Asistenta guvernamentala oferita de Franta pentru achizitia de vehicule electrice va fi redusa cu o treime. Industria auto critica hotararea Guvernului francez afirmand ca este necesara in continuare asistenta guvernamentala pentru cumpararea de masini electrice. La baza masurii luate de Guvernul francez, care urmeaza modelul german, ar sta scaderea cererii globale si concurenta din partea importurilor chineze.
Propunerea de reducere cu o treime a asistentei guvernamentale pentru achizionarea de vehicule electrice, dublata de inasprirea sanctiunilor fata de vehiculele care au emisii ridicate de CO2 se regaseste in propunerea de buget pentru anul 2025 a Guvernului francez si a fost pusa in dezbatere incepand cu data de 10 octombrie 2024.
„Datorita economiei de scara si pentru a progresa in ceea ce priveste bateriile, costul vehiculelor electrice a scazut si pondera lor din totalul vehiculelor vândute a crescut, reducând nevoia de subventii. Asistenta pentru achizitionarea de vehicule curate va scadea la 1 miliard de euro (1,09 miliarde de dolari) in 2025. Se va acorda prioritate finantarii pentru cele mai modeste gospodarii”, a precizat Ministerul de Finante.
Trebuie precizat ca pana in prezent Mnisterul francez nu a clarificat modul in care reducerile vor afecta bonusul, numerele de leasing sau pondera fondurilor alocate fiecarei parti a programului.
Industria auto critica masura si anunta dezastrul
Masura Guvernului Frantei de a reduce cu o treime ajutorul financiar pentru achizitia de masini electrice nu este vazuta cu ochi buni de reprezentatii industriei auto care sustin ca este inca necesara aceasta masura, dat fiind ca vânzarile de vehicule electrice au stagnat la 17% pe piata franceza. In fata acestei situatii, producatorii auto sunt nevoiti sa scada brusc emisiile de dioxid de carbon pentru vehiculele pe care le vând daca doresc sa evite amenzile europene grele.
„Daca doriti sa intâlniti momentul tranzitiei electrice, acesta trebuie sa aiba loc cu stimulente. Daca schimbati regulile la fiecare patru zile si reduceti bonusul, ce se va intâmpla? Am vazut-o in Germania„, sustine Luc Chatel, presedintele Platformei Automobile, citat de Reuters.
Referinta presedintelui Platformei Automobile la Germania este data de faptul ca in acest stat vanzarile de automobile electrice s-au prabusit (scazând la 12,6% la inceputul acestui an, de la 16,4% in aceeasi perioada a anului trecut) odata cu finalizarea programului de subventionare.