CFR Marfa o sa fie istorie. Executivul a aprobat miercuri, 16 octombrie 2024, in sedinta de Guvern infiintarea prin hotarare de Guvern a societatii de stat Carpatica Feroviar SA. Conform precizarilor reprezentantilor Guvernului, Carpatica Feroviar SA urmeaza sa asigure „transporturilor strategice ale statului roman”, desfasurand „doua tipuri de activitati de interes strategic pentru asigurarea necesitatii de mobilitate prioritizata, tinand cont de parteneriatele Romaniei, rezultate din obligatiile sale internationale si de nevoia de acoperire a transportului de marfa in situatii de criza si de interes comercial, fiind o societate cu capital de stat, finantata din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfa venind in completarea cerintelor pietei de transport feroviar”. Societatea trebuie sa fie functionala in 2025.
Capitalizarea in suma de 125.000 lei a societatii Carpatica Feroviar SA, din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pe anul 2024 a fost aprobata inca din 6 iunie 2024, suma fiind alocata din fondul de rezerva al Guvernului.
Conform datelor oficiale, de administrarea Carpatica Feroviar SA se va ocupa Adrian-Daniel, Staicu Mihail-George, Radu Alexandru, Nunca Otilia-Florentina si Budescu Gabriel.
Infiintarea noii societati Carpatica Feroviar SA vine pe fondul crizei in care a ajuns CFR Marfa, unde desi au crescut veniturile, compania a raportat pierderi in crestere fata de anul trecut, in valoare de 194 milioane lei.
Ca urmare a infiintarii Carpatica Feroviar, urmeaza ca CFR Marfa sa i se lichideze patrimoniul, care este sub sechestru in acest moment depus de ANAF, si sa se achite datoria pe care o are la CFR SA pentru ajutorul de stat.
Totodata, personalul CFR Marfa urmeaza sa ajunga la Carpatica Feroviar: „Exista in momentul de fata la CFR Marfa 3.300 de angajati care asigura functionarea companiei. Deci asta este, trebuie sa recunoastem, asta este bazinul de oameni cu experienta, cu cunostinte despre… Noi incercam o tranzitie lenta, fara tensiuni sociale, o tranzitie lenta pe cadrul legal actual”, preciza in iulie 2024 secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Ionut Cristian Savoiu (foto).
Ionut Cristian Savoiu: „O companie functionala, o companie viabila trebuie sa fie bancabila”
De altfel, in iulie 2024, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Ionut Cristian Savoiu preciza ca „trebuie sa demonstram discontinuitatea CFR Marfa”, urmand sa fie infiintata compania Carpatica Feroviar SA, ca un „fresh start” pentru transportul feroviar de marfa din Romania:
„Noi vizam infiintarea unei companii feroviare care sa aiba posibilitatea sa aiba si capital privat in interior, deci o sa fie o companie cu capital mixt, in perspectiva. Trebuie sa demonstram discontinuitatea companiei CFR Marfa si acest lucru este realizabil intr-un parcurs agreat cu Comisia Europeana, cu DG Competition, in decursul a doi ani de lucru si suntem foarte aproape de concretizare a acestui demers, care va demonstra seriozitatea statului nostru in a implementa o decizie a Comisiei si de a avea in continuare o companie viabila in mediu concurential. (…) Ce este important spus? O companie functionala, o companie viabila trebuie sa fie bancabila. In momentul cand ai o datorie de 4 miliarde, mai mult de 4 miliarde de lei, evident, nu te poti dezvolta, nu poti sa creditezi o astfel de companie, pari un partener sub risc de functionare. De aceea, asta este una din motivatiile pentru care noi am dorit un fresh start, cum se spune, pentru transportul feroviar de marfa din Romania. (…)
Se va infiinta o societate cam de aceleasi dimensiuni ale afacerii cu a companiei CFR Marfa de astazi, deci nu ne dorim un rol dominant. Oricum, la circa 30% cota de piata, intre 25% si 30%, nimeni nu poate sa mai spuna ca ne aflam intr-o situatie dominanta. Dimpotriva, noi suntem angajati pe un parcurs care sa asigure competitivitatea tuturor participantilor in aceasta piata de transport feroviar de marfa. Parcursul nostru este reglementat de lege. Anul trecut, a fost amendata legislatia care permite ministerelor sa infiinteze societati comerciale. De asemenea, dupa cum bine stiti, tot anul trecut a aparut AMEPIP. Practic, aceasta agentie va juca un rol important in implementarea legislatiei privind consiliile de administratie, performanta fianciara etc. Mai mult, avem angajamentul ca aceasta noua companie sa aiba si o cota de capital privat intr-o forma sau alta – ca e vorba de participarea unui investitor in domeniu sau prin listare la bursa. Deci ambele variante sunt pe masa de lucru, dupa infiintare. Carpatica va avea cam aceeasi dimensiune, deci eu sunt convins ca se va asigura o tranzitie neteda, iar ceea ce merita spus este ca in ultimii doi ani compania operational este pe plus. CFR Marfa a devenit, dintr-o companie de unde lumea pleca, pentru ca nu erau salarii, o companie care atrage forta de munca, tinerii. Cred ca aceasta experienta poate fi transferata usor la noua entitate de transport de marfa„, a declarat Savoiu, la dezbaterea publica referitoare la proiectul de Hotarare de Guvern privind infiintarea Carpatica Feroviar.
Hotarare de Guvern privind infiintarea societatii Carpatica Feroviar S.A.:
„Guvernul a aprobat infiintarea Carpatica Feroviar S.A, societate ce va asigura transporturile strategice ale statului roman.
Societatea va desfasura activitati:
– De interes strategic – pentru asigurarea necesitatii de mobilitate prioritizata, tinand cont de parteneriatele Romaniei rezultate din obligatiile sale internationale si de nevoia de acoperire a transportului de marfa in situatii de criza;
– De interes comercial – fiind o societate cu capital de stat, finantata din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfa, venind in completarea cerintelor pietei de transport feroviar.
Capitalizarea acestei societati, in suma de 125.000 de lei, se regaseste in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pe anul 2024, precizeaza Guvernul pe site-ul sau.
Iata declaratia purtatorului de cuvant al Guvernului Mihai Constantin:
„Vreau sa anunt, cu aceasta ocazie, ca tot prin hotarare de Guvern s-a decis infiintarea Carpatica Feroviar SA, societate care va asigura transporturile strategice ale statului roman. Societatea va desfasura doua tipuri de activitati de interes strategic pentru asigurarea necesitatii de mobilitate prioritizata, tinand cont de parteneriatele Romaniei, rezultate din obligatiile sale internationale si de nevoia de acoperire a transportului de marfa in situatii de criza si de interes comercial, fiind o societate cu capital de stat, finantata din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfa venind in completarea cerintelor pietei de transport feroviar. Capitalizarea acestei societati, in suma de 125.000 lei, se regaseste in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pe anul in curs, 2024”.