Compania AKTOR a pornit cel de-al doilea utilaj TBM, denumit Varvara, pentru saparea tunelurilor gemene de la Ormenis, in muntele de langa Racos, pe traseul viitoarei cai ferate Brasov – Simeria, parte a Coridorului Rin – Dunare, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea 2: Apata-Cata. Varvara (numita dupa Sf. Varvara, protectoarea minerilor) va sapa alaturi de Eleni, primul utilaj TBM care a pornit pe 5 martie 2024.
Proiectul este cofinantat de Uniunea Europeana, iar contractul a fost semnat de Compania Nationala de Cai Ferate (CFR SA) cu consortiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada.
Cele doua TBM-uri vor fora in munte tunelurile gemene Ormenis, cu o lungime de 6,9 km fiecare, intre Racos si Ormenis, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferata care va strapunge dealurile din zona.
Intre timp, pana la sfarsitul saptamanii trecute, Eleni a sapat 102 metri (echivalentul a 68 de inele prefabricate de beton) in interiorul muntelui. Ritmul forajului s-a accelerat dupa faza de teste si calibrari complexe necesare pentru a seta o astfel de masina uriasa in directia si la inclinatia corecte. Echipa AKTOR va aplica aceleasi proceduri de accelerare a forajului cu Varvara ca si cu primul TBM, Eleni: intai faza de testare, iar apoi treptat, frontul de foraj va castiga viteza.
Exista si aspectul privind structura solului prin care sapa Eleni, acelasi caruia va trebui sa ii faca fata si Varvara. Potrivit lui Sotirios Koropoulis, directorul de proiect pentru tronsonul Apata-Cata, santierul Lotului 2, litologia actuala pe care echipa AKTOR o exploateaza poate fi clasificata drept argila. Compozitia solului este unul dintre elementele care dicteaza abordarea de forare.
„Acest proiect este o capodopera inginereasca pentru calea ferata dintre Brasov si Sighisoara. Foram cele mai lungi tuneluri feroviare din Romania prin mutele dintre Apata si Racos. Singularitatea provocarilor tehnice datorate structurii variabile a solului face ca acest proiect sa fie o premiera pentru Romania. De asemenea, evidentiaza capacitatea AKTOR de a implementa proiecte de constructii complexe si provocatoare si sprijinul nostru puternic pentru cresterea tarii”, a declarat Alexandros Exarchou, CEO al Grupului Intrakat (foto).
Ca detaliu tehnic, echipa din echipa Eleni a pozitionat pana acum 68 de inele prefabricate din beton, cele care formeaza peretele circular al tunelului. Fabrica din Zarnesti care produce inelele a asigurat un stoc impresionant de 875 de astfel de prefabricate pentru aceasta prima pereche de tuneluri.
O a doua pereche de tuneluri, numita Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forata intre Racos si Homorod, iar inceperea lucrarilor acestora este programata pentru aceasta vara. TBM-urile 3 si 4 au fost livrate 100% si sunt in proces de asamblare in diferite etape. Conform planului de executie, acestea sunt programate sa inceapa in iulie, respectiv, august, urmand sa foreze aproximativ 15 luni, Homorod fiind un tunel mai scurt decat Ormenis.
Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legatura: 13 galerii de legatura, cu o lungime totala de 601 metri liniari pentru tunelul Ormenis, respectiv 10 galerii de legatura, cu o lungime totala de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormenis/Homorod vor fi formate fiecare din cate doua tuneluri feroviare cu cate o linie de cale ferata. Distanta dintre cele doua tuneluri forate va fi variabila si este planificata sa fie cuprinsa intre 30 de metri langa zonele de intrare si 70 m langa zona cu suprasarcina mare.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorita captuselii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania HERREKNECHT.
Primele doua TBM-uri, Eleni si Varvara, au o lungime remarcabila: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri.
Un utilaj TBM poate sa foreze tuneluri la scara mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, sase zile pe saptamana si o zi de intretinere.
Pe langa tronsonul Brasov-Sighisoara, subsectiunea 2: Apata-Cata, Aktor lucreaza non-stop la finalizarea tronsonului A0 Bucuresti Sud, Lotul 3, al carui termen limita este inceputul lunii septembrie.
AKTOR Construction este membra al Grupului Intrakat, un lider al industriei in sectoarele Greciei de constructii, infrastructura, concesiuni/parteneriate public-private (PPP), surse regenerabile de energie (SRE), stocare de energie, dezvoltare imobiliara, proiecte de mediu si tehnologii digitale, cu o prezenta semnificativa in Europa de Sud-Est. Fondata in 1987, Intrakat este listata la Bursa de Valori din Atena din 2001.
Informatii tehnice: Ce este un TBM, ce este EPB (Earth Pressure Balance) si cum functioneaza?
TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt cilindri din otel cu diametru mare, numiti si scuturi, de 10 – 15 metri lungime, care sunt impinse inainte pe sub pamant de cricuri hidraulice, in timp ce un cap de taiere rotativ, asemanator unui disc, echipat cu discuri/lame de taiere in partea din fata a scutului, excaveaza pamantul moale sau/si roca tare. O spuma speciala este suflata in fata capului de taiere pentru racire, lubrifiere si protectie anti-uzura.
Terenul excavat este colectat temporar in spatele capului de taiere intr-o camera cilindrica, unde este amestecat cu apa si aditivi chimici, creand un echilibru al presiunii pamantului (EPB) pentru a sustine, daca este necesar, capul de excavare, prevenind prabusirea acesteia. Acest proces este o tehnologie inovatoare de tunel mecanizat, care ofera siguranta maxima simultan cu forarea.
Materialul excavat poate fi indepartat din camera utilizand un transportor pe baza principiului ”surubul lui Arhimede” si apoi in afara tunelului, cu sistemul de banda transportoare.
In partea din spate a Scutului si sub protectia acestuia, segmentele curbe din beton prefabricat sunt asamblate in inele circulare si plasate in pozitia dorita folosind un dispozitiv special. Inelul de prefabricate devine captuseala finala a tunelului forat, odata ce o anumita deschidere a tunelului a fost excavata (1,5 metri). Pe masura ce Scutul avanseaza, inelul circular ramane pe pozitie, sustinand terenul excavat dupa ce a fost umplut cu ciment.
Capul de excavare este urmat de un tren de vagoane de sustinere remorcate de Scut, prin tunelul captusit, care transporta toate utilitatile necesare functionarii TBM. Lungimea totala a intregului sistem de foreza cu vagoane de sustinere poate atinge in unele cazuri 180 m.
Acest principiu al asa-numitului tunel mecanizat ofera astazi o siguranta mai mare si o constructie mai rapida a tunelurilor decat metoda traditionala de sapare. Tehnologia extrem de sofisticata asociata utilajului TBM-EPB permite controlul a peste 150 de functii de operare simultan, de la sisteme de la distanta in timp real, pana la un sistem de navigatie de inalta tehnologie al capului de foraj in miscare, pe care il controleaza in limite de tolerante de 5 – 10 centimetri din axa teoretica a tunelului, de-a lungul traseelor subterane de kilometri.
Iata imagini de la fata locului: