Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va semna joi, 10 aprilie 2025, contractul pentru proiectarea si executia celor 41 de kilometri din Autostrada Transilvania – sectiunilor Poarta Salajului-Zalau si Zalau-Nusfalau – care cuprind si constructia celui mai lung tunel de pe o autostrada din Romania, Tunelul Meses, in lungime totala de 2,8 kilometri de tunel. Este practic cel mai scump contract din istoria CNAIR, in valoare de 6,62 miliarde lei, fara TVA, bani proveniti din Fonduri Europene Nerambursabile.
Contractul pentru constructia celor 41 km are o perioada de implementare de 78 de luni (18 luni pentru etapa de proiectare si 60 de luni pentru etapa de executie a lucrarilor).
In cadrul acestui contract vor fi construite 65 de viaducte, poduri si pasaje (in lungime totala de aproximativ 13 km) dar si Tunelul Meses (in lungime de 2,89 km).
Durata de realizare a contractului este de 78 de luni dintre care 18 luni destinate proiectarii si 60 executiei.
Sorin Grindeanu: „Este un contract de 6,62 miliarde lei. Cel mai mare contract din istoria CNAIR”
Vestea semnarii contractului a fost data de ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu care a precizat ca odata cu semnarea acestui lot, toate loturile Autostrazii Transilvania se vor afla in executie:
Iata anuntul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu:
„O veste buna. La sfarsitul acestei saptamani vom semna ultimul lot si cel mai valoros lot, ca si suma, de pe Autostrada Transilvania. Si aici vorbim despre lotul de la Poarta Salajului la Nusfalau. Este un contract de 6,62 miliarde lei. Cel mai mare contract din istoria CNAIR si, cu ocazia semnarii acestui contract, toate loturile aflate in constructie in acest moment de pe Autostrada Transilvania vor fi intra faza finala, cea de executie.
Si anume, ma refer la loturile de la Nadaselu pana la Nusfalau si totodata de la Suplacu de Bacau pana la Biharia.
Autostrada Transilvania este una dintre autostrazile importante din Romania care trebuie sa fie finalizata in anii viitori”.
Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS a obtinut cel mai scump contract de infrastructura din istoria Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), atribuirea fiind facuta la inceputul lunii noiembrie 2024.
Grupul de firme turcesti Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS va trebui sa foreze Tunelul Meses pentru a realiza doua galerii si doua benzi de circulatie pe fiecare sens. Tunelul Meses va fi proiectat pentru a asigura o viteza de circulatie de 120km/h, urmand sa traverseze muntii Meses, in apropiere de orasul Zalau. Tunelul va fi amplasat in zona de sud-vest a Municipiului Zalau, in judetul Salaj.
Contractul este de o importanta majora, dat fiind ca licitatia pentru realizarea celor 41 de km ai autostrazii Transilvania a fost lansata initial in noiembrie 2020, fiind de atunci relansata. Cea mai recenta scoatere la licitatie a acestui lot a fost in februarie 2023, de la acel moment pana in august 2024 avand loc opt amanari succesive de anuntare a castigatorului licitatiei. Motivatia reprezentantilor Ministerului Transporturilor a fost „complexitatea documentatiei”.
Sapte operatori economici s-au inscris pentru a castiga contractul pentru proiectarea si executia celor 41 km dintre Poarta Salajului si Nusfalau, inclusiv Tunelul Meses:
– Asocierea SA & PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o (Romania – Bosnia Hertegovina)
– WEBUILD SPA – MILANO (Italia)
– IC IÇTAS INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. (Turcia)
– Asocierea MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Turcia)
– MAPA INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia)
– Asocierea NUROL INSAAT VE TICARET A.S. – DUYGU TAAHHÜT VE İNSAAT A.S. (Turcia)
– Asocierea TEKFEN INSAAT VE TESISAT A.S. – DOGUS INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia)