Se mareste capacitatea traficului aerian international in regiunea de sud-est a Romaniei. Ministerul Transporturilor a pus in dezbatere publica proiectul de Hotarare pentru aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat si a biroului vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla si pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 445/2002.
Acesta este practic ultimul pas pentru ca Aeroportul Tuzla din judetul Constanta sa poata fi deschis traficului aerian international, certificarea Aeroportului Tuzla in aceasta categorie depinzand de aprobarii deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat si a biroului vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla.
Lansarea proiectului de hotarare care va permite practic sporirea capacitatii de zbor la nivel international pe zona de sud-est a tarii vine la 8 ani de la data la care compania S.C. Regional Air Services S.R.L. a solicitat Ministerului Transporturilor demararea procedurii pentru certificarea Aeroportului Tuzla ca aeroport deschis traficului aerian international, motivand solicitarea de necesitatea desfasurarii in conditii de siguranta si eficienta a unor activitati de transport cu elicopterele a personalului spre/dinspre platforme si nave de foraj maritim pozitionate in afara apelor teritoriale romanesti.
Cererea facuta in 2013 de SC Regional Air Services SRL a fost aprobata de Ministerul Transporturilor prin Ordinul nr. 1133/2013, cu conditia imperativa ca acesta va putea intra in vigoare doar in momentul in care va fi aprobata deschiderea punctului de trecere a frontierei de stat si a biroului vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla, conform dispozitiilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian „certificarea ca aeroport international sau deschis traficului aerian international se poate efectua numai dupa aprobarea de catre Guvern a deschiderii unui punct de trecere a frontierei pe respectivul aeroport”.
Or, acest lucru urmeaza sa se intample odata cu emiterea hotararii de catre Guvernul Romaniei.
De altfel, Aeroportul Tuzla face parte din Master Planul General de Transport al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 666/2016, care sta la baza dezvoltarii infrastructurii aeroportuare pana in 2030, aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat si a biroului vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla revnenind potrivit atributiilor si domeniilor proprii de competenta, Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si Ministerului Afacerilor Interne.
Iata ce se precizeaza in nota de fundamentare a proiectului de hotarare pentru aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat si a biroului vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla si pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 445/2002:
„Aeroportul Tuzla, aflat in proprietatea si in administrarea S.C. Regional Air Services S.R.L., detine „Certificatul de autorizare aerodrom”, eliberat de Autoritatea Aeronautica Civila Romana in conformitate cu reglementarile aeronautice in vigoare. Pe Aeroportul Tuzla se desfasoara in prezent operatiuni aeriene de transport public, aviatie generala si lucru aerian. Aeroportul a inregistrat in anul 2019 un numar de 20.338 miscari aeronave.
De pe Aeroportul Tuzla sunt efectuate si zboruri cu elicoptere pentru transportul personalului spre/dinspre platforme si/sau nave de foraj marin pozitionate in afara apelor teritoriale ale Romaniei. In anul 2019 a fost inregistrat un numar de 11.818 de astfel de zboruri. Pentru o parte dintre aceste zboruri a fost necesara prezenta Politiei de Frontiera pentru efectuarea formalitatilor de trecere a frontierei de stat pe Aeroportul Tuzla.
Prin pozitia sa geografica, Aeroportul Tuzla poate asigura operarea in conditii optime (incarcatura maxima si consum minim de combustibil) a aeronavelor angajate in anumite operatiuni aeriene deasupra Marii Negre. Executarea unor astfel de zboruri de pe Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta, situat la distanta mai mare fata de tarm, creste destul de mult costurile (incarcatura mai mica si consum mai mare de combustibil), fiind necesara totodata penalizarea aeronavelor la incarcatura comerciala, pentru a se asigura operarea in siguranta a acestora.
Prin adresa nr. 150/21.01.2013 S.C. Regional Air Services S.R.L. a solicitat Ministerului Transporturilor demararea procedurii pentru certificarea Aeroportului Tuzla ca aeroport deschis traficului aerian international, pentru a se permite desfasurarea in conditii de siguranta si eficienta a unor activitati de transport cu elicopterele a personalului spre/dinspre platforme si nave de foraj maritim pozitionate in afara apelor teritoriale romanesti.
Avand in vedere Raportul nr. MT/23819/27.05.2013 al comisiei de evaluare infiintata conform prevederilor Hotararii Guvernului nr.791/2009 privind conditiile pentru certificarea aeroporturilor civile internationale sau deschise traficului aerian international, ministrul transporturilor, prin Ordinul nr. 1133/2013, Ministerul Transporturilor a aprobat certificarea ca aeroport deschis traficului aerian international a Aeroportului Tuzla, urmand ca ordinul sa intre in vigoare la data aprobarii deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat si a biroului vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla. Ulterior certificarii, administratorul Aeroportului Tuzla a intocmit si transmis anual tuturor entitatilor care au reprezentanti in comisia de evaluare mai sus mentionata, un raport de autoevaluare privind modul de respectare a conditiilor care au stat la baza certificarii, conform prevederilor art. 7 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 791/2009”.