CIRCULATIE REDESCHISA DUPA 19 ANI – Noul pod feroviar de la Gradistea se redeschide circulatiei pe 1 iunie

Sambata, 1 iunie 2024, se redeschide circulatia pe noul pod feroviar din localitatea Gradistea, dupa 19 ani. Legatura feroviara intre Capitala si sudul retelei, pe ruta directa BUCURESTI NORD – BUCURESTI PROGRESU – VIDRA – GRADISTEA – COMANA – GIURGIU (si retur), va dura circa 2 ore. In 2005, Podul de la Gradistea s-a prabusit din cauza viiturilor. Reconstructia acestuia a fost amanata mai bine de zece ani. Proiectul a fost deblocat in 2020.

Cele 7 perechi de automotoare Siemens Desiro ale operatorului national vor circula pe ruta directa Bucuresti – GRADISTEA – Giurgiu, si retur, cu 12 opriri pe intregul traseu, iar o calatorie va dura circa 40 de minute intre Gara de Nord si Gara Progresu, iar de la Gara Progresu la Giurgiu, circa 80 de minute.

Trenurile vor putea circula astfel iar calea ferata dintre Vidra si Comana.

Lucrarile pentru reconstructia podului feroviar peste raul Arges, situat intre Vidra si Comana, au fost incluse in LOTUL I al obiectivului de investitii Modernizarea liniei CF BUCURESTI – GIURGIU NORD FRONTIERA, in contextul in care restabilirea legaturii directe pe calea ferata intre Bucuresti si Giurgiu era prioritara. Astfel, modernizarea caii ferate intre statiile VIDRA si COMANA – LOTUL I – a avut ca obiectiv proiectarea si executia lucrarilor pentru reconstructia podului peste raul Arges, intre statiile Vidra si Comana, un tronson in lungime de 12,02 km pe care s-a inlocuit de la zero suprastructura caii, s-au construit 99 subtraversari si structuri de trecere in aria naturala protejata Comana, 16 lucrari de arta – 4 poduri, 2 viaducte si 10 podete -, iar cele doua constructii civile noi – Hm Comana si PO Gradistea – respecta standardele europene pentru serviciile oferite calatorilor.

Viteze maxime de circulatie de 120 km/h – 100 km/h vor fi atinse pe circa 72 de km, din cei 93,2 km ai liniei, pe restul traseul garniturile vor circula cu viteze de 70 – 80 km/h (viteza liniei), restrictiile de viteza acoperind o lungime de cca 10 km. Viteza maxima se va atinge pe intregul traseu dupa finalizarea lucrarilor de modernizare si electrificare incluse in LOTUL II, cu reducerea semnificativa a duratei de calatorie.

PODUL GRADISTEA, pod metalic tip grinda cu zabrele cu calea jos si cuva de balast, in lungime de 1,36 km, inclusiv cele 2 viaducte care asigura accesul pe pod, este cea mai importanta lucrare de arta din cadrul acestui contract. A fost reconstruit peste raul Arges la o inaltime de aproximativ 15 m si este al doilea pod feroviar complet sudat din Romania (primul fiind construit pe Coridorul Rin-Dunare, in zona localitatii Sighisoara, peste raul Tarnava Mare).

Insa, pentru montarea liniei de cale ferata pe podul de la Gradistea, antreprenorul a uitilizat sistemul slab track (sistem de cale ferata nebalastata), introdus pentru prima data pe reteaua feroviara din Romania. Sistemul consta in montarea sinelor, prin intermediul celor 8 randuri de puncte de prindere, direct pe o placa din beton armat prefabriat, un rand de puncte fiind format din doua pozitii de prindere a sinei, similar cu o traversa pe o cale ferata balastata.

De asemenea, pe toata lungimea podului au fost instalate aparate de compensare, care au rolul de a prelua forta de dilatare/contractie, in scopul prevenirii fenomenului de serpuire a sinei.

Valoarea totala a contractului pentru LOTUL I (proiectare si executie lucrari), care a cuprins doar lucrarile necesare pentru redeschiderea circulatiei feroviare pe podul GRADISTEA, situat intre Vidra si Comana, a fost de 627,42 milioane de lei, cu finantare asigurata din fonduri europene nerambursabile.

Cele doua etape ale LOTULUI I – elaborare proiect tehnic si executie lucrari – s-au derulat in perioada ianuarie 2021 – mai 2024.

Investitiile pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pe relatia BUCURESTI – GIURGIU NORD FRONTIERA continua cu LOTUL 2, care cuprinde lucrarile de modernizare a liniei de cale ferata pe tronsonul Bucuresti Progresu – Jilava – Giurgiu Nord Frontiera, fara intervalul Vidra – Comana (LOTUL I), electrificarea in totalitate (inclusiv intervalul Vidra – Comana), o varianta noua de traseu cu un viaduct in zona Daia, dublarea liniei intre Daia si Fratesti, precum si lucrari de semnalizare, prin implementarea sistemului ERTMS, o investitie in valoare estimata de 2,25 MILIARDE lei, lansata deja IN LICITATIE, cu termen de depunere a ofertelor pe data de 1 iulie 2024.

Drumul alternativ avea o lungime de 118 km si exista doar trei trenuri directe zilnice, cu timpi de calatorie intre 128 si 165 de minute. Amplasat intre statiile Vidra si Gradistea, podul se afla la aproximativ 20 km distanta de Bucuresti.

 

Articolul precedentCEL MAI MARE TERMINAL DE TRANSBORDARE A CEREALELOR DIN EUROPA – GRAMPET GROUP a investit 10 milioane euro pentru constructia celui mai mare terminal de transbordare a cerealelor din Europa, la granita cu Ucraina. Romania devine nod feroviar strategic pentru transporturile de marfuri din Europa
Articolul următorDRUM ORASTIE-COSTESTI – Infrastructura rutiera spre Cetatile Dacice din Muntii Orastiei se modernizeaza cu 75 de milioane lei fonduri europene

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.