Guvernul a anuntat ca actualizat indicatorii pentru achizitia celor 20 rame electrice interregionale de lung parcurs, care acum vor costa mai mult.
Guvernul a aprobat, in cadrul sedintei de joi, 23 noiembrie 2023, la propunerea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), o hotarare prin care sunt actualizati indicatorii tehnico-economici pentru achizitia celor 20 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, stabiliti initial prin Hotararea Guvernului nr.1284 din 19 octombrie 2022.
Astfel, valoarea investitiei a fost actualizata ajungand la suma de 992.074.000 lei cu TVA. Hotararea de Guvernul mentionata acum de Executiv arata ca pretul celor 20 de trenuri electrice era de 911.042.000 lei cu TVA, deci cu 81 milioane lei mai putin decat acum.
”Actualizarea a fost necesara pentru fazele urmatoare de implementare, respectiv: semnarea contractelor de achizitie publica cu ofertantii declarati castigatori; inceperea executiei si supervizarea activitatilor de implementare”, arata Guvernul.
Durata de executie a proiectului de investitii este de 32 luni.
Finantarea cheltuielilor de investitii se va realiza din Fonduri externe nerambursabile, prin Planul National de Redresare si Rezilienta, „Componenta 4 – Transport sustenabil” si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Flota de 20 rame electrice sunt introduse pe intreaga retea electrificata si in proiect de a fi electrificata si sunt vizate legaturi directe intre marile orase ale Romaniei, pentru a contribui la reducerea poluarii din transporturi.
Ce prevedea Hotararea Guvernului nr.1284 din 19 octombrie 2022
Conform raportului de consultare a pietei nr.22/194/03.05.2022, a rezultat ca, pentru achizitionarea a 20 rame electrice interregionale de lung parcurs, destinate transportului feroviar de calatori (RE-IR-2) este necesara suma totala de 184.283.400 euro cu TVA, respectiv 911.042.000 lei cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9437 de la data de 04.04.2022), se arata in HOTARAREA DE GUVERN pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor aferente proiectului de investitii „Achizitie de 20 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2”.
Materialul rulant existent in Romania nu are nivelul de calitate cerut de publicul calator, iar tehnologiile de fabricatie ce au fost utilizate sunt depasite, nefiind posibil a se asigura indeplinirea standardelor de calitate prevazute in contractele de servicii publice.
Flota curenta de material rulant detinuta de operatorii de servicii privati si de stat din Romania a depasit deja sau este pe cale sa isi incheie ciclul de viata. Din acest motiv, exista riscul ca, pana in 2023, sa nu mai existe nicio garnitura de tren disponibila, apta pentru indeplinirea obligatiilor minime de serviciu public.
Cea mai mare parte a materialului rulant existent in Romania nu are nivelul de calitate impus de obligatiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depasite. Prin urmare, materialul rulant nu indeplineste standardele de calitate necesare pentru punerea in aplicare a contractelor de servicii publice, ceea ce necesita, asadar, inlocuirea acestuia.
La nivel national, Romania dispune de o infrastructura feroviara de 10.766 km (din care 4361 km reprezinta reteaua TEN-T), din care doar 37,4% este electrificata, respectiv 4.030 km (sursa: EU Statistical Pocketbook 2019).
Principalele elemente care justifica achizitia de material rulant nou destinat transportului feroviar public de calatori, conform Studiului de Fezabilitate nr.22/222/17.05.2022 pentru achizitia de material rulant feroviar in tractiune electrica pentru conectarea centrelor urbane din Romania – RE-IR 2, sunt urmatoarele:
- in ultimii 15 ani, in Romania, nu s-au facut achizitii publice de material rulant nou destinate transportului feroviar public de calatori;
- operatorul de transport feroviar de calatori cu capital de stat nu a achizitionat si nu are in parcul activ un numar suficient de material rulant care sa deserveasca publicul calator;
- operatorii de transport feroviar de calatori cu capital privat, care au intrat pe piata de transport feroviar din Romania, au achizitionat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabila, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerintelor europene de calitate si siguranta.
- respectarea prevederilor regulamentelor europene (Regulamentului 1315/2013 al Parlamentului European si al Consiliului privind orientarile Uniunii pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport) si adaptarea strategiei nationale in domeniul transporturilor dupa strategia europeana 2020 ce se axeaza pe necesitatea evolutiei transportului electric cu emisii scazute, reducand emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbarilor climatice, ce diminueaza dependenta Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% pana in 2050, comparativ cu 1990, nivel care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distante medii si a transportului de marfa de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apa.