Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anuntat ca podul de la Braila nu va fi receptionat pana cand toate neconformitatile nu vor fi indepartate de catre companie. Grindeanu da insa asigurari ca siguranta nu este pusa in pericol. Ministrul precizeaza ca lucrarile pe partea braileana a malului Dunarii sunt finalizate, dar ”compania cam refuza sa faca notificarea”, iar traficul este dat peste cap.
Circulatia a fost deschisa pe noul pod de la Braila, vara trecuta, insa au aparut mai multe probleme care sunt reparate de catre constructor. Lungimea totala a podului este de 1.974,3 metri, iar inaltimea turnurilor este de aproximativ 193 metri de la partea superioara a fundatiei. De asemenea, podul are trei deschideri: o deschidere principala (1.120 metri) si doua deschideri laterale de 489,6 metri pe malul brailean si de 364,6 metri pe malul tulcean.
“E absolut inadmisibil ce se intampla acum acolo. S-au terminat lucrarile pe partea braileana a malului Dunarii, toata acea traversare peste linia de cale ferata, toate lucrurile sunt finalizate. Compania cam refuza sa faca notificarea. Traficul din Braila este dat peste cap in acest moment, este dat peste cap in acest moment pentru ca ei refuza sa faca aceasta notificare. Sa stiti ca eu inteleg toate lucrurile care tin de apararea intereselor si fiecare isi apara interesele, in cazul lor incearca sa-si apere aceste interese. Dar asta pana la a aduce disconfort cetatenilor. Si colegii mei stiu ca le-am cerut sa gaseasca rapid o situatie, o rezolvare”, a afirmat ministrul Transporturilor.
El considera ca este o actiune intentionata din partea companiei respective.
“Pe mine m-au anuntat atat primarul Brailei, cat si presedintele de Consiliu Judetean. In loc sa ajute toata aceasta investitie de sute de milioane de euro, din cauza acestei lucrari, pana la urma minore, avand in vedere partea cealalta, s-a dat peste cap jumatate din traficul din municipiul Braila. Evident ca in acest moment este o actiune, evident intentionata, din partea acestei companii. Dar cu santajul nu merge, cel putin in ceea ce ma priveste”, a mai spus Sorin Grindeanu.
Ministrul da asigurari ca siguranta cetatenilor nu este pusa in pericol.
“Nicio secunda nu e pusa in pericol siguranta cetateanului. Deci lucrul asta trebuie sa fie cat se poate de clar. De aceea am si dat in circulatie acest pod. Vreau sa va spun – si am dat exemplul asta si o sa-l mai dau. Vizavi, pe malul tulcean, e o localitate, Macin se cheama. Daca exista un caz de urgenta sa mearga Salvarea de la Macin, merge la Braila, acum face cinci minute, sa zicem, maxim sa traverseze podul. Inainte, fara aceasta investitie, cam o ora. Cand e vorba de cazuri de urgenta in salvare de viata si de moarte, o ora, spun eu, sau timpul asta poate sa duca la situatii neplacute. Deci siguranta niciodata nu e pusa in pericol. Nu vom receptiona acest pod pana cand toate neconformitatile nu vor fi indepartate de catre companie”, a subliniat ministrul Transporturilor.
Garantii si de la CNAIR
La randul sau, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) neaga informatiile vehiculate in spatiul public cu privire la siguranta podului si face o serie de precizari despre situatia derularii contractului pentru proiectarea si constructia Podului Suspendat peste Dunare de la Braila.
”Referitor la informatiile aparute in spatiul public despre situatia derularii contractului pentru proiectarea si constructia Podului Suspendat peste Dunare de la Braila, facem urmatoarele precizari:
Siguranta celor care circula pe pod nu este pusa in pericol absolut deloc, asa cum se sustine tendentios in articolul publicat astazi. Contractul nu este finalizat, iar receptia lucrarilor se va face doar dupa indeplinirea tuturor standardelor de calitate stipulate in contract. Contractul cu antreprenorul WeBuild este in intarziere din cauza mobilizarii deficitare a acestuia”, precizeaza CNAIR.
In urma inspectiilor in santier, inginerul si reprezentantii CNAIR au identificat infiltratii la blocurile de ancoraj dinspre localitatile Braila si Jijila. Astfel, pentru monitorizarea infiltratiilor si inchiderii Rapoartelor de Neconformitate, CNAIR a realizat o „Expertiza Tehnica a lucrarilor executate de antreprenor in santier”, iar o prima masura a vizat monitorizarea situatiei podului din momentul constatarii infiltratiilor, iar dupa punerea in functiune cu inca 6 luni.
”O mare parte dintre aceste infiltratii au fost stopate, iar ca urmare a punctelor de vedere transmise de Expertul Tehnic dupa punerea in functiune a Podului, acesta a prelungit perioada de monitorizare pana la data de 31.03.2024, urmand sa se stabileasca dupa aceasta data o solutie finala de inchidere a infiltratiilor. In urma procesului de verificare a suruburilor parapetului de siguranta de pe Podul Suspendat de la Braila s-a constatat ca din totalul de 100.000 de suruburi, au fost slabite un numar de 401, ceea ce inseamna aproximativ 0,4% din totalul acestor elemente”, mai arata Compania de Drumuri.
La 2 saptamani de la darea in trafic a podului, a fost consemnat de catre inginer aparitia de valuriri la nivelul caii de rulare. In data de 25.07.2023, Antreprenorul a justificat aparitia acestor degradari ca urmare a traficului greu si temperaturilor crescute.
De asemenea, CNAIR a solicitat pe 02.08.2023 clarificari cu privire la aparitia valuririlor si presupusa incalcare a restrictiilor de trafic. Totodata a mai solicitat ISCTR suplimentarea controalelor pe sectoarele in care sunt impuse restrictii. Pana in momentul de fata, antreprenorul a intervenit de 3 ori pentru remedierea structurii rutiere pe pod, dar fara a remedia definitiv aceasta problema. Pe 08.09.2023, antreprenorul a informat CNAIR cu privire la actiunile de remediere intreprinse pe Calea 2, banda 1, respectiv frezarea si reasternerea stratului de uzura.
”Desi pasajul CF de la km 0+385 este finalizat, constructorul nu a solicitat receptia, astfel incat acesta nu poate fi utilizat. Pentru finalizarea tuturor lucrarilor prevazute in contract, antreprenorul mai are de efectuat urmatoarele tipuri de lucrari:
– drumuri de acces (drumul spre Jijila);
– lucrari de constructie a bazinelor de retentie a apei pluviale;
– efectuarea marcajelor si montarea elementelor de semnalizare verticala-orizontala pentru siguranta circulatiei;
– lucrari de remediere a tasarilor aparute la asfaltarile efectuate”, subliniaza CNAIR.