Podul peste Prut de la Ungheni este mai aproape de start. In curand va fi anuntat castigatorul licitatiei si se va semna contractul de proiectare si executie a lucrarilor pentru constructia primului pod la nivel de autostrada care se va construi peste Prut, la Ungheni (Romania) – Ungheni (Republica Modova). Republica Moldova trebuie insa sa demareze lucrarile de conectare a podului la infrastructura existenta.
Autoritatile au in vedere si continuarea discutiilor pentru construirea unui singur punct vamal pe teritoriul Romaniei, in care sa isi desfasoare activitatea autoritatile ambelor tari.
Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu, a fost la Ungheni, unde a condus delegatia Romaniei in Republica Moldova la reuniunea comisiei mixte Romania – Republica Moldova infiintata pentru construirea acestui pod.
La aceasta reuniune au participat din partea Republicii Moldova domnii Nicolai Mindra – secretar de stat la Ministerul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale, Sergiu Bejan – director general Administratia de Stat a Drumurilor, Dionisie Ternovschi – presedintele Consiliului Raional Ungheni.
”In cadrul acestei intalniri de lucru, am discutat aspectele tehnice, financiare, juridice si organizatorice privind acest proiect de constructie a podului peste raul Prut la Ungheni. Avand in vedere faptul ca licitatia privind atribuirea contractului de proiectare si licitatie este in faza finala, urmand ca pana la sfarsitul acestei luni sa aiba loc desemnarea castigatorului si, ulterior, semnarea contractului de proiectare si executie in luna iunie, este necesara o ordonare foarte buna a tuturor institutiilor implicate si a autoritatilor locale de pe ambele maluri ale Prutului, in asa fel incat accesul in perioada de proiectare, dar si organizarea de santier pe ambele parti sa se faca intr-un cadru optim. De asemenea, este necesar si ca Republica Moldova sa demareze lucrarile de conectare a podului la infrastructura existenta, pentru a se putea folosi aceasta infrastructura imediat ce finalizam lucrarile aferente podului, precum si continuarea discutiilor cu toate autoritatile implicate in desfasurarea activitatii intr-un punct de trecere a frontierei”, spune secretarul de stat.
Podul peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrazii A8 si care va avea si punct de trecere a frontierei, care va interconecta infrastructurile rutiere intre ambele state: Autostrada Targu Mures – Iasi – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul Romaniei) si Drumul national R1 Chisinau – Ungheni – frontiera cu Romania (pe teritoriul Republicii Moldova).
Principalele caracteristici prevazute sunt:
- 261,20 m lungime pod nou peste Prut
- 2 benzi pe sens + trotuare
- 13 m latime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
- 8 m latime parte carosabila
- 1 km lungime traseu
- 4 x 3,75 m parte carosabila drum de legatura
- punct de control trecere frontiera, care va fi dotat cu parcari pentru autovehicule mari, autoturisme si spatii inchise destinate verificarii amanuntite a autoturismelor si tirurilor
Durata contractului va fi de 24 luni, din care 6 luni pentru proiectare si 18 luni pentru executie, iar sursa de finantare este asigurata din fonduri europene nerambursabile, in valoare de peste 156 milioane lei, fara TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).
”Ma bucura faptul ca avem o foarte buna colaborare cu reprezentantii omologi ai ministerului care se ocupa de transporturi in Republica Moldova si ii asigur pe partenerii nostri de tot sprijinul nostru in vederea imbunatatirii calitatii infrastructurii si serviciilor de transport, mai ales in aceste momente grele, avand in vedere razboiul de la granita cu Ucraina”, declara Scriosteanu.