru, ministrul transporturilor Sorin GRINDEANU (pe care o anexam) si a prezentului comunicat, reprezinta interesele marii majoritati a companiilor si societatilor comerciale din domeniul feroviar.
In cazul in care Guvernul Romaniei si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii nu va lua, ca de obicei, masuri urgente de eliminare a tuturor acestor discriminari dintre cele doua moduri de transport, prin acordarea acelorasi facilitati ca cele primite de sectorul rutier, vom organiza o serie de proteste si greve cu intreruperea activitatii feroviare si ne vom adresa cu o “Plangere” la DG Competition a Comisiei Europene referitoare la discriminarile frecvente facute de catre Guvern si MTI in piata transporturilor din tara noastra.”