AUTOSTRADA TIMISOARA-MORAVITA – Ministerul Transporturilor a pregatit proiectul pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici. Autostrada va avea aproape 73 km si va costa 14,59 miliarde lei

Autostrada Timisoara – Moravita, care leaga Romania de Serbia, va avea aproape 73 km si va costa 14,59 miliarde lei, iar Ministerul Transporturilor a pregatit un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti acestui obiectiv de investitii.

Lungimea traseului este de 72,93 km, iar latimea platformei de 26 metri.

Valoarea totala a investitiei (inclusiv T.V.A.) a fost stabilita la 14.590.138.000 lei, din care partea de constructii si montaj (inclusiv T.V.A.) este de 12.325.833.000 lei.

Durata de executie a obiectivului de investitii este de 48 luni.

Finantarea investitiei se realizeaza din fonduri externe nerambursabile Programul Transport (P.T.) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Traseul autostrazii este amplasat pe teritoriul administrativ al judetului Timis.

Traseul a fost adoptat dupa efectuarea a doua etape de analiza multicriteriala a variantelor de traseu.

Lungimea totala a traseului este de 72,930 km, fiind structurat in 3 tronsoane:

– tronsonul 1 intre km 0+000 – km 35+670;

– tronsonul 2 intre km 35+670 – km 69+160;

– tronsonul 1 intre km 69+160 – km 72+930.

Terenurile afectate de traseul autostrazii sunt situate in extravilanul si intravilanul localitatilor tranzitate, atat pe domeniul public cat si privat, respectiv Unitatile administrativ-teritoriale: Remetea Mare, Recas, Bucovat, Mosnita Noua, Giroc, Sacosu Turcesc, Padureni, Liebling, Jebel, Voiteg,  Birda, Deta, Denta, Moravita.

Tronsonul 1 va avea o parcare de scurta durata si un Centru de Intretinere si Coordonare (CIC), iar pe tronsonul 2 se va construi un Spatiu de Serviciu Tip S3, o parcare de scurta durata si un Centru de Intretinere si Coordonare (CIC), iar pe tronsonul 3 un punct control de trecere a frontierei.

Realizarea autostrazii conduce la scoaterea traficului greu si de pe DN 59, asigurand:

– dezvoltarea infrastructurii rutiere de transport;

– reducerea timpilor de parcurs;

– reducerea costului accidentelor;

– reducerea costului pentru prevenirea poluarii mediului.

Pe langa beneficiile economice pe care le va genera, constructia autostrazii, va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca care se estimeaza la un numar de 3.160 angajati pentru perioada executiei si poate atrage forta de munca locala”, se arata in Nota de fundamentare.

Autostrada Timisoara – Moravita va contribui la dezvoltarea conexiunilor rutiere existente in zona Municipiilor Timisoara si Moravita, contribuind, de asemenea, la conectivitatea la reteaua europeana de transport TEN-T.

Suprafata totala estimata a terenului ocupata de lucrari este de aproximativ 1.240 ha.

Punct de control la trecerea frontierei

Punctul de Trecere al Frontierei, cu o suprafata de aproximativ 333.424 mp, va fi amplasat, la km 72 la capatul Autostrazii Timisoara – Moravita, in apropierea localitatii Moravita, judetul Timis, pe directia de intrare si pe directia de iesire din tara, fluxurile fiind separate printr-un gard de protectie, realizat din segmente demontabile.

Intregul amplasament al Punctului de Trecere al Frontierei, va fi realizat impreuna cu tara vecina, Serbia, pe teritoriul Romaniei. Aceasta solutie va permite ca cele doua state vecine sa poata efectua controlul de granita terestra atat pentru Politia de Frontiera romana cat si cea sarba precum si de Institutiile vamale romane si sarbe. De asemenea in aceste punct de frontiera sunt dezvoltate facilitati de control sanitar veterinar, fitosanitar cat si uman pentru ambele state avand functiuni similare pentru partea romana la intrare in Romania cat si pentru partea sarba la intrarea in Serbia.

