Comisia Europeana a anuntat care sunt proiectele castigatoare la ultimul apel de proiecte din Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Romania a primit finantari pentru trei proiecte de infrastructura, in valoare totala de aproape 260 de milioane de euro, unul dintre ele avand ca finalitate imbunatatirea conditiilor de navigabilitate pe sectorul dunarean comun al Romaniei si Bulgariei. ”Imbunatatirea navigabilitatii pe Dunare e mai necesara ca oricand, luand in calcul noile realitati geopolitice din estul Europei”, declara fostul comisar european pentru Transporturi, Adina Valean.
“Dunarea a fost o prioritate in mandatul meu de comisar pentru transporturi si ma bucur ca un proiect care treneaza de multi ani, Fast Danube 2, a fost in sfarsit depus cu succes si finantat de Comisia Europeana cu aproape 200 de milioane de euro. Ducerea la bun sfarsit al acestui proiect ar duce la asigurarea unei perioade minime de 340 de zile pe an de navigabilitate. Imbunatatirea navigabilitatii pe Dunare e mai necesara ca oricand, luand in calcul noile realitati geopolitice din estul Europei”, a declarat fostul comisar pentru transporturi, Adina Valean.
Fast Danube 2 va imbunatati conditiile de navigabilitate pe sectorul dunarean comun al Romaniei si Bulgariei, iar proiectul este depus de Regia Autonoma Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati. Suma exacta a finantarii este de 195.499.818 euro.
Comisia Europeana a selectat 134 de proiecte de transport in acest apel de proiecte, din 408 aplicatii, majoritatea fiind proiecte de cale ferata si cursuri de apa navigabile.
“Un alt proiect finantat in acest ultim apel de proiecte din fondurile Mecanismului pentru Interconectarea Europei este reabilitarea caii ferate Valea Calugareasca – Buzau. Suma acordata este de 45 de milioane de euro. De asemenea, Romania, impreuna cu Republica Moldova si Ucraina primesc aproape 14 milioane de euro pentru imbunatatirea infrastructurii la frontierele Galati, Giurgiulesti, Reni”, potrivit fostului comisar european pentru transporturi.
De asemenea, Comisia Europeana anunta ca a selectat 134 de proiecte de transport care vor primi peste 7 miliarde euro sub forma de granturi UE in cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE).
Aceasta finantare reprezinta cea mai importanta cerere de propuneri din cadrul actualului program MIE Transporturi.
Romania primeste 149 milioane de euro pentru un total de 9 proiecte, dintre care unul este national, iar celelalte sunt proiecte multi-nationale ale UE, cu participarea unei entitati nationale.
Aproximativ 83% din finantare va sprijini proiecte aliniate la obiectivele climatice ale UE, punand accentul pe imbunatatirea si modernizarea cailor ferate, a cailor navigabile interioare si a rutelor maritime in cadrul retelei transeuropene de transport (TEN-T).
Astfel, proiectelor feroviare le va fi alocata 80% din suma totala de 7 miliarde euro.
Cele mai importante proiecte includ conexiunile feroviare transfrontaliere dintre statele membre din regiunea baltica (Rail Baltica), dintre Franta si Italia (Lyon-Torino) si dintre Danemarca si Germania (tunelul Fehmarnbelt).
In plus, aproximativ 20 de porturi maritime din mai multe tari vor beneficia de sprijin pentru modernizarea infrastructurii, in special pentru alimentarea cu energie electrica a navelor la tarm si pentru transportul energiei din surse regenerabile.
Mai multe dintre proiectele selectate vor spori capacitatea culoarelor de solidaritate UE-Ucraina, care au fost instituite pentru a facilita importurile si exporturile intre Ucraina si UE, avand ca obiectiv imbunatatirea infrastructurii rutiere, a punctelor feroviare de trecere a frontierei si a integrarii sistemului feroviar ucrainean.
De asemenea, ziua de maine, 18 iulie, marcheaza data intrarii in vigoare a Regulamentului TEN-T revizuit, care va contribui in mod semnificativ la promovarea unor moduri de transport mai durabile, la promovarea digitalizarii si la imbunatatirea multimodalitatii intre diferitele moduri de transport.