Tarom se afla deja de 13 ani pe pierderi si nu pare sa scape de ele nici in 2021. Compania nationala de transport aerian a inregistrat in 2020 pierderi de 431,3 milioane lei, iar pentru acest an estimeaza un rezultat negativ de doua ori mai mic, de 230,13 milioane lei.
Asta cu toate ca societatea de stat estimeaza ca numarul de curse regulate si charter va creste cu 59%, numarul de ore zbor va urca cu 74%, iar cel al pasagerilor se va dubla!
Probleme vor intampina si angajatii, care vor intra pe rand, pana la finalul anului, in somaj tehnic.
Veniturile totale preconizate pentru acest an sunt de 1,19 miliarde lei, de doua ori mai mari comparativ cu 2020.
La 31 decembrie 2020, Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane Tarom a inregistrat un rezultat brut negativ (pierdere) in valoare de 431,3 milioane lei si o pierdere contabila din anii precedenti in valoare de 3,18 miliarde lei.
Asa arata bugetul de venituri si cheltuieli conturat pentru 2021 si supus dezbaterii publice Ministerul Transporturilor.
Cheltuielile totale in anul 2021 sunt estimate la 1,42 miliarde lei, mai mari cu 34,51% fata de cele realizate in anul 2020, iar in valoare absoluta cresterea este in suma de 366,1 milioane lei.
Cheltuielile pentru investitii estimate pentru anul 2021 vor fi de 112,92 milioane lei, in crestere cu 183,74% fata de cele realizate in 2020.
Platile restante programate in acest an sunt in crestere cu 5,18% fata de cele realizate anul trecut, in suma de 126,6 milioane lei.
Compania are de recuperat creante restante de 100.000 lei, in crestere cu 27,02% comparativ cu cele realizate la data de 31 decembrie 2020.
Productivitatea muncii estimata in anul 2021 va creste cu 111,63% fata de cea determinta la data de 31 decembrie 2020, de la 394.050 lei/persoana la 833.910 lei/persoana.
Castigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natura salariala a fost stabilit la 9.466 lei de persoana.
Tarom a inregistrat in 2020 un rezultat brut negativ (pierdere) in valoare de 431.304.940 lei si plati restante in valoare de 120.382.720 lei.
”Societatea Comerciala Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane-TAROM a programat pentru anul 2021 un rezultat brut negativ (pierdere) in valoare de 230.139.910 lei si plati restante in valoare de 126.617.310 lei. In anul 2021, indicele de crestere al cheltuielilor totale de 34,51% este mai mic decat indicele de crestere al veniturilor totale care este de 90,09%. Veniturile totale au fost estimate la valoarea de 1.197.023.600 lei, mai mari cu 90,09% decat cele realizate la data de 31.12.2020, iar in valoare absoluta cresterea este in suma de 567.294.360 lei”, se arata in document.
In structura veniturilor totale, veniturile din exploatare detin o pondere 80,70%, iar veniturile financiare detin o pondere de 19,30%.
In total venituri din exploatare, veniturile din serviciile prestate detin o pondere de 79,45%, iar veniturile din vanzarea activelor detin o pondere de 12,24%.
In total venituri financiare, veniturile din diferentele de curs valutar detin o pondere de 66,62%.
Datorita faptului ca la acest moment, Planul de Restructurare se ajusteaza purtandu-se permanent negocieri cu Comisia Europeana, proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2021 nu contine influenta veniturilor din subventii guvernamentale (Income from Governmental grants).
Cheltuielile de natura salariala au fost estimate in anul 2021 la 131,01 milioane lei, in scadere cu 0,61% fata de cele aprobate in anul 2020 prin Ordinul Ministrului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor nr. 2213/2020 si in crestere cu 5,31% fata de cele realizate la data de 31.12.2020.
Cresterea se datoreaza faptului ca aceste cheltuieli contin si o componenta variabila care se aplica personalului navigant (piloti si insotitori de bord), componenta variabila care se aplica in functie de orele de zbor iar acestea sunt estimate in anul 2021 la un nivel mai mare fata de cele realizate in anul 2020.
De asemenea in anul 2020 aceste cheltuieli au fost afectate negativ, urmare a masurilor luate privind aplicarea programului de somaj tehnic, prin suspendarea contractelor individuale de munca pentru aproximativ 1.000 de angajati (prin rotatie) incepand cu luna aprilie 2020, in conditiile prevazute la art.52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii – republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de reducerea temporara a activitatii companiei, prin reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu diminuarea corespunzatoare a salariului pentru personalul ramas in activitate.
In anul 2021 se estimeaza o crestere a activitatii, prin cresterea numarului de curse care implica si cresterea activitatii pentru personalul direct productiv si pentru personalul aferent operatiunilor suport. Urmarea acestui lucru, masurile privind somajul tehnic si reducerea programului de lucru vor fi aplicate unui numar mai mic de angajati, mai arata proiectul.
”Numarul de personal prognozat la data de 31.12.2021 de 1.141 salariati, din care: 1.137 angajati cu contract individual de munca incheiat in Romania, conform Planului de Restructurare si 4 angajati localnici la agentiile externe, a fost redus cu 393 salariati fata de numarul de personal aprobat in anul 2020 prin Ordinul Ministrului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor nr.2213/2020 si mai mic cu 410 salariati fata de numarul de personal existent la data de 31.12.2020”, se mai precizeaza in document.
Pentru anii 2020-2029 conform Bussines Planului, compania Tarom si-a propus sa ”ofere produse corespunzatoare, optimizand astfel gradul de ocupare si obtinerea unui venit mediu pe pasager, care sa permita mentinerea unui trend pozitiv, utilizarea aeronavelor pentru fiecare segment de piata deservit si crearea tuturor conditiilor de functionare, in vederea obtinerii profitului”.
Proiectul mai arata ca Tarom a bifat o pierdere contabila din anii precedenti in valoare de 3,19 miliarde lei.
”Avand in vedere faptul ca doar dupa aprobarea ajutorului de catre Comisia Europeana, societatea comerciala Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane-Tarom va avea obligatia de a pune in aplicare integral planul de restructurare, masurile de eficientizare a activitatii companiei Tarom in anul 2021 vor avea in vedere planul de restructurare al companiei comunicat Comisiei Europene”, mai arata proiectul.
In planul de restructurare, profitabilitatea viitoare a Tarom a fost analizata in diferite scenarii, reflectand potentiale schimbari in conditiile interne si de piata, „respectiv in ‘scenariul de baza’- scenariul standard, considerat cel mai realist, potrivit caruia anul 2024 ar fi anul in care rutele ajung profitabile iar anul 2023 ar fi anul in care fluxurile de numerar devin pozitive si ‘scenariul pesimist’- scenariu construit pornind de la scenariul de baza, cu anumite ajustari potrivit caruia anul 2027 ar fi anul in care rutele ajung profitabile, iar dupa 2029 fluxurile de numerar ar deveni pozitive„.
Indicatorii fizici pentru anul 2021 au fost estimati in functie de orarul curselor regulate, iar pentru perioada 2022-2023 au fost estimati in concordanta cu indicatorii fizici din “Planul de Restructurare” care a fost intocmit astfel incat selectia rutelor programate cu toate tipurile de avioane din dotarea companiei sa permita o mai buna incarcare a curselor regulate si charter, implicit cresterea veniturilor din transportul de pasageri.
Fundamentarea veniturilor din prestarea serviciilor de transport aerian sunt bazate pe o usoara crestere a gradului de incarcare a aeronavelor pe rute regulate interne si rute regulate externe, astfel ca in anul 2020 gradul de incarcare a fost de 64,78%, in anul 2021 a fost estimat un grad de incarcare de pana la 65,98%, in anul 2022 a fost estimat un grad de incarcare de pana la 72,97% si in anul 2023 a fost estimat un grad de incarcare de pana la 73,15%.
La data intocmirii propunerii Bugetului de Venituri si Cheltuieli pe anul 2021, Romania se afla in stare de alerta, efectele si evolutia pandemiei de SARS-COV-2 sunt in desfasurare. Efectele pandemiei au dus la incertitudinea economica mondiala iar evolutia viitoare este greu de estimat, rleva proiectul.
„Programul de operare al curselor regulate si charter constituie elementul fundamental in elaborarea indicatorilor economico-financiari in proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2021, in care se estimeaza cresteri ale indicatorilor fizici fata de programul operat in anul 2020, astfel:
-numarul de curse regulate si charter creste cu 59,04%;
-numarul de ore zbor creste cu 73,86%;
-numarul de pasageri creste cu 93,16%”, se mentioneaza in proiect.
Potrivit documentului, „tinand cont ca activitatea companiei este afectata si in anul 2021 de restrictiile impuse de pandemia COVID-19, Romania aflandu-se inca sub incidenta starii de alerta care are efect direct asupra activitatii operationale si asupra rezultatelor financiare prin reducerea zborurilor catre si dinspre regiunile din toata lumea si in special din Europa, se impune si in anul 2021 necesitatea continuarii programului de somaj tehnic prin suspendarea contractelor individuale de munca pentru aproximativ 300 de angajati/luna (prin rotatie pentru 6 luni din anul 2021 pana in luna iulie, cand are loc restructurarea personalului), in conditiile prevazute la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii – republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a reducerii temporare a activitatii companiei. Reducerea programului de lucru de la 5 la 4 zile lucratoare pentru personal va conduce la reducerea cheltuielilor cu personalul darsi adoptarea altor masuri echilibrate de natura a asigura sustenabilitatea afacerii”.
Propunerea bugetara pentru anul 2021 include si efectul iesirii din patrimoniul companiei prin vanzarea celor sapte aeronave ATR42-500 si a celor doua aeronave ATR 72-500 (estimate a iesi din companie la jumatatea anului 2021) precum si a celor patru aeronave BOEING 737-300 (estimate a iesi din companie la sfarsitul anului 2021). Din aceasta tranzactie se estimeaza o pierdere contabila de 2.549.442 dolari, conform calculelor incluse in Planul de Restructurare.
Tarom isi acopera cheltuielile din venituri proprii, conform prevederilor legale.
„Deteriorarea situatiei financiare a Societattii Comerciale Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane – TAROM in ultimii 5 ani se datoreaza in principal cresterii accelerate a cheltuielilor in comparatie cu cresterea veniturilor, fapt ce a determinat un rezultat negativ la nivelul activitatii operationale si implicit deteriorarea marjei brute din exploatare. Dificultatile prin care trece Societatea Comerciala Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane -TAROM sunt sporite si de necesitatea absoluta de modernizare a flotei datorita vechimii si gradului mare de uzura, care genereaza cheltuieli de mentenanta semnificative. Flota existenta numai este eficienta din punct de vedere al consumului de combustibil, al emisiilor, lucru ce antreneaza cheltuieli suplimentare de achizitionare a certificatelor verzi”, mentioneaza autorii proiectului.
In acest sens, pentru a asigura continuarea operarii pe rutele interne si externe in deplina siguranta pentru pasageri dar si pentru a putea imbunatati performanta financiara a acestor rute si implicit a redresa situatia financiara precara a companiei in ansamblu, conducerea companiei a initiat o serie de masuri de reinoire a flotei inca din anul 2018, prin: achizitionarea a 5 aeronave noi Boeing cu livrarea in anul 2023, pentru care compania are nevoie de surse de finantare pentru plata avansurilor; inlocuirea aeronavelor vechi cu o vechime medie cuprinsa intre 12 si 21 ani, care produc cea mai mica marja a rezultatului din exploatare.
Dinamica ascendenta a cheltuielilor in raport cu veniturile face absolut necesara restructurarea Tarom prin simplificarea structurilor ierarhice si reducerea numarului de posturi de executie si de conducere, restructurare care genereaza costuri suplimentare pentru companie sub forma salariilor compensatorii, in conformitate cu Acordul Colectiv de Munca incheiat la nivelul companiei.
Rezultatele negative si fluxurile de numerar negative nu sunt singura problema cu care se confrunta Tarom
Ca urmare a pierderilor suferite in ultimii 5 ani, activele nete au scazut la mai putin de jumatate din capitalul social subscris si varsat.
Printre principalele elemente care conduc la performanta financiara negativa a companiei se numara si flota invechita si lipsa optimizarii rutelor aeriene, cheltuielile legate de personal (dimensionarea gresita a departamentelor si a gradului de incarcare), ineficienta in operatiunile interne ale companiei, costurile cu combustibilul, costurile asociate flotei (depreciere si rate de leasing), tarifele aeroportuare in crestere, costurile de mentenanta si reparatii, costurile asociate operatiunilor de handdling, precum si impactul pandemiei COVID -19.
Necesarul de finantare din anul 2020 a fost acoperit partial de imprumutul de trezorerie acordat sub forma ajutorului de salvare, in valoare de 175,63 milioane lei si de creditul accesat de companie de la Banca Transilvania in valoare de 19,3 milioane euro, garantat de statul roman prin Ministerul de Finante (pentru care compania a garantat cu activele fixe pe care le-a detinut ca fiind libere de sarcini).
Pentru restaurarea viabilitatii companiei este esential sprijinul financiar pentru implementarea efectiva a masurilor propuse in planul de restructurare.
Taarom a elaborat un plan de restructurare care a fost avizat de Consiliul de Administratie prin Hotararea nr.18/03.08.2020, aprobat de Adunarea Generala a Actionarilor prin Hotararea nr.14/12.08.2020 si notificat Comisiei Europene in data de 24.08.2020, in vederea aprobarii unui ajutor de stat pentru restructurare.
In prezent, planul de restructurare este analizat de catre Comisia Europeana in conformitate cu Orientarile privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate (2014/C 249/01), putand oricand suferi modificari sau completari, pana la emiterea deciziei de aprobare a ajutorului.
In data de 3 noiembrie 2020 Guvernul Romaniei a aprobat Memorandumul nr.40090/06.10.2020 care prevede parcurgerea unor etape legale in vederea aprobarii unui ajutor de stat, in valoare de pana la 923,63 milioane lei (aproximativ 190,8 milioane euro) ajutor acordat sub forma de grant (ajutor de stat nerambursabil) pentru o perioada de 5 ani.
„In urma evaluarilor facute de companie impreuna cu consultantul sau, valoarea ajutorului de restructurare va fi in cuantum de pana la 748 milioane lei (aproximativ 154,1 milioane euro) la care se va adauga si suma acordata sub forma ajutorului de salvare, respectiv 175,63 milioane lei (aproximativ 36,7 milioane euro) care a fost acordata si utilizata de companie in perioada aprilie – august 2020, astfel ca valoarea totala a ajutorului de restructurare va fi de pâna la 923,63 milioane lei (aprox. 190,8 mil euro). Asadar, pentru asigurarea implementarii masurilor din planul de restructurare necesare revenirii companiei la o sustenabilitate pe termen lung, este urgent nevoie de acordarea unui ajutor individual pentru restructurare, care va fi acordat numai dupa si in conditiile aprobarii planului de restructurare de catre Comisia Europeana”, arata documentul.
Valoarea totala a costurilor asociate masurilor de restructurare va fi pana la de 1.841,032 mil lei (aproximativ 380,3 mil. EUR) care va include si contributia companiei de 50% din valoarea lui, iar valoarea ajutorului de stat individual de restructurare, solicitat statului roman va fi de maxim 923,63 mil lei (aproximativ 190,8 mil EUR), dupa cum urmeaza:
-175,63 mil.lei (aproximativ 36,7 mil. EUR) valoarea ajutorului de salvare autorizat prin Decizia Comisiei Europene nr. C 1160/24.02.2020, care a fost acordat si utilizat in perioada aprilie – august 2020 si care va fi transformat in ajutor de restructurare (ajutorul de salvare este purtator de dobanda si trebuie returnat in termen de 6 luni de la acordare, cu exceptia cazului in care in acest termen beneficiarul elaboreaza si notifica la Comisia Europeana un plan de restructurare in vederea aprobarii unui ajutor de restructurare elaborat in conformitate cu obligatia instituita prin Decizia Comisiei Europene);
-160,24 mil.lei (aproximativ 33,1 mil.EUR) – restructurarea financiara, suma necesara acoperirii potentialului deficit de lichiditati pentru a fi utilizata exclusiv, in situatia in care compania nu reuseste eliminarea deficitului de lichiditati prin amanarea unor plati catre furnizori.
„Mentionam ca in functie de forma de acordare a ajutorului de restructurare, compania va inregistra la sfarsitul anului 2022 un deficit de lichiditati rezultat din activitatea de investitii, care nu va fi acoperit din excedentul obtinut din activitatea operationala, acesta fiind impactat de efectele pandemiei COVID 19 pana la revenirea pietei de transport aerian la nivelul anterior pandemiei, urmand ca din anul 2023 sa inregistreze excedent de numerar pe toata perioada de restructurare.
-587,76 mil lei (aproximativ 121 mil EUR) – costul implementarii masurilor de restructurare”, se mai arata in proiect.
Tarom va suporta cel putin 50% din costurile restructurarii, respectiv 919,79 mil lei (aproximativ 190 mil. EUR).
Printre masurile principale identificate prin planul de restructurare de companie impreuna cu consultantul independent, pentru restaurarea viabilitatii companiei pe termen lung se numara:
-reinnoirea flotei, ceea ce presupune continuarea demersurilor incepute deja de companie;
-optimizarea comerciala care va include optimizarea rutelor operate, inchiderea agentiilor TAROM proprii, generarea de venituri auxiliare prin negociere cu partenerii actuali si aplicarea unei strategii de pricing;
-restructurarea de personal are ca scop atat redimensionarea directiilor/departamentelor principale cat si a departamentelor suport. Numarul total al angajatilor va scadea cu aproximativ 33%;
-optimizarea Directiei Tehnice;
-optimizarea costurilor.
In conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) – “Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate”, planul de restructurare elaborat de companie se va notifica spre autorizare Comisiei Europene.
Ajutorul de restructurare cuprinde valoarea ajutorului de salvare in suma de 175,63 mil lei la care se va adauga si suma care va fi acordata din fonduri publice pentru finantarea unor masuri din planul de restructurare, in cuantum de aproximativ 748 mil lei (aproximativ 154,1 mil EUR) care va include si suma suplimentara destinata acoperirii deficitului de capital de lucru.
Acordarea acestui ajutor va permite companiei acoperirea cheltuielilor generate de procesul de restructurare.
Cuantumul contributiei companiei este preconizat a fi asigurat din urmatoarele surse:
-incheierea unor contracte de leasing operational sau financiar pentru achizitia aeronavelor tip ATR S si B 737 MAX, contributia companiei a fost evaluata la valoarea de 614,81 mil lei (aproximativ 127 milion euro);
-venituri obtinute din instrainarea participatiilor companiei in alte companii, participatii evaluate de catre un evaluator independent, la o valoare cuprinsa intre 69,71 mil lei – 79,88 mil lei (aproximativ 16,5 milion euro);
-venituri obtinute din instrainarea/inchirierea unor bunuri imobile, in speta instrainarea sau inchirierea spatiilor comerciale utilizate in acest moment de agentiile Tarom, veniturile obtinute in acest mod fiind estimate la aprox. 4,8 mil lei (aproximativ 1 milion euro).
Tarom a mai fost beneficiarul unui ajutor de restructurare in cuantum de 715.364.044 dolari, autorizat prin Decizia nr.130/16.04.2004 a Consiliului Concurentei.
Masura propusa de acordare a unui ajutor de restructurare, supus obligatiei de notificare catre Comisia Europeana, respecta prevederile cuprinse in Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01)–“Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate”.
Tarom indeplineste unul dintre criteriile pentru incadrarea in categoria intreprinderilor aflate in dificultate si anume faptul ca mai mult de jumatate din capitalul social subscris si varsat a fost diminuat din cauza pierderilor acumulate.
Valoarea ajutorului de stat si mecanismul de finantare vor fi aprobate prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului, act normativ care va fi emis sau se va aplica numai dupa si in conditiile autorizarii ajutorului de restructurare de catre Comisia Europeana.