Ministerul Transporturilor vrea sa reabiliteze sectorul de drum national 5B Giurgiu-Ghimpati, cuprins intre km 3+200 – km 39+500. Lungimea totala a drumului este de 36,3 km, avand si patru poduri, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii ”DN 5B km 3+200 -km 39+500 Giurgiu-Ghimpati”, judetul Giurgiu, publicat în dezbatere.
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 504.858.000 lei.
Durata de executie a investitiei este de doi ani, se mentioneaza in proiectul de act normativ privind aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti acestui obiectiv de investitii.
”Proiectul urmareste reabilitarea si aducerea la o stare de viabilitate corespunzatoare a sectorului de drum national 5B, cuprins intre km 3+200 – km 39+500, in vederea imbunatatirii conditiilor de circulatie a autovehiculelor, reducerii numarului de evenimente rutiere. Sectorul studiat incepe la km 3+200, in zona intersectiei cu strada Drumul Serei (Ocolire Municipiul Giurgiu) si se termina la km 39+500, intersectia cu DN 6 – km 39+410, intrarea in comuna Ghimpati”, se arata in Nota de fundamentare.
Lungimea totala a sectorului din DN 5B analizat este de 36,3 km.
In profil transversal, drumul are 2 benzi de circulatie, cu urmatoarele elemente:
– platforma: 8,50 m – 9 m;
– parte carosabila: 6,70 m + 7,20 m;
– acostamente: 2 x 1 metru.
Solutiile tehnice s-au stabilit pe baza recomandarilor din cadrul expertizelor tehnice, studiilor de teren si a rezultatelor studiului de trafic care estimeaza valorile medii zilnice anuale MZA exprimate in total vehicule fizice/24h de 2.804 vehicule pentru perspectiva anului 2025 si de 3.056 vehicule pentru anul 2030.
Lucrarile se desfasoara pe amplasamentul existent si nu sunt necesare exproprieri. Suprafata estimata pe care sunt prevazute lucrari este de 326.700 mp.
Traseul in plan: se mentine, avand o lungime de 36,30 km.
Profil transversal: latimea platformei – 8,50m ÷ 9,00 m.
Din cele 18 podete existente 9 podete vor fi inlocuite cu podete noi, cu deschiderea de 2 metri.
Drumurile publice laterale se vor amenaja pe o lungime de 25 metri.
In vederea modernizarii trecerii la nivel cu linia CF 105 au fost propuse urmatoarele lucrari:
– amenajarea cu dale elastice din cauciuc pe o lungime de 12 m;
– inlocuirea parapetelor de protectie; relocare/protejare cabluri aferente instalatiilor CF.
Lucrari de arta
- Pod pe DN 5B, km 14+150 (km 14+540 proiectat) peste canal antropic; Lucrari de reparatii infrastructura, asigurarea elementelor de gabarit si siguranta ale caii.
- Pod pe DN 5B, km 31+865 (km 32+183 proiectat) peste canal descarcare Balta Schitu; Lucrari de reparatii infrastructura, asigurarea elementelor de gabarit si siguranta ale caii.
- Pod pe DN 5B, km 33+033 (km 33+445 proiectat) peste raul Calnistea; Lucrari de reparatii infrastructura, asigurarea elementelor de gabarit si siguranta ale caii.
- Pod pe DN 5B, km 34+146 (km 34+545 proiectat) peste Vale fara nume; Lucrari de reparatii infrastructura, asigurarea elementelor de gabarit si siguranta ale caii.
Lucrarile proiectate in cadrul amprizei existente a drumului national nu necesita mutarea/protejarea retelelor de utilitati.
Primele lucrari de reabilitare ale DN 5B s-au realizat in perioada 1975-1978, prin executia pe majoritatea lungimii a unei imbracaminti din beton de ciment, in grosime de 18 cm, ulterior, in etape diferite, pe intreg traseul DN 5B s-a asternut un covor asfaltic, in grosime de 4 cm, precum si tratamente bituminoase succesive.
Expertiza tehnica realizata pentru drum releva urmatoarele degradari si defecte: faiantari in placi sau in panza de paianjen, fisuri si crapaturi multiple pe directii diferite; fisuri si crapaturi transversale si longitudinale, rupturi de margine, gropi si suprafete plombate, denivelari, fagase, tasari, etc. Defectiunile dalelor de beton de ciment de sub straturile asfaltice, transmise la suprafata imbracamintei sunt: fisuri si crapaturi transversale si longitudinale pe directii diferite, rupturi de dale si rupturi de colturi, rosturi deschise si plombe de rosturi, degradari din pompaj, deplasari si distrugeri totale a dalelor, etc.
A fost identificata si o zona instabila, km 31+150 — km 31+ 280, manifestata prin alunecarea taluzului de rambleu stanga, deformarea corpului drumului si degradarea structurii rutiere.
Expertiza tehnica pentru poduri releva urmatoarele principale degradari si defecte ale podurilor existente pe sectorul studiat, respectiv:
– Pod km 14+150 (km 14+540 proiectat);
– Pod km 31+865 (km 32+183 proiectat);
– Pod km 33+033 (km 33+445 proiectat);
– Pod km 34+146 (km 34+545 proiectat):
– la elementele principale de rezistenta ale suprastructurii: pete de rugina, fisuri si crapaturi orientate pe directia armaturilor;
– beton exfoliat, fisuri si crapaturi ale acestuia;
– beton cu aspect friabil si/sau zone din beton exfoliat, armaturi fara strat de acoperire;
– lipsa protectiei anticorozive sau degradarea celei existente.
– la elementele de rezistenta care sustin calea podului: infiltratii, aspect macroporos al betonului, eflorescente, fisuri si crapaturi; armaturi corodate fara strat de acoperire;
– la rampe de acces la pod: asfalt degradat cu fagase, fisuri si crapaturi pe rampele de acces.