Pe fluxul de intrare in Romania, autoturismele care vin din Serbia vor trece mai intai prin linia de control a autoritatilor sarbesti, prin benzile alocate controlului autoturismelor si autocarelor, precum si prin benzile alocate controlului autovehiculelor grele de transport. Atat Politia Sarba cat si Vama Sarba vor face controlul acestor autovehicule in conformitate cu legislatia nationala si cea internationala, la trecerea frontierei de stat.

Pentru autoturisme, dupa efectuarea controlului la iesirea din Serbia, acestea vor fi directionate, in circa 240 de m, pe culoarele de circulatie dedicate, spre linia de control a statului roman. In aceasta linie, atat Politia Romana cat si Vama Romana vor face controlul acestor vehicule in conformitate cu legislatia nationala si cea internationala, la trecerea frontierei de stat.

Pentru autovehiculele grele de transport, dupa iesirea din linia de control a partii sarbe, acestea vor fi ghidate printr-o banda speciala catre zona de cantarire dinamica, unde vor fi taxate de catre Agentia de Control si Incasare din cadrul CNAIR.

Dupa aceasta, autovehiculele grele ce transporta animale sau marfa alimentara perisabila se vor indrepta catre punctele de verificare sanitar veterinara si fitosanitara, pentru obtinerea autorizatiei de import a animalelor vii sau alimente de origine animala.

Autovehiculele grele de transport care nu transporta animale vii sau alimente perisabile de origine animala, pot trece catre linia de control a partii romane, daca nu au fost descoperite cu probleme. Cele care sunt depistate cu probleme vor astepta in parcarea destinata, pana la remedierea problemelor descoperite in cadrul controlului. O parte din acestea care par a fi suspecte, vor fi directionate catre scanarea cu raze X in spatiul special amenajat in care se afla aparatul mobil ROBOSCAN, care scaneaza intregul autovehicul greu. Dupa verificarea aceasta, in cazul in care nu a fost descoperit la scanare nimic suspect, acestea isi pot continua drumul catre linia de control a partii romane.

Au fost proiectate 6 noduri rutiere:

  1. Nod rutier A1 Remetea Mare

Pentru asigurarea schimbului de trafic dintre autostrada Timisoara – Moravita, autostrada A1 si DN6, nod existent Remetea Mare, se reconfigureaza.

Avand in vedere faptul ca la circa 3,5 km spre vest se afla aeroportul Timisoara, dezvoltarea nodului rutier a fost propusa spre est, limita vestica a acestuia fiind breteaua existenta A1 Arad-DN6.

Noua configuratie a nodului utilizeaza partial din nodul existent:

–         Sensul giratoriu existent de pe DN 6

–         Partial breteaua A1 Arad-DN6 care devine cu sens unic

–         Pasajul care supra traverseaza A1 (urmand sa fie extins).

Viteza de proiectare pentru acest nod rutier: 80 km/h pentru bretelele care leaga cele doua autostrazi; 60 km/h pentru bretelele care asigura legatura cu DN6.

  1. Nod rutier DJ 592 Albina

Drumul judetean 592 va subtraversa autostrada printr-un pasaj. Pe drumul judetean se amplaseaza doua sensuri giratorii, de fiecare parte a autostrazii. Din aceste sensuri giratorii se dezvolta bretele de acces.

  1. Nod rutier VO Timisoara Sud

Nodul rutier de pe autostrada va fi de tip trompeta, cu pasaj peste autostrada.

Toate bretelele sunt proiectate pentru o viteza de 80 km/h, cu exceptia bretelei care asigura relatia bretea legatura VO – A9 Timisoara care este proiectata pentru o viteza de 60km/h. Reducerea vitezei este determinata de spatiul dintre autostrada si digul raului Timis (care reprezinta si limita ariei naturale protejate SCI Lunca Timisului) care permite o raza de 250 m.

Drumul de legatura VO – A9 Moravita va avea cate doua benzi de circulatie pe sens.

  1. Nod rutier DN 59 Padureni

Pentru realizarea acestuia este necesara asigurarea unui drum de legatura cu DN 59, la sudul localitatii Sag, intre ariile naturale protejate ROSCI0109 Lunca Timisului / ROSPA0128 Lunca Timisului (cele doua arii naturale se suprapun) si localitatea Padureni, in lungime de circa 5,5 km. Distanta minima la care se va amplasa drumul de legatura fata de ariile protejate este de 450m.

Nodul rutier proiectat este de tip ‚trompeta’ si asigura o viteza de proiectare de 80km/h cu exceptia bretelelor DN59-A9 Timisoara si A9 Timisoara-DN69 care sunt proiectate pentru viteza de 60km/h, pe aceste doua bretele traficul fiind foarte redus.

  1. Nod rutier DN 58B Voiteg

Nodul rutier proiectat este de tip ‚trompeta’ si asigura o viteza de proiectare de 60km/h.

  1. Nod rutier DN 57 Moravita

Intersectia cu DN 57 (Moravita/DN59 – Oravita – Moldova Noua – Orsova/DN6) se afla la circa 2,2 km de granita cu Serbia.

Autostrada va supra traversa DN 57 (pentru a nu afecta podul existent pe DN57 peste raul Moravita), iar pe drumul national se amplaseaza doua sensuri giratorii, de fiecare parte a autostrazii, cu raza interioara de 20m. Din aceste sensuri giratorii se dezvolta bretele de acces.

Amenajarea nodul rutier este realizata in totalitate pe partea nordica a drumului national pentru a nu interfera cu noul punct de trecere a frontierei. Viteza de proiectare a bretelelor este de 60 km/h.

Lucrari pentru protectia apei si solului: constau in constructii pentru epurarea apelor meteorice separatoare de hidrocarburi, bazine de sedimentare si bazine de retentie. Sunt prevazute 671 separatoare de hidrocarburi si 57 bazine de retentie.

Panouri fonoabsorbante si anticoliziune: Pentru protectia impotriva zgomotului produs de traficul rutier si pentru protectia pasarilor, au fost prevazute sectoare semnificative de panouri fonoabsorbante, in lungime de 18362 m si panouri anticoliziune in lungime de 1.980 m.

Colectarea apelor pluviale de pe platforma autostrazii se realizeaza prin:

– rigole de acostament pe intreaga lungime a autostrazii (cu exceptia zonelor exterioare ale curbelor amenajate);

– casiuri de descarcare a rigolelor de acostament;

– rigole pereate in zona mediana a autostrazii in cazul curbelor amenajate;

– santuri cu sectiune pereata la marginea amprizei;

– rigole pereate pe banchetele taluzurilor de rambleu cu inaltimi mai mari de 6 metri;

– 57 bazine de retentie;

– podete casetate si dalate pe autostrada: 111 podete cu lumina de 2m si 34 podete cu deschiderea de 5 metri;

– podete casetate si dalate pe noduri rutiere, restabiliri, drum temporar: 75 podete cu lumina de 2 metri si 7 podete cu deschiderea de 5 metri;

– 509 podete tubulare pe drumuri de intretinere si restabiliri drumuri locale.

In vederea drenarii si evacuarii apelor din sistemul rutier, s-a prevazut prelungirea stratului granular pana la marginea platformei pentru a permite apelor infiltrate in fundatie descarcarea pe taluzuri sau in dispozitivele e scurgere din lungul autostrazii.

Obiectivul de investitie Timisoara – Moravita are ca scop crearea unei cai de comunicatie moderna realizand conexiunea intre orasele Timisoara si Moravita cu implicatii in dezvoltarea regionala a zonei, in fluidizarea traficului, cresterea sigurantei utilizatorilor, micsorarea timpilor de parcurs, scaderea poluarii la toate nivelurile in zonele tranzitate in prezent.

In cadrul Master Planului General de Transport/Planul Investitional aprobat, obiectivul se identifica si este localizat pe reteaua primara TEN- T Core.

Lucrarile propuse au impact minim asupra mediului. A fost obtinut Acordul de mediu nr. 3 din 28.03.2024, emis de catre Agentia pentru Protectia Mediului Timis.

 

Articolul precedentS-A DESCHIS CENTURA OSORHEI – Noul drum are aproape 6 km si descongestioneaza traficul de pe cea mai aglomerata iesire din Oradea, cea spre Cluj, pe DN1
Articolul următorCENTURA BARLAD – A inceput procedura de receptie, in cate zile drumul de 11 km va fi dat in trafic

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.