ALSTOM CASTIGA CONTRACTUL METROREX PENTRU MENTENANTA METROURILOR – Contractul de 2,45 miliarde lei se intinde pe 15 ani

Alstom va asigura si in continuare mentenanta metrourilor din Bucuresti. Contractul pentru urmatorii 15 ani este in valoare de 2,45 miliarde lei.

Metrorex si Alstom Transport au semnat contractul chiar in ultima zi a anului, pe 31 decembrie 2021, contractul avand ca obiect „prestarea serviciilor de mentenanta pentru ramele electrice de metrou si vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou„.

Pretul estimat, aferent obiectului contractului calculat pe baza cantitatii estimate, pe o perioada de 15 ani, este de 2.452.440.564 lei.

Prestarea efectiva a serviciilor, conform conditiilor contractuale, a inceput pe 1 ianuarie 2022.

Alstom Transport a depus oferta pe 14 iunie 2021, in cadrul procedurii de licitatie deschisa, organizata de Metrorex. De altfel, Alstom a fost singura companie care a depus oferta, dupa o disputa in primavara cu spaniolii de la CAF, care insa nu au castigat.

Mai precis, contractul castigat de Alstom prevede servicii de mentenanta pentru ramele electrice de metrou si vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou, pentru o perioada de 15 ani, respectiv mentenanta standard pentru parcul de material rulant de generatie veche (trenuri tip IVA) aferent unui parcurs estimat de 16.020.000 km (1.068.000 km/an x 15 ani) si parcul de material rulant de generatie noua (trenuri tip BM2, BM21 si BM3, alt tip de material rulant achizitionat in perioada contractuala) aferent unui parcurs estimat de 121.500.000 km (8.100.000 km/an x 15 ani).

Materialul rulant al Metrorex:

1. IVA – Arad: 15 rame electrice de metrou fabricate de IVA Arad – Romania intre 1980 – 1992 si fiabilizat intre 2011 – 2014

2. Bombardier: 44 rame electrice de metrou fabricate de Bombardier Transportation-Suedia utilizat pentru efectuarea serviciului comercial (transport de calatori), din care 18 rame fabricate intre 2002 şi 2004 respectiv 26 de unitaţi 2006 – 2008

3. CAF – Spania: 23 trenuri, din care 16 trenuri 2013-2014 respectiv 7 rame din 2016, potrivit caietului de sarcini Metrorex

La sfarşitul anului 2019, atunci cand a expirat contractul de intreţinere pe 15 ani, Alstom Romania avertiza asupra riscului opririi metroului din cauza datoriilor Metrorex care se ridicau la 150 de milioane lei. Ulterior, a fost lansata o procedura de achiziţie in regim de extrema urgenţa pentru servicii de intreţinere pe 12 luni cu posibilitatea de extindere cu 6 luni.

Din totalul de 82 de TEM aflate in exploatare, 44 de trenuri – si anume trenurile Bombardier Transportation – au un plan complex de mentenanta format din 36 de tipuri de revizii, din care 17 revizii la norma de timp (intre 7 zile si 15 ani), si respectiv 19 revizii la norma de kilometri parcursi (intre 4.000 si 1.500.000 km). Desi planul de mentenanta al trenurilor Bombardier Transportation este complex, mentenanta acestor trenuri nu implica un consum de manopera important.

In vara acestui an Alstom ar urma sa inceapa livrarea primelor unitaţi din cele 13 rame Metropolis, contractul fiind semnat in decembrie 2020 pentru 100 de milioane euro. De asemenea, compania din Franţa a caştigat contractul pentru 20 de trenuri InterRegionale, semnarea acestuia fiind intarziata dupa contestaţia firmei CRRC din China.

In vara lui 2019, intr-un interviu acordat Club Feroviar, directorul Alstom Transport Romania, Gabriel Stanciu, explica de ce mentenanta metrourilor este dificila.

Metrorex plateste un tarif pe kilometru, ceea ce face ca aceste costuri sa fie predictibile pentru companie. Ei stiu la inceputul anului ca vor face cinci milioane de kilometri. Inmultit cu tariful, ei stiu cat ii va costa in anul respectiv. Cand am preluat serviciul, gradul de disponibilitate a flotei era de 60%, acum este de peste 99%. Facem mentenanta la trei tipuri de rame, niciunul fabricat de Alstom. Este vorba de IVA (fabricatie autohtona anii ‘70– n.red.), Bombardier doua tipuri, CAF. La IVA (Vagoane Arad – n.red.) am inlocuit pe banii nostri cinci sisteme majore care cauzau 80% dintre probleme. In perioada 2020-2022 vin reviziile majore care ne vor costa de trei ori cat incasam. E un business complicat care necesita eforturi logistice mari, caci trebuie sa avem disponibilitate la piese 24 de ore din 24, sapte zile din sapte. Pe de alta parte, nu poti face stoc infinit de piese, caci costa foarte mult”, spunea el.

Ulterior, Gabriel Stanciu a afirmat ca gradul de disponibilitate a parcului de rame Metrorex, format din trei tipuri diferite de rame, este de peste 99%.

Articolul precedentPREMIERA IN ROMANIA – Avioanele care vor ateriza pe Aeroportul International Brasov Ghimbav vor fi dirijate de la Arad. UTI Construction and Facility Management – BOG’ART au castigat un contract de 78,7 milioane lei
Articolul următorCASTIGATORUL LICITATIEI PENTRU CONSTRUCTIA SECTIUNII 2 DIN AUTOSTRADA SIBIU-PITESTI – Segmentul dintre Boita si Cornetu a fost castigat de asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – CengizInsaat SanayiVe Ticaret AS, pentru 4,25 miliarde leifara TVA

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.