Guvernul a aprobat un imprumut de 500 de milioane de euro acordat Romaniei de Banca Europeana de Investitii (BEI), pentru constructia Autostrazii A1 Sibiu–Pitesti, parte a Retelei Trans-Europene de Transport (TEN-T Comprehensive).
Proiectul de lege va fi transmis Parlamentului cu solicitarea de a fi dezbatut si adoptat in procedura de urgenta.
Proiectul Autostrazii A1 Sibiu–Pitesti, aprobat prin H.G. nr. 196/2019, are o lungime totala de 122,11 km si este structurat in cinci sectiuni:
• Sibiu – Boita (14,17 km)
• Boita – Cornetu (30,35 km)
• Cornetu – Tigveni (37,40 km)
• Tigveni – Curtea de Arges (9,86 km)
• Curtea de Arges – Pitesti (30,33 km).
Imprumut pe 27 ani
Imprumutul BEI, care acopera pana la 50% din costul total al proiectului, are o durata de pana la 27 de ani. Sumele vor fi trase in maximum 10 transe, fiecare de minimum 50 milioane euro. Cheltuielile cu TVA si cele privind exproprierile nu sunt eligibile.
Potrivit contractului de finantare, cheltuielile reprezentand echivalentul in lei al valorii imprumutului si al celorlalte fonduri publice destinate finantarii costului acestuia, inclusiv taxele si impozitele aferente, se includ in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie prin legile bugetare anuale.
Rambursarea capitalului, plata dobanzilor si comisioanelor se vor asigura conform legislatiei privind datoria publica, prin Ministerul Finantelor.
Termenul de finalizare
Proiectul Autostrazii A1 Sibiu–Pitesti, demarat in anul 2020, beneficiaza de finantare din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014–2020 si Programul Transport 2021–2027, in valoare totala de aproximativ 9,27 miliarde lei (1,83 miliarde euro), diferenta fiind asigurata de la bugetul de stat. Termenul de finalizare este estimat pentru 2028.
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii asigura implementarea proiectului, prin C.N.A.I.R. S.A, care gestioneaza utilizarea fondurilor si realizarea lucrarilor.
Detalii desore contract
Contractul de finantare este incheiat conform legislatiei luxemburgheze, avand natura juridica a unui contract de stat, si va intra in vigoare dupa aprobarea prin proiect de lege, conform O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publica.
Construirea Autostrazii A1 Sibiu–Pitesti contribuie la imbunatatirea mobilitatii, reducerea timpilor de calatorie intre Sibiu si Pitesti si cresterea sigurantei rutiere. Este prima autostrada care traverseaza Muntii Carpati, are ca scop asigurarea accesului la Marea Neagra prin teritoriul Romaniei, si genereaza beneficii economice importante pentru intreaga regiune.
Potrivit Programului investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2020–2030, care reprezinta instrumentul de implementare actualizat al Master Planului General de Transport al Romaniei, pana in anul 2030, Romania trebuie sa dispuna de o retea de infrastructura de transport moderna, sigura si sustenabila, care sa asigure conectivitatea interna si externa, in concordanta cu obiectivele europene de neutralitate climatica.
Obiectivul il reprezinta recuperarea decalajului de dezvoltare fata de alte state membre, concomitent cu atingerea tintelor de reducere a emisiilor de carbon si de tranzitie catre o mobilitate durabila.





