Anul 2023 a marcat atingerea bornei de 1.000 de km de autostrada in Romania, iar alti circa 1.000 km sunt pregatiti pentru urmatorii 6 ani. Insa Romania este in continuare la coada Europei in privinta numarului de kilometri de autostrazi, raportat la suprafata tarii si la numarul de locuitori. Si cel mai probabil pierderile pe care le suferim cu totii sunt departe de a fi cunoscute in complexitatea lor. In primul rand, pierdem timp si multi bani din cauza ca nu putem ajunge mai repede dintr-un loc intr-altul.
Specialistii spun ca cele mai importante efecte pozitive ale extinderii retelei de autostrazi vor fi asupra exportului de marfuri, cresterii volumului de marfuri transportate si ulterior si economiei tarii in ansamblu.
Industria de transport rutier de marfuri ar putea creste cu 38% datorita extinderii autostrazilor pana la 2.000 km. De asemenea, schimburile comerciale ale Romaniei cu tarile din UE s-ar putea intensifica, iar volumul de marfuri transport s-ar putea dubla in acest sens in urmatorii ani, estimeaza DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de marfuri din Romania si Europa.
Impactul unei retele complete de autostrazi va fi unul major asupra sectorului de transporturi si va fi multiplicat si asupra celorlalte ramuri ale economiei, in conditiile in care 70% din marfuri sunt transportate pe cale rutiera in Romania, conform datelor Institutului National de Statistica din 2022.
De asemenea, un efect important al extinderii autostrazilor va fi asupra exportului de marfuri, care ar putea cunoaste o crestere accelerata. Printre cele mai importante destinatii pentru transporturile rutiere de marfuri ale Romaniei sunt Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Cehia si Ungaria, potrivit companiei.
“Schimburile comerciale ale Romaniei cu celelalte state europene sunt pe o tendinta ascendenta, insa la aceasta crestere organica vom putea sa mai adaugam inca 38% doar datorita retelei de autostrazi. Este un capitol la care Romania a suferit mult timp, iar daca la finalul acestui deceniu vom avea dati in trafic toti cei 2.000 km, atunci vom putea realiza cat de mult ne-a lipsit aceasta infrastructura. Autostrazile cresc viteza si capacitatea de transport, scad timpii de tranzit si implicit emisiile CO2, ne ajuta sa acoperim mai rapid toate zonele din tara, astfel ca unele regiuni, precum Moldova, vor avea acces la investitii majore si dezvoltare”, declara Sergiu Iordache, managing director DSV Road.
Printre principalele avantaje identificate de companie, privind impactului autostrazilor asupra sectorului de transporturi de marfuri, se numara:
- Cresterea vitezei de transportare, de la circa 50 km/h in prezent, la circa 80 km/h
- Cresterea exporturilor si importurilor cu 10%
- Cresterea capacitatii de transport pentru un tir, cu cel putin 20%
- Impactul asupra cresterii economice prin transporturi mai eficiente datorita volumelor mai mari
- Acoperirea mai rapida a unor zone cu potential de crestere, precum Moldova
- Reducerea emisiilor de CO2 si incadrarea in obiectivele ESG pentru companii
- Precizie crescuta in timpul de tranzit al marfurilor, ceea ce va facilita si mai mult dezvoltarea solutiilor de urmarire a marfurilor in timp real, cum sunt cele ale DSV Road
“Acesti factori pot fi imbunatatiti si mai mult cand Romania va accede la Spatiul Schengen. Iar necesitatea unei retele feroviare bine puse la punct este, de asemenea, un capitol care ar putea ajuta foarte mult transporturile. Accesul facil la piata comunitara este poate cel mai mare beneficiu economic pe care il poate avea Romania ca membru UE. Insa, pentru a ne bucura pe deplin de acest beneficiu, este important ca infrastructura sa ramana un proiect de tara in anii ce vor urma”, puncteaza Mihai Teodorescu, country general manager Road Romania si Sustainability Ambassador in cadrul DSV Road.
Potrivit companiei, aderarea la Spatiul Schengen ar putea aduce economii de 30% la fiecare transport care trece granita, in conditiile in care in prezent pierderile sunt estimate la circa 2,4 miliarde de euro anual, potrivit Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
Printre cele mai solicitate tipuri de transport pe piata din Romania sunt cele de grupaj, unde DSV Road a inregistrat o crestere de 30% in prima parte a anului, si intermodal, cu un avans de 50%. Intermodalul, care presupune o componenta importanta de transport feroviar, ajuta la reducerea emisiilor CO2 chiar si cu 70%.
DSV Road este unul dintre cei mai mari transportatori din Romania si Europa, oferind servicii complete de transport – regim grupaj, incarcare partiala (less than truckload) si incarcare completa (full truck load), dar si servicii de transport pe baza de combustibil bio, ca parte din misiunea companiei de a reduce poluarea. DSV Road este una din entitatile juridice ale grupul DSV, prezent in Romania din 1994, alaturi de DSV Solutions si DSV Air&Sea.
Parte din grupul danez DSV Global Transport & Logistics, compania DSV are activitate in 13 orase din Romania. DSV ofera servicii complete de transport si logistica pe toate tipurile de transport (rutier, aerian, maritim si feroviar), servicii multimodale si servicii de depozitare si fulfilment pentru industrii ca retail, pharma, automotive si altele.