S-a deschis circulatia rutiera pe drumul de circulatie extins la patru benzi, intre Poarta 10 si Poarta 10bis, din Portul Constanta. Valoarea contractului de finantare este de 59.923.500 lei, inclusiv TVA (12,69 milioane euro), din care: fonduri europene 42.840.425 lei, buget de stat 16.931.350 lei si contributia Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime SA, 151.725 lei. Investitia a fost finantata din fonduri europene prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM).
In cadrul proiectului, s-au construit: un drum cu 4 benzi de circulatie cu o lungime de 982 metri, in incinta portului, un sens giratoriu adaptat la un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci si doua bretele de acces care reprezinta punctul de conexiune pe fiecare sens de circulatie de acces intrare sau iesire pe la Poarta 10 bis. Poarta 10 bis face conexiunea directa a portului Constanta cu podul rutier peste CDMN de la km 0+540 si cu autostrada A4, aceste obiective având 4 benzi de circulatie, fapt pentru care a fost necesara extinderea la 4 benzi a drumului de legatura dintre portile 10bis si 10.
”Finalizarea proiectului „Extinderea la 4 benzi a drumului de circulatie existent intre Poarta 10 bis si Poarta 10” contribuie la modernizarea infrastructurii portuare in vederea manipularii unui volum crescut de marfa, in conditii competitive, modernizarea si fluidizarea drumului de circulatie existent intre Poarta 10 bis si Poarta 10 care sa reduca timpul de tranzitare al autovehiculelor catre portile de acces ale portului Constanta, in conditii de siguranta”, arata compania nationala Administratia Porturilor Maritime SA Constanta.
Contractul pentru proiectare si executie a fost atribuit, in urma unei proceduri de licitatie deschisa, asocierii SC Acvatot SRL & SC OMNI CONSTRUCT LOGISTIC SRL & SC SIRIUS PROIECTARE STUDII SRL & SC DIMEX-2000 COMPANY SRL. Valoarea contractului este de 33.686.881,60 lei, fara TVA, durata de executie a lucrarilor este de 24 luni, din care 4 luni sunt rezervate proiectarii. Contractul de supervizare a fost incheiat cu TPF Inginerie, valoarea fiind de 1,1 milioane lei fara TVA.
„Investitia creste eficienta operatiunilor de incarcare – descarcare a marfurilor care sosesc sau parasesc portul Constanta pe cale rutiera si sustine o crestere a capacitatii infrastructurii prin posibilitatea de a opera un volum mai mare de marfa intr-un timp mai scurt“, a declarat Florin Vizan, directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime SA Constanta.
De asemenea, tot in Portul Constanta a fost finalizata o noua statie de tratare a apelor uzate colectate de la nave. Aceasta reprezinta ultima etapa a proiectului „Modernizarea infrastructurii si protectia mediului in Portul Constanta – PROTECT“. Statia este amplasata pe o platforma nou creata in cadrul proiectului.
Bugetul total al proiectului este de 15,03 milioane euro, din care: 85% rata de finantare CEF si 15% contributie de la bugetul de stat.
Proiectul privind ”Modernizarea infrastructurii si protectia mediului in Portul Constanta – PROTECT” este finantat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility).
„Proiectul PROTECT imbunatateste accesul maritim in portul Constanta, CN APM SA innoind si modernizând sistemul de semnalizare aferent bazinelor portuare si senalului navigabil. Necesitatea implementarii acestui proiect a rezultat din obligatia CN APM de a asigura, in calitate de administratie portuara, o serie de facilitati privind infrastructura, conditiile de mediu si de siguranta a navigatiei“ a declarat Florin Vizan, directorul general al CN APM SA.
Prin intermediul proiectului a fost modernizata infrastructura portului Constanta prin prelungirea in aliniament a cheului de acostare existent, aferent Danei DA2, cu o lungime de 130 metri si crearea unei platforme in spatele noului front de acostare, cu o suprafata de 4.370 metri patrati, pentru echiparea cu diverse utilitati necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice.
Au fost totodata amplasate echipamente si utilitati pe platforma nou creata, inclusiv o noua instalatie de tratare a apelor uzate colectate de la nave, in scopul separarii si tratarii acestora. A fost, de asemenea, imbunatatit accesul maritim in Portul Constanta prin innoirea si modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare si a senalului navigabil.
Prin acest proiect a fost modernizat parcul de nave tehnice al Portului Constanta prin achizitia unei nave tanc autopropulsat 500 TDW multifunctionale, pentru colectarea deseurilor de la nave. Nava multifunctionala Nereus are 500 tone deadweight, o viteza de 11 noduri, performante de navigatie ridicate si asigura preluarea reziduurilor petroliere si a apelor uzate de la navele aflate in porturile maritime românesti si in rada acestora.