Zile de sarbatoare in judetul Constanta marcate de relansarea, in doua etape, a Aeroportului International Alexandru Podgoreanu din Tuzla, care a coincis si cu celebrarea momentului in care Romania, alaturi de Bulgaria, au intrat in „Schengen aerian si martim”. In prima etapa a relansarii, peste 20 de aeronave romanesti au decolat de pe Aeroportul International Alexandru Podgoreanu Tuzla catre Balcic, Bulgaria in data de 13 aprilie 2024, iar la finalul acestui weekend, in cea de-a doua etapa, in 27 aprilie 2024, alte cateva zeci de aeronave bulgaresti de aviatie generala au aterizat pe Aeroportul International Alexandru Podgoreanu Tuzla.
Manifestatiile organizate in luna aprilie au marcat atat prezentarea noului Aeroport Tuzla, cel mai atipic si bine adaptat unei nise de piata specifice din Romania, care a trecut printr-un amplu proces de modernizare, precum si intrarea Romaniei in „Schengen aerian si martim”.
Istoria Aeroportului Tuzla
„Din 25 iulie 1931 pana in 1940, cand Cadrilaterul a ramas Bulgariei, cursa aeriana Bucuresti-Constanta-Balcic cu avioane Junkers F13 a fost cea mai performanta dintre cursele LARES (Liniile Aeriene Romane). Doar in vara anului 1931 au fost transportati 724 de pasageri si 1642 kg de colete postale, cu un program zilnic pana la 15 septembrie. In anii ’30, Guvernul Romaniei a realizat un program pentru crearea de noi linii aeriene interne si internationale operate de compania de stat si de operatori privati, pentru care a dispus construirea si dotarea unui numar impresionant de aeroporturi, dand astfel startul aviatiei moderne. Masterplanul General de Transport, Programul Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport si Programul Operational Infrastructura Mare, alaturi de eforturile pentru aderarea la spatiul Schengen sunt inceputul unei serii de transformari menite sa adapteze strategia Romaniei la nevoile aviatiei contemporane”.
Si cum o astfel de istorie nu putea fi uitata, REGIONAL AIR SERVICES, societate detinuta de omul de afaceri Dorin Ivascu, care este proprietarul si operatorul Aeroportului International Alexandru Podgoreanu din Tuzla, incepand cu anul 1998 (din 1999 aeroportul devenind baza Regional Air Services), a investit in ultimii patru ani peste 100 milioane lei pentru modernizarea si dezvoltarea infrastructurii aeroporturare la aeroportul Tuzla, in anul 2023 avand loc si conformarea Aeroportului Tuzla la cerintele operationale de siguranta si securitate aeroportuara.
Caci, astfel cum organizatorii evenimentului au titrat, modernizarea Aerportului International Alexandru Podgoreanu din Tuzla inseamna conservarea si continuarea unei istorii locale fascinante, continuare cu crearea unui nou concept dedicat iubitorilor de aviatie si turistilor.
De altfel, trebuie precizat ca in 2017 aeroportul a primit numele Alexandru Podgoreanu – primul comandant AVIASAN (Aviatia Sanitara Romaneasca, infiintata in 1958 in Constanta) – Tuzla fiind din 1967 principalul centru de operatiuni AVIASAN.
Imbunatatirea nivelului de securitate a operatiunilor aeroportuare
In octombrie 2020, REGIONAL AIR SERVICES a semnat contractul pentru modernizarea si dezvoltarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Tuzla, prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM 2014-2020). In cadrul acestui contract s-a amenajat pista de decolare aterizare 04-22 cu lungimea de 900 m, a pistei de decolare aterizare 16-34 cu lungimea de 420 m, au fost realizate platformele de intoarcere pe pista, caile de rulare, benzile de siguranta, platforma de imbarcare-debarcare, a fost instalat balizajul luminos, dar a fost si construit un nou turn de control cu anexe.
Proiectul de finantare a adus o serie de beneficii atat la nivel regional, cat si national, dintre care enumeram:
-Reducerea timpului de interventie in situatii de urgenta, pompieri si salvarea aeroportuara;
-cresterea sigurantei utilizatorilor serviciilor aeroportuare;
-cresterea probabilitatii de detectare a urmelor de explozibili si surse de radiatii in bagajele pasagerilor;
-cresterea vitezei de verificare a bagajelor;
-reducerea timpului de asteptare pentru pasageri;
-dezvoltarea economica a judetului Constanta prin cresterea numarului de locuri de munca; etc..
Un mediu mai sigur pentru utilizatorii infrastructurii aeroportuare
Totodata, in 2023, pentru conformarea Aeportului Tuzla la cerintele operationale de siguranta si securitate aeroportuara, a fost accesat Programul Operational Infrastrutura Mare (POIM 2014-2020) pentru achizitionarea de echipamente, autovehhicule de interventie in situatii de urgenta, sisteme de control al traficului aerian, precum si pentru controlul pasagerilor, bagajelor si marfurilor.
Proiectul de conformare la cerintele operationale si siguranta si securitate aeroportuara a Aeroportului Tuzla a prevazut achizitionare urmatoarelor echipamente specifice:
-Autospeciala SSI inclusiv kit-descarcerare;
-Sistem de comunicatii SOL-SOL pentru serviciile SSI si de securitate aeroportuara;
-Punct mobil de comanda SSI;
-Sistem de management al comunicatiilor VCS pentru controlul traficului aerian;
-Sistem de monitorizare trafic aerian;
-Echipament de control de securitate si scanarea bagajelor de cabina;
-Detector urme de explozibil ETD;
-Aparat de detectie a surselor de radiatii; etc..
Modernizarea care pune Aeroportul Tuzla in linia intai
Toate aceste lucrari de modernizare si masuri luate pentru conformarea aeroportului de catre REGIONAL AIR SERVICES, detinuta de omul de afaceri Dorin Ivascu, au fost necesare pentru ca Aeroportul International Alexandru Podgoreanu Tuzla de la malul Marii Negre sa poata atrage noi operatori, sa poata deservi zboruri atat pe timpul zilei, cat si noaptea, sa poata asigura zboruri interne si internationale scurte destinate transportului de persoane, precum si zboruri cargo.
Devine astfel imperios necesar un punct de vama permanent, despre care avem informatii ca deveni functional in cel mai scurt timp, astfel incat traficul de aeronave mici si mijlocii va fi constant.
REGIONAL AIR SERVICES, proprietarul si operatorul Aeroportului International Alexandru Podgoreanu Tuzla este organizatie de intretinere aprobata Part 145 (service center pentru aeronave) fiind operator aerian autorizat pentru lucru aerian si avietie generala, fiind autorizat si pentru transport aerian comercial conform normelor UE965/2012 (taxi aerian, charter, operatiuni offshore, HEMS, ambulanta aeriana, zboruri turistice).
Trotodata, REGIONAL AIR SERVICES este autorizata sa efectueze instruirea conform EU1178/2011 – pana la ATPL – pentru formarea de piloti de avion si elicopter, fiind in acelasi timp si centru de instruirea autorizat OPITO, avand in portofoliu toate programele importante de instruire pentru industria de petrol si gaze, dar si formarea echipajelor de cabina si cursuri pentru personalul aeroportuar.