Prefectul de Covasna a cerut CNAIR modificarea traseului Autostrazii Brasov – Bacau. Prefectul Judetului Covasna, Ráduly István, a trimis Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) o petitie semnata de peste 1.000 de cetateni din comuna Ilieni, prin care se cere modificarea traseului autostrazii A13 Brasov-Bacau. Petitia, dar si adresa care o insotea, au fost de asemenea trimise, spre stiinta, si initiatorilor, Benko Arpad Jeno si Ilie Muscalu, respectiv Primariei Ilieni.
Caminul Cultural din Ilieni a fost sambata, 19 februarie 2022, scena unei dezbateri aprinse intre satenii din Ilieni, Dobolii de Jos si Podu Olt (Harman, judetul Brasov) si autoritati privind traseul viitoarei autostrazi. Oamenii s-au aratat nemultumiti in special de faptul ca ruta aleasa in final pentru aceasta investitie este una foarte apropiata de comunitatile lor, fapt care va genera poluare (fonica si de mediu).
Autostrada A13 de la Brasov – Bacau este una din cele doua autostrazi in plan care sa traverseze Carpatii Orientali si sa lege Moldova de Transilvania.
Autostrada va avea circa 76 km.
Traseul autostrazii Brasov – Bacau incepe la nord de municipiul Codlea, acolo unde este prevazuta realizarea unui nod rutier care sa lege A13 de viitoarele tronsoanele Brasov – Fagaras si Ploiesti – Brasov din autostrada A3.
„Prin aceasta adresa am prezentat situatia faptica, ceea ce am observat si eu partial sambata si fata de cele sesizate in acea petitie si fata de cele observate personal de catre mine, am solicitat de la CNAIR sa reanalizeze traseul viitoarei autostrazi Brasov – Bacau, tronsonul situat pe teritoriul localitatilor Dobolii de Jos si Ilieni, tinand seama si de obiectiunile formulate de cetatenii semnatari ai memoriului transmis institutiei noastre”, a spus Raduly Istvan.
Prefectul ca afirmatiile online facute privind mutarea traseului autostrazii in ceea ce priveste comuna Ozun au avut in vedere actiuni intreprinse in perioada cand a fost primar. Acestea au fost postate pe Facebook in timpul mandatului de prefect, la cateva luni dupa ce a parasit functia de primar, pentru ca in comuna se pregateau alegeri partiale locale.
„Imi mentin parerea ca a existat o usoara nuanta electorala in aceasta poveste. Poate nu m-am exprimat in termenii cei mai potriviti. (…) Recunosc, am de invatat sa devin politician. Dar noi am mers acolo cu toata sinceritatea ca sa gasim o solutie. (…) Am fost huiduiti. Dar am inteles oamenii. Nu sunt suparat. Reactia mea nu a fost potrivita, recunosc. Ceea ce am spus imi asum, dar ca si ton nu a fost potrivit. Timpul nu poti sa il duci inapoi. (…) Am recunoscut si recunosc in continuare, si imi pare rau enorm ca am avut o postare nefericita, nepotrivita pe Facebook. De ce am facut-o? Pentru ca aceasta postare a lasat loc de interpretari. (…) Era obligatia mea morala, dar si legala sa vin cu explicatii, ceea ce nu am putut sa fac (n.red. la dezbaterea de la Ilieni). Intentia mea a fost sa arat faptul ca legat de autostrada, incepand din anul 2020, si eu sunt aici din 2021, aprilie, Primaria Ozun si-a facut treaba. (…) Din partea mea, consider acest subiect inchis. De acum incolo trebuie sa ne concentram sa gasim solutii la problemele oamenilor. Mi-a fost o invatatura clasica si dura. (…) Imi cer scuze de la cetatenii din comuna Ilieni. (…) Am spus ca nu sunt de acord ca autostrada sa mearga in apropierea localitatilor sau pe parti ale unor localitati. (…) Dar! Dar nu avem dreptul sa dam indicatii, pentru ca nu suntem specialisti. Noi avem obligatia sa solicitam reanalizarea tronsonului si sa gaseasca specialistii solutii pentru rezolvarea acestei probleme, descrisa foarte clar de semnatarii petitiei”, a declarat Raduly Istvan, citat de Covasna Media.
Acesta a subliniat si ca de cand a preluat functia de prefect nu a facut demersuri, de niciun fel, pentru a modifica traseul viitoarei sosele de mare viteza pentru nicio localitate din judet.
CNAIR a semnat pe 22 mai 2020 contractul „Elaborare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic de Executie pentru Autostrada Brasov – Bacau“ in valoare de 20 de milioane de lei, finantarea fiind asigurata din fonduri europene nerambursabile.
Consiliul Tehnico-Economic al CNAIR a avizat in data de 10 decembrie 2021 studiul si Raportul Alternativelor de Traseu – Analiza Muticriteriala de Traseu Etapa 2, in cadrul caruia a fost definitivat traseul autostrazii A13. Ulterior, planul de situatie al variantei finale pentru sectorul de drum cuprins intre Brasov si Bacau a fost transmis Consiliului Judetean.
Studiul de Fezabilitate si Proiectul Tehnic de Executie pentru Autostrada Brasov – Bacau beneficiaza de finantare nerambursabila in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020.
„Construirea autostrazii Brasov – Bacau este un obiectiv pe care l-am sustinut de la bun inceput, impreuna cu colegii de la Consiliul Judetean Covasna. Am participat la mai multe intalniri de lucru cu reprezentantii CNAIR care impreuna cu proiectantii au prezentat diverse variante de traseu. Toate acestea au fost analizate cu primarii si specialistii in urbanism din cadrul unitatilor administrativ-teritoriale prin care trece autostrada. Varianta de traseu definitivata este cu siguranta cea mai fezabila si cea care integreaza toate necesitatile de transport pentru fiecare localitate in parte. Am convingerea ca implementarea celor trei proiecte de autostrazi care strabat judetul nostru va rezolva descongestionarea traficului din intreaga zona periurbana a municipiului Brasov, va asigura accesul la obiectivele importante din proximitate, asa cum este Aeroportul International Brasov si va elimina traficul de tranzit din localitati”, spunea, in luna ianuarie 2022, presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian-Ioan Vestea.