Metrorex a organizat miercuri 9 aprilie 2025 o ceremonie de lansare pentru marcarea primei rotiri a primului utilaj TBM pe Magistrala 6, Sectiunea Sud 1 Mai – Tokyo. Denumit TBM Sfanta Maria, utilajul va incepe activitatile de foraj la viitoare statie de metrou Tokyo pana la statia de metrou existenta 1 Mai.
Potrivit Metrorex, TBM-ul „Sfanta Maria” are o lungime de 97 de metri, cantareste aproximativ 600 de tone, iar capul de foraj are 6,60 metri. Viteza medie de înaintare a TBM este de 1,5 m pe ora, parcurs în care excaveaza circa 60 de metri cubi de pamant.
Pe masura ce excaveaza si îndeparteaza solul excavat, TBM-ul monteaza inelele de tunel.
Transportul inelelor de tunel se realizeaza prin MSV (Multi Service Vehicle), vehicul special de transport care poate transporta pana la 50 de tone.
Media de montaj este de 13 – 14 inele per tunel, în 24 de ore, iar personalul care opereaza TBM-ul lucreaza 24 de ore, în trei schimburi. Cu exceptia pauzelor necesare pentru mentenanta, TBM-ul functioneaza continuu.
In perioada urmatoare punerii în functiune a TBM-ului „Sfanta Maria”, va deveni operational si TBM-ul „Sfanta Ana”. Acesta va porni tot de la viitoarea statie de metrou Tokyo catre 1 Mai, excavand cel de al doilea tunel de pe Sectiunea SUD.
„Aceasta zi marcheaza o noua etapa de referinta în concretizarea Magistralei 6 de metrou, un proiect major de infrastructura urbana care va îmbunatati semnificativ transportul public, gradul de mobilitate a populatiei, traficul rutier si viata oamenilor. Este o zi importanta pentru Bucuresti si pentru extinderea retelei de metrou. Prin finantare de la bugetul de stat, din fonduri europene si fonduri externe rambursabile JICA, Metrorex S.A. se numara printre cei care construiesc pentru oameni, pentru Romania, pentru un viitor sustenabil”, afirma Mariana Miclaus, Director General Metrorex.
Redam in continuare precizarile Metrorex privind evenimentul de lansare al activitatii primului TBM pe Magistrala 6:
„Primul utilaj TBM operational pe Sectiunea SUD a Magistralei 6 de metrou se afla la start. In cadrul unei ceremonii de lansare la care participa oficialitati, reprezentanti Metrorex, reprezentanti JICA, reprezentanti ai Constructorului desemnat pentru executia contractului „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai-Otopeni). Proiectare si executie structura de rezistenta statii, galerii si tuneluri. Lotul 1. – 1Mai-Tokyo” si reprezentanti ai Consultantului/Supervizor, capul de foraj al utilajului gigantic face astazi prima rotire marcand începerea activitatilor de foraj de la viitoarea statie de metrou Tokyo pana la statia de metrou existenta 1 Mai.
Asa cum se obisnuieste, utilajele TBM poarta nume de sfinti. TBM-ul care se afla astazi la start în cadrul ceremoniei de lansare care marcheaza acest moment important se numeste „Sfanta Maria” – simbolul protectiei divine si al îngrijirii întregii umanitati. Alaturi, va fi activ si cel de-al doilea scut, denumit „Sfanta Ana”, o alta figura emblematica a spiritualitatii ortodoxe, care reprezinta întelepciunea, rabdarea si credinta neclintita. Utilajul care poarta numele „Sfanta Maria” a fost adus în Romania în apropierea zilei de 8 septembrie, ziua în care este sarbatorita Nasterea Maicii Domnului. Cel de al doilea TBM se numeste „Sfanta Ana”, asa cum si sarbatorile se succed în calendar. Cele doua utilaje vor excava tunelurile subterane cu lungime de 6,6 km, pe care se vor construi cele sase statii si sase interstatii ale aliniamentului Magistralei 6, Sectiunea SUD, 1 Mai – Tokyo”.