”AUTOSTRADA LITORALULUI” FACE PASI – Alternativa Techirghiol va costa 5,74 miliarde lei si va avea peste 30 de kilometri. Autostrada va avea gard impotriva animalelor

Alternativa Techirghiol, cunoscuta si ca ”Autostrada Litoralului”, va costa 5.744.823.000 lei si va avea 30,59 kilometri, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii ”Alternativa Techirghiol“, judetul Constanta, publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor.

Durata de executie a drumului este de 36 de luni.

Alternativa Techirghiol ocoleste localitatile Techirghiol, Eforie Nord, Eforie Sud, lacul Techirghiol, Tuzla si 23 August.

Finantarea obiectivului se realizeaza din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (P.T.) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

A fost deja obtinut Acordul de mediu nr. 15 din 20.10.2023, emis de catre Agentia pentru Protectia Mediului Constanta.

Constructia autostrazii va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca care se estimeaza la un numar de 1.200 angajati pentru perioada executiei si poate atrage forta de munca locala, potrivit proiectului.

Traseul este amplasat pe teritoriul administrativ a judetului Constanta. Terenurile afectate de obiectivul „Alternativa Techirghiol” sunt situate pe teritoriile administrative ale oraselor Techirghiol si Eforie, si comunelor Cumpana, Agigea, Topraisar, Tuzla si 23 August. Lungimea totala a traseului este de 30,590 km.

Solutiile tehnice s-au stabilit pe baza concluziilor si rezultatelor studiilor, investigatiilor de teren, a normelor si standardelor in vigoare.

Autostrada are o lungime de 30,590 km si presupune realizarea unui nou pod peste canalul Dunare – Marea Neagra. Traseul acestei variante asigura pe deplin scopul investitiei, reprezentand o alternativa rutiera ce permite evitarea in totalitate a localitatilor, realizandu-se, in final, prin preluarea traficului de tranzit, o imbunatatire majora a capacitatilor de circulatie ale sectoarelor de drum existente, a retelei stradale din localitatile tranzitate de catre DN 39 si, partial, DN 38 si degrevarea podurilor existente peste canalul Dunare – Marea Neagra. In cadrul acestei variante de traseu, a fost propusa realizarea unui drum de legatura care sa uneasca „Alternativa Techirghiol” cu pasajul existent peste DN 39 (debusare DN 39A in DN 39), prin realizarea unui nou pasaj, in vederea preluarii traficului inscris pe ambele sensuri ale directiei Port (Ro-Ro) – Mangalia. Aceasta legatura ar permite evitarea de catre toate volumele de trafic a tranzitului localitatilor dispuse pe DN 39, intre Agigea si 23 August (inclusiv) si DN 38 (Agigea si Techirghiol)”, se mentioneaza in Nota de fundamentare.

Pe traseul autostrazii sunt prevazute 5 noduri rutiere:

1. Nod rutier Cumpana, km 2+600;

2. Nod Rutier intre Alternativa Techirghiol (VOT) si Drum de legatura km 5+960;

3. Nod rutier DN 38, km 11+000;

4. Nod rutier 23 August, km 30+220;

5. Nod rutier conexiunea intre Drum de legatura si pasaj DN 39A – DN 39 km 5+960

Lucrari de poduri si pasaje

Durata de viata a podurilor si pasajelor este de 100 ani si sunt prevazute 31 de astfel de structuri.

Podurile si pasajele situate pe autostrada vor asigura cate o parte carosabila de 12 metri pentru fiecare sens de mers.

Podurile amplasate pe DN si DJ ce traverseaza autostrada vor asigura cate o parte carosabila de 7,80 m, exceptie facand pasajul pe DN 2, peste autostrada (km 3+972), care va avea o parte carosabila de 14.80 m latime, astfel incat sa permita inscrierea a patru benzi de circulatie (cate doua, pentru fiecare sens).

Podurile de pe drumurile agricole ce traverseaza autostrada vor asigura cate o parte carosabila de 7 metri.

Pentru protectia impotriva zgomotului produs de traficul rutier si pentru protectia pasarilor, au fost prevazute sectoare semnificative de panouri fonoabsorbante, in lungime de 1.050 m si panouri anticoliziune in lungime de 4.460 m.

Traseul Autostrazii Alternativa Techirghiol este prevazut cu gard pentru a preveni patrunderea animalelor pe carosabil, acestea reducand riscul coliziunii animalelor cu autovehiculele. Caracteristicile imprejmuirii prevazute la autostrada: plasa gardului va avea ochiuri cu dimensiuni care sa nu permita trecerea animalelor; inaltimea imprejmuirii este de 1,80 m in zonele impadurite, respectiv de 1,50 m in zonele neimpadurite.

  • Realizarea autostrazii conduce la fluidizarea traficului spre sudul litoralului, asigurand:
  • cresterea gradului de accesibilitate;
  • reducerea costurilor de exploatare a vehiculelor;
  • reducerea timpului de parcurs si obtinerea de beneficii din valoarea timpului;
  • grad sporit de siguranta si deci o reducere a numarului din accidente;
  • reducerea poluarii mediului la traversarea localitatilor, prin diminuarea traficului pe rutele existente

Inaltimea minima a terasamentului este de 1.50 m. Conform PD 162-2002, panta longitudinala maxima pentru autostrada este de 4% pentru viteza de proiectare de 140 km/h.

Traseul obiectivului „Alternativa Techirghiol” se desfasoara pe un amplasament nou fara a folosi trasee (portiuni) de drum existente. Traseul propus se apropie la o distanta de circa 1 km de zona lacului Techirghiol care reprezinta o zona NATURA 2000, ROSPA.

In continuare, dupa traversarea Canalului Dunare – Marea Neagra, traseul isi schimba directia spre Sud-Vest, trecand printre localitatile Techirghiol si Movilita, intersectand DN 38, la km 10+977. In acest punct, a fost prevazuta amplasarea unui nod rutier de tip B, pentru asigurarea accesului in varianta traficului colectat din directia Negru Voda, Techirghiol, Potarnichea si Baraganu. In cadrul acestui nod rutier a fost amplasat si un Centru de Intretinere si Coordonare al Autostrazii.

Ulterior, traseul isi schimba orientarea spre Sud, ocolind pe la Est, localitatea Biruinta, intersectand DJ 391 Tuzla – Biruinta – Topraisar, la kilometrul 16+869 al obiectivului Alternativa Techirghiol si intersecteaza DJ 393 Techirghiol – Mosneni, la kilometrul 18+825, cu pasaj pe drumul judetean pentru ca in dreptul localitatii Mosneni sa se indrepte catre Sud-Est.

Dupa intersectia DC5 23 August – Mosneni, la kilometrul 26+240 pe Alternativa Techirghiol, DC 5 a fost deviat printr-un pasaj care supratraverseaza Alternativa Techirghiol, ocoleste pe la Est localitatea Dulcesti si intersectia denivelata DJ 394, 23 August – Dulcesti, la km 27+266 al Alternativei Techirghiol, (prin pasaj pe Alternativa Techirghiol care supratravereseaza DJ 394).

Traseul se incheie la intersectia cu DN 39, km 30+590 (aproximativ km 34+770, kilometru existent pe DN 39).

Drumul este incadrat in clasa tehnica I.

Profilul transversal tip – are urmatoarele elemente si dimensiuni:

  • platforma – 26.00 m;
  • partea carosabila (2 cai unidirectionale) – 2 cai x 2 benzi pe sens x 3.75 m;
  • zona mediana – 3.00 m;
  • benzi de ghidare – 4 x 0.50 m;
  • banda de stationare de urgenta – 2 x 2.50 m;
  • acostament – 2 x 0.5m;
  • pentru zona de amplasare a parapetelor, platforma se largeste cu 2 x 1,70 m = 3,40 m

Alternativa Techirghiol a fost identificata si cuantificata la nivel general prin Master Planul General de Transport al Romaniei, care se refera la mobilitatea imbunatatita pentru populatie si bunuri in cadrul retelei de baza si cuprinzatoare TEN-T, prin construirea unui drum, avand ca principal scop fluidizarea traficului spre sudul litoralului, care sa reduca timpul de calatorie, riscurile de accidentari si sa implementeze proiecte economice si de mediu durabile.

In ce priveste reteaua existenta din aria de influenta a proiectului, viteza medie inregistrata pe DN 39 (E 87), intre Agigea – 23 August este acum de circa 60 km/h. Legatura intre Agigea (inainte de traversarea Canalului Dunare – Marea Neagra) si localitatea 23 August are o lungime de 25 km, se realizeaza prin drumul national DN 39 (E 87) cu profilul 2×2.

Obiectivul este cuprins in Master Planul General de Transport al Romaniei in cadrul Anexei 10.16 – Determinarea nevoilor de finantare ale proiectelor in ciclul de implementare 2014-2020, la capitolul VIII Surse de Finantare – FEDR – perioada de programare 2014 – 2020 – proiecte pentru valorificarea potentialului turistic.

Obiectivul a fost cuprins in scenariul de referinta al Planului Investitional 2021-2027, finantarea pentru realizarea documentatiei tehnico-economice este din cadrul P.O.I.M 2014-2020.

Articolul precedentAUTOSTRADA SUPLACU DE BARCAU – CHIRIBIS – Pe 15 martie incep lucrarile pentru proiectarea si executia sectiunii de autostrada de 26 km
Articolul următorDN 73, INTRE BRASOV SI CAMPULUNG, VA FI MODERNIZAT – Lucrarile pe cei 36 de km vor costa 213 milioane lei

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.