Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pregateste constructia centurii Blaj, judet Alba, valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) fiind de 204.885.000 lei.
Lungimea drumului este de 6,845 km.
Finantarea obiectivului de investitie se realizeaza din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (P.T.) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii în limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Lucrarile vor afecta suprafete de aproximativ 236.000 mp(23,6 ha), situate în zona mixta a intravilanului si zona terenurilor cu destinatie agricola-arabil, curti, pasuni, fanete situate în extravilan si partial în zona de utilitate publica – cai de comunicatii.
Un pasaj va fi construit peste varianta de ocolire la km 3+723, L=32 m, pe DJ 107.
Solutiile tehnice s-au stabilit pe baza concluziilor si rezultatelor studiilor, investigatiilor de teren, a normelor si standardelor în vigoare, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii ,,Varianta ocolitoare a municipiului Blaj’’, judetul Alba.
Traseul variantei de ocolire se desprinde din DN 14B (km 22+230) prin intermediul unei intresectii de tip giratie (Giratia 1), se desfasoara în zona de versant a luncii Tarnavei Mici, traverseaza printr-un viaduct raul Tarnava Mica, DC21 si linia C.F.320 Blaj-Praid, continua paralel cu linia C.F. Blaj – Praid dupa care urca pe platoul nordic al municipiului Blaj. Traseul intersecteaza drumul judetean DJ 107 si prelungirea strazii Izvorului unde este prevazuta o intersectie giratorie (Giratie 2) la km 4+180, urmand ca traficul din drumul judetean înspre/dispre varianta de ocolire sa fie deviat printr-un alt sens giratoriu (Giratia 3) prevazut la km 53+580 al DJ 107. Traseul variantei se finalizeaza în DN 14B la km 26+900 printr-un sens giratoriu (Giratia 4).
Drumul este încadrat în clasa tehnica III.
Latimea partii carosabile în aliniament a variantei de ocolire este de 7 m, cu acostamente de 2×1 m.
Platforma în cale curenta va avea o latime de 9 m si un spatiu suplimentar pentru parapetele directionale w5 = 1,70 m.
Pentru colectarea si evacuarea apelor subterane si de infiltratie, mai ales în zona de debleu, se va realiza dren de fund de sant, din umplutura drenanta si geotextil. Pe traseul acestora se vor monta camine de aerisire si vizitare. Acestea vor descarca în camere de cadere la podete, rigole /santuri.
Evacuarea apelor pluviale se va face la emisari. S-au prevazut patru bazine de retentie /dispersie.
Intersectiile pentru acces si racordare la drumul national DN14B si pentru reglementarea accesului în si dinspre drumul judetean DJ 107 sunt de tip giratie.
Pe tot restul drumului se vor monta parapeti directionali cu grad de protectie H2 dotati cu dispozitive antiorbire.
Pentru cresterea confortului optic în zonele intersectiilor giratorii si pe viaduct se prevede realizarea iluminatului public pe timp de noapte cu lampi cu încarcare solara, tip LED, independente de reteaua de energie electrica.
Varianta de ocolire intersecteaza 7 drumuri de exploatare pentru care se asigura restabilirea legaturilor prin pasaje tip caseta cu lungimea de 8 metri si lumina de 6,40 m.
Se va reloca un drum de exploatare în lungime de 625 m si un drum de racordare în lungime de 385 m.
”Pe langa beneficiile economice pe care le va genera, constructia drumului, va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca care se estimeaza la un numar de 170 angajati pentru perioada executiei si poate atrage forta de munca locala”, arata nota de fundamentare.
Sunt prevazute masuri de colectare, separare, sedimentare a apelor înainte de evacuare în emisari, bazine de retentie, bazine de dispersie, înierbari terasamente, panouri fonoabsorbante, iar pe timpul executiei masuri specifice de colectare – depozitare deseuri, controlul emisiilor de noxe si praf, nivelul de zgomot.
In prezent, municipiul Blaj este traversat de DN 14B, care are si functiune de strada, catre acesta debusand si traficul de pe DJ 107 si DC 20 precum si de pe majoritatea strazilor care în general sunt perpendiculare pe DN 14B, astfel fiind create ambuteiaje, dese stationari în trafic cu reducerea vitezei de deplasare, cu inflente negative si asupra cresterii nivelului de noxe si a poluarii fonice.
Pana în prezent DN 14B nu a fost inclus în programe de modernizare sau reabilitare, capacitatea de circulatie, mai ales în zona centrala a municipiului, unde se suprapune traficul greu de tranzit cu cel local si cu cel adiacent dezvoltarilor socio – economico – comerciale, este redusa, din cauza valorilor de trafic în continua crestere, conducand si la blocarea intersectilor existente.
Conform studiului de trafic, valorile medii la nivelul drumului national DN14B, sunt de aproximativ 4.085 vehicule/zi, cu prognoza pentru primul an de perspectiva 2025 de 6903 vehicule/zi, iar prognoza pentru ultimul an de referinta, anul 2044, este de 17.085 vehicule/zi.
Obiectivul ”Varianta ocolitoare a municipiului Blaj” este considerat ca parte complementara a drumului transregio ”Blaj – Teius – A10” necesitatea fiind fundamentata prin includerea acestuia în Planul Investitional aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1312/2021, în cadrul listei proiectelor situate pe reteaua secundara – drumuri de conectivitate si transregio.
Pentru promovarea obiectivului este încheiat un Acord de parteneriat între CNAIR si Primaria municipiului Blaj, în baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate Romaniei